Yeni Alacaklara Monitör Rehberi!!!
lazaruslazarus
Üye
Genel olarak başlıklar halinde işledim.Umarım faydası olur..

Boyut
Monitör alırken en önemli özelliklerden biri boyutudur(yani ekranın büyüklüğü).Şayet oyun amaçlı kullanım içinse 17” den aşağı olmaması gerektiğine inanıyorum. Piyasada 16:9 veya 16:10 oranlı geniş ekran seçenekli birçok monitör bulunmakta. Boyutun büyük olması elbette oyunların hem zevksel yönünü hem de görsel yönünü arttırmakta. Ancak burada hemen değinmek gerekirse bilgisayarın bulunduğu alan dar ve ekrana olan mesafe yakın ise kişiler için çeşitli sağlık problemleri kapıda demektir.[Baş dönmesi, baş ağrısı, boyun tutulması, mide bulantısı, kusma(Yok artık demeyin bende Descent serisi oynadığım zamanlarda olmuştu) ,ileri derecelerde görme bozukluğu gibi..].Son olarak iyi bir ekran kartı boyutu tamamlayan en önemli bileşen bunu da unutmamak gerekir.

Çözünürlük
Genel olarak ekranda kaliteli bir görüntünün oluşması için olmazsa olmaz olan etkenlerden biri de çözünürlüktür. Örneğin; çözünürlük arttıkça otomatik olarak piksel sayısı da artacağı için bununla birlikte genel olarak ayrıntı ve görüntü kalitesi olayı da tavan yapmaya başlayacaktır. Kişiler(monitörlerine bağlı olmakla birlikte) genel olarak 17” ve 19” ekranlarda 1280*1024 çözünürlükleri kullanmakla birlikte Wide Screen(Geniş-enlemesine) ekrana sahip olanlar ise 1680*1050 veya 1440*900 gibi çözünürlükleri tercih ediyorlar ancak yeni nesil diye nitelendirebileceğimiz, boyutları 23” den başlayıp 25,5” kadar devam eden FullHD çözünürlüğe sahip olan ekranlarda 1920*1200 çözünülürlüğü elde etmek mümkün ama unutmamak gerekir ki bu tür monitörlerden tam performans almak için iyi bir sistem şart.

Tepki Süresi(Milisaniye-Ms)
Özellikle Fps oyunlarda hayati bir öneme sahip olmakla birlikte bu özelliğe kısacası monitördeki görüntünün tazeleme hızı da diyebiliriz(Örn; 2ms,5ms,8ms diye söylenen şeylerdir).Örnek vermek gerekirse Half Life gibi oyunlarda elinizde silah bir o tarafa bir bu tarafa koştururken sahip olduğunuz monitör bu durumu hızlı bir şekilde güncelleyemeyerek gözünüzün önüne getiriyorsa[ki bu durum hayalet etkisi(Ghost Effect) diye adlandırılmaktadır],göze hoş görünmeyen ara efektler oluşur ve bu durum kullanıcıyı oldukça rahatsız eder. Kısacası monitörünüzün tepki süresi ne kadar hızlıysa(5ms ve altı değerler oldukça iyi olarak kabul edilir) sizin için o kadar iyidir. Son olarak bazı firmaların monitörlerindeki ms değerleri yanıltıcı olabiliyor(Bunu masaüstü değerlerine göre yansıtanlar var).İyi bir araştırma yapıp ona göre ürün almak mantıklı..

Parlaklık
Monitörünüzde(özellikle gündüz saatlerinde) oyun veya herhangi bir işinizle uğraşırken, bu özelliğe muhtaçsınızdır. Şöyle ki; yüksek parlaklık oranlarına sahip olan ekranlarda nesnelerin seçilmesi ve keskinliği daha kolay olabilirken, bu durum olumsuz olarak göz yorulması veya ileri düzeyde bozulmasına ayrıca baş ağrılarına da neden olabilir. Bu konudaki istikrarlı değer olarak 350/cm2 kabul edilir. Düşük parlaklık değerleri ise bakış açısını daraltıp netlik olayına gölge düşürmeye yeterli olacaktır. Monitör alırken ihtiyaca göre dikkat edilmesi gereken özelliklerdendir.

Kontrast
Monitördeki en önemli özelliklerin başında gelmektedir.(Kimilerine göre beklide en önemlisi).Kontrast bize siyah ve beyaz görüntüyü aynı anda vererek gerçek bir görüntü izlememize yardımcı olur. Ekranda saf beyaz ve koyu renkler diye nitelendirebileceğimiz renkler arasında açık renklerin yer almadığı ve koyu renklerde tonlama olayının daha bir detaylandırılmış bir biçimde sunulduğu güçlü bir görüntü çeşitliliğinin olması gereken durumdur. Kontrast oranı yüksek olan ekranlar genel olarak siyah ton ağırlıklı sahnelerde çok iyi bir görüntü ortaya koyarken, düşük kontrasta sahip olan ekranlar ise siyah ton ağırlıklı sahneleri grimsi bir renkte gösterebilmektedir. Kısacası kontrast oranı siyah renk kullanımı için oldukça önemli bir yer işgal eder. Örneğin güçlü bir kontrast oranı olmayan ekranda koyu renkler(kırmızı, sarı, mavi…) gözümüze oldukça soluk görünebilir. Aynı zamanda görüntüde derinlik hissi ve gölgelendirme vermesi bakımından da kontrast oranı çok önemlidir. Zayıf kontrast oranları soluk, gerçekçilikten uzak, yassımsı görüntülere sebebiyet vermektedir. İyi bir kontrast oranı olan monitör almadan önce çoğunlukla dinamik kontrasta değil sabit kontrasta da bakmak( Mümkünse kıyaslamak) oldukça önemlidir.

Bağlantılar
Ekrana görüntünün iletilmesini sağlayan portlardır. Günümüzde genel olarak 3 çeşit bağlantı olmaktadır. Bunlar VGA(Analog olan ve hemen hemen her ekranda olan en eski bağlantı şekli),DVI(Dijital olan bağlantı şekli VGA ya göre daha iyi bir tercihtir),HDMI[Kendi üzerinden HD görüntü aktarımı sağlayan ancak hemen hemen DVI ile aynı görüntü kalitesini veren bağlantı şekli, getirdiği tek yenilik ise dijital ses aktarma özelliğidir. Ancak hoparlörü olan monitörler pek verimli olmadığı için(şimdilik) pek de arayacağınız bir özellik olmayabilir].Bunun dışında yakın bir gelecekte görmeye başlayacağımız Display Port hâlihazırda(Bizim bildiğimiz ve bize duyurulan)  en son gelinen noktadır. Ancak uygun maddi durumu olanlar için şu an en iyi tercih 1920*1200 çözünürlük sunan HDMI girişli olan monitörlerdir.

Görüş Açısı(Bakış Açısı)
Genel olarak tek başınıza ekranla ilgili bir işlem yaparken gerekli olmasa da toplu bir halde film izlemek veya oyun oynamak istediğinizde bu özelliğe ihtiyaç duyarsınız. Örnek vermek gerekirse yan yana oturan kişiler aynı görüş açısında olmadığı için izledikleri filmi tam anlamıyla düzgün bir şekilde göremeyebilirler(Çok eski bir monitöre sahip olmayanlarda bu özelliğin mevcut olması zaten olasıdır).

Ayaklar
Monitör aldığınızda bunun ayarlanabilir ayaklı olması kullanım açısından oldukça önemlidir(ancak değinmek gerekir ki monitörünü duvara asmayı düşünenler için bu özellik pek de önemli değil). Piyasada Pivot özelliği dediğimiz özelliğe sahip (Bu sayede ekranı 90 derece dik konuma getirip çizim vb. amaçlı kullanabiliyorsunuz).Kısacası boyun ağrısı çekmek istemiyorsanız kullanım şeklinize uygun ayağı ayarlanabilir monitör almanız gerekmekte.

Ekstra Özellikler
Bu özellikler daha çok kişisel ve monitörünüzü hangi amaçla kullanacağınıza bağlı olarak değişebilen tercihlerinize bağlıdır.[Mesela ben Samsung 2232 NW 22” Wide screen(VGA girişli) monitör kullanıcısıyım ve kullanım amacım oyun, film izlemek ayrıca internet. Bu işlerimi de oldukça gören bir monitör].Örneğin bu tercihler farklı renk tercihlerinden tutun da, dokunmatik düğmelere sahip olmadan, üzerinde USB bağlantısına ve farklı şekiller alabilen ayaklara kadar daha sayamadığım birçok seçenek mevcut.

Kısacası iyi bir monitör alırken kendinize en uygun olanını yukarıdaki kıstasları da değerlendirerek(tabi ki bütçenizi de göz önüne katarak) almanızı tavsiye ederim…
QuendarthQuendarth
Mod
Gerçekten iyi bir rehber olmuş.
Ama kafama birşey takıldı. Bu rehberi okuyunca internetten kendi monitörümün özelliklerine baktım ve parlaklığının 300 cd/ olduğunu gördüm. Senin yazdığına göreyse ortalama bir parlaklık 350 cd/cm² imiş. Acaba benim monitörümün parlaklığı çok mu berbat yoksa bir yanlış yazma olayı mı mevcut? (Yani normal bir monitörün 1 cm²'lik bir alana verdiği ışığı benim monitörüm ancak 1 m²'ye mi verebiliyor?)
lazaruslazarus
Üye
Quendarth dedi:


Gerçekten iyi bir rehber olmuş.
Ama kafama birşey takıldı. Bu rehberi okuyunca internetten kendi monitörümün özelliklerine baktım ve parlaklığının 300 cd/ olduğunu gördüm. Senin yazdığına göreyse ortalama bir parlaklık 350 cd/cm² imiş. Acaba benim monitörümün parlaklığı çok mu berbat yoksa bir yanlış yazma olayı mı mevcut? (Yani normal bir monitörün 1 cm²'lik bir alana verdiği ışığı benim monitörüm ancak 1 m²'ye mi verebiliyor?)


Monitörünün marka veya modelini yazmamışsın ama [Benim hatırladığım modellerden aynı parlaklığa sahip en eskilerinden biri HYUNDAI IMAGEQUEST B90A gibisine bir model vardı ancak ta 2005 in sonlarına doğru piyasaya çıkmıştı(arkadaşıma almıştık oradan hatırlıyorum)].Parlaklık çok mu berbat tamamen senin bilgisayarında yaptıklarınla ilgili olarak göreceli olan bir durum bu. Yani 350/cd m2 gibi bir parlaklığa sahip monitörlerin avantajı canlı ve parlak olması iken(yazıda da belirttiğim gibi) dezavantajları da var: Yansıma, göz yorma, ayna özelliği vb.. Bu yüzden çok iyi yada çok kötü gibisine bir şey demeye kendimi yeterli görmüyorum(Ama bunun kabul edilen ortalama değeri yukarıdaki belirttiğim sayı).
QuendarthQuendarth
Mod
Benim dediğim cm²-m² farkı. Sanırım bir yanlış yazım var. (Monitörüm Samsung 923NW)
lazaruslazarus
Üye
Quendarth dedi:


Benim dediğim cm²-m² farkı. Sanırım bir yanlış yazım var. (Monitörüm Samsung 923NW)


Hata bende aslında 350/cm2 dediğimde kastettiğim 350/cd m2'ydi..
RaideN
Üye
Tepki süresi olayını hep merak ederdim ama anladım sanırım.Monitörüm biraz eski(siemens 107E)(CRT),tepki süresi düşüktür diye tahmin ediyorum.Mesela siyah yükleme ekranlarında fare imlecini yavaşça aşağı kaydırdığımda arkasında beyaz,silik bir iz çok net görülüyor.Aynı şekilde oyunlarda da oluyor.
peace
Üye
En iyi monitör: (Ne monitörü TV, TV): SAMSUNG T260HD
Bende yakında T240 alacağım, PS3 için.
lazaruslazarus
Üye
RaideN dedi:


Tepki süresi olayını hep merak ederdim ama anladım sanırım.Monitörüm biraz eski(siemens 107E)(CRT),tepki süresi düşüktür diye tahmin ediyorum.Mesela siyah yükleme ekranlarında fare imlecini yavaşça aşağı kaydırdığımda arkasında beyaz,silik bir iz çok net görülüyor.Aynı şekilde oyunlarda da oluyor.


CRT monitörlerde genel olarak bildiğimiz gibi bir “Tepki(Yenileme) Süresi(hızı)” yoktur. Şayet konuyu açarsak; LCD’yi oluşturan pikseller kendilerine sinyal verildiği sürece ışığı geçirir ya da engeller durumda kalabilmektedirler. LCD monitörlerde mevcut sorun: (ki günümüzde pek mevcut değil artık ama olayın temeli şu şekilde) Görüntüyü oluşturan piksellerin elektrik uygulandığı anda hemen tam geçirgen duruma geçememesi(maddesel olarak), elektrik kesildiğinde de o anda ışığı tümden kesememeleridir(yine maddesel olarak). Oluşan bu hal, ekranda görünen değişikliklerde belli bir oranda gecikme yaratır(İnsan gözü bunun aşırı derece de yüksek olanlarını seçebilecek düzeyde dizayn edilmiştir bu yüzden tepki süresi 5ms ve üzerinde olan durumları gözümüz ayırt etmekte-Tabi bilgisayarımızda  masaüstündeyken bu farkı pek ayırt edemesek de).Örnek vermek gerekirse: Tepki süresi büyük monitörlerde{8ms vb.} görüntülerin değişimi çok zaman alır  mesela bir araba yarışı oyununda hızla giden bir arabanın arkasında hayalet benzeri bir gölgesi kalabilmektedir{Ghost Effect dediğimiz olay} Tepki süresi yüksek monitörlerde ise  bu efekt fark edilmeyecek düzeyde azalmıştır(5ms ve altı monitörlerde).
Senin problemine gelince bunun tepki süresi ile ilgili olmadığını(Yukarıdaki yazdıklarım doğrultusunda) anlamışsındır,muhtemelen CRT monitörlerin çalışma prensibinden kaynaklanan bir durum/Monitöründeki bir arıza veya monitörünün miyadını doldurmuş olmasıyla ilintili bir şey olabileceğini zannediyorum..
lazaruslazarus
Üye
peace dedi:


En iyi monitör: (Ne monitörü TV, TV): SAMSUNG T260HD
Bende yakında T240 alacağım, PS3 için.


Tercihin iyi ama 250-300 TL ye daha kıyabilirim dersen sana şu monitöre bakmayı tavsiye ediyorum,Eksiği yok fazlası var[Hem 500 candela{cd}m2(ki bu mevcut tv'lere eşdeğer bir değer),28" ekran boyutu,1200p çözünürlük...-stoklarda yok gözüküyor ama başka mağazalardan bulabileceğine inanıyorum]:
http://www.mavibilgisayar.com/ud/7905
peace
Üye
Yok o kadar veremem ben ona, zaten T240'ı PS3'ü salondan kurtarmak için alacağım. ;D
ermandemirci
Üye
Gerçekten güzel yazı, kültür açısından güzel ama biraz da kullanışlı bilgiler lazım. Mesela kontrast oranını biliyorum fakat, göze güzel gelmesi için minimum kaç olması gerektiği hakkında bir fikrim yok [1000:1 (8000:1 DC) iyi midir mesela?]. Bir de 1000:1 yazanların yanında parantez içinde DC ibaresi ile yazan değerler nedir, çünkü 1000:1 olanlarının kiminin yanında dc 8000:1 kiminin yanında dc 15000:1 yazıyor.

Buna ek olarak nokta aralığı çözünürlükle mi ilgilidir, nokta aralığı az olunca iyi olur sanırım ama bunun da bir optimum değeri var mıdır, en azından şu kadar olabilmeli diyebileceğimiz bir değer.

Anlamadığım bir konu da derginin bize önerdiği lcd monitör tavsiyesi: Lenovo L1940. Bu monitör 250 parlaklık oranına sahip, samsung nw933 gibi çok standart bir monitör ise 300 parlaklık oranına sahip, geri kalan özellikleri aynı. Lenovo 201 dolar, samsung 146 dolar. lenovo nun tek farkı ise diğerine oranla yarı yarıya güç tüketmesi. Bir yanlışlık mı var ya da gözden kaçırdığım birşey?

Son olarak da benim için en kritik kısmı, widescreen ya da normal arasındaki seçim. Lcd monitörlerin tüplülere göre büyük handikaplarından biri olarak bildğim, doğal çözünürlükleri dışında vasat görüntü verme özellikleri beni baya düşündürüyor. Zira, birçok oyun 4:3 oranına göre oyun yapıyor genelde (ya da yanlış mı biliyorum, o kadar uzak mı kaldım), bunun için söylecek bir sözü olan var mı? Çünkü ben 1280*1024 almayı düşünüyorum fakat baktım ki heryer widescreen. Eski oyunları kutuplardan basık ekvatordan şişik oynamaya razıyım ama şu andan sonra bir sorun olmaz değil mi, yani yeni oyunlarda 1440*900 çözünürlük bana bir sorun yaratmaz?

Hepsine cevap istiyorum lütfen ;)
discussioncontroller