Day of Defeat: Source
8bitwasenough
Üye
[center][img width=112 height=160]http://img211.imagevenue.com/loc164/th_21409_DODSourceCover_122_164lo.jpg[/img][/center]


  • [li]Yapımcı/Yayıncı:VALVE[/li]
    [li]Dağıtım:Electronic Arts, Steam[/li]
    [li]Kullanılan Birim:Source Engine[/li]
    [li]Platform:Microsoft Windows[/li]
    [li]Yayımlanma Tarihi:26 Eylül 2005[/li]
    [li]Tür:FPS[/li]
    [li]Mod:Çok oyunculu[/li]
    [li]Ücret:9.95$(Steam)[/li]
    [li]Minumum Sistem Gereksinimleri:
    -1.7 GHz işlemci
    -512 MB RAM
    -DirectX 8 grafik kartı
    -İnternet bağlantısı
    Önerilen Sistem:
    -3.0 GHz işlemci
    -1 GB RAM
    -DirectX 9 grafik kartı

[hr]
GENEL

     Oyunun resmi duyurusu Şubat 2005'te yapıldı. Önceleri selefine birebir uygun olarak tasarlanmaya niyetlenilmiş olsa da gelişim süreci içerisinde tasarım ve sunumda önemli değişimler geçirdi. Bunlara ek olarak Valve, DoD'u, Source motorunun nimetleri HDRR(High Dynamic Range Rendering) ve sinematik efektleri(Depth of Field, Film Grain, Motion Blur, Color Correction, Phong Shading) sergilemesi açısından özellikle kullanmıştır.(*)
     2.Dünya Savaşı'nın başrollerinde bulunan Amerikan(US Army) ve Nazi Almanya'sı(German Wehrmacht) orduları kontrol ettiğimiz tarafları oluşturuyor. Her takımın altı adet sınıfı mevcut ve haritalar savaş sırasında meydana gelen çeşitli çarpışmalardan esinlenilmiş mekanlardan oluşuyor.

[center][img width=160 height=100]http://img158.imagevenue.com/loc393/th_45472_dodselectscreen_122_393lo.JPG[/img][/center]
[center][sub]Sınıf Seçim Ekranı[/sub][/center]
[hr]
OYNANIŞ

     Oyunu ilk açtığınızda karşılacağınız genel görüntü şu; sol altta hangi takımda oynadığınızı, sınıfınızı, kalan teçhizatınızı ve onların hemen altında "sprint bar" dediğimiz koşu gücünüzü temsil eden gösterge, bunun yanısıra sağ üstte eğer kapamazsanız size yoldaşlık edecek mini-harita, ve sol üst bölümde oyunun moduna göre takımların durumunu gösteren simgeler. Resmi haritalar için hazırlanmış mini haritaların çok hoş bir görüntüsü var. Taktik açıdan da işlevlerini başarıyla gerçekleştiriyorlar. Bunlara ek olarak arayüzü değiştirebilecek bazı modlar da mevcut, aklınızda bulunsun.

[center][img width=160 height=128]http://img158.imagevenue.com/loc220/th_45464_dodmap_122_220lo.jpg[/img][/center][center][sub]Mini Map:Anadolu'dan Görünüm?![/sub][/center]

     Oyunda yaralanma dinamikleri orta karar bir düzeyde ve gerçekçilik ön planda tutulmuş.Şöyle örnek verelim; yakın bir karşılaşma sırasında rakibinizin ayağına doğru sıktığınız mermiler onu hemen yavaşlatabiliyor fakat göğüs hizası ve kafaya yakın isabet alamadığınız takdirde işiniz çok zor. Çoğu oyunda olduğu gibi burada da kafanıza gelen tek kurşun ölmenize sebep oluyor. Bazı serverlerda özel modlar ile oyuna bu manada ek özellikler getirilmiştir, bunların önemli olanlarından biri, canınızın belirli bir bölümünü kaybettiğinizde konuşma satırına yazdığınız "!medic" komutuyla sağlık veren moddur ve bunun gibi türlü türlü özel modlara da rastlamanız mümkün serverlar arasında. Eski DoD'daki kan kaybından ölme sistemi neden kalkmış anlamış değilim aslında, hoş bir ayrıntıydı. Bunlara ek ve ayrıntı olarak "düz koşu"(sprint) hakkında bir çift lafım var. Özellikle can havli durumunlarında önemli rol oynayan "sprint" eğer zamanlaması da iyiyse, mermiyi kaskınızdan sektirip canınızı kurtarabiliyor ve bu arada tabi kaskınız da fırlayıp gidiyor. Mermi yağmurlarından sıyrılmanıza veya yakın dövüşte hasmınızın çabukça arkasına geçip bıçaklamanıza yardımcı olabiliyor. Anlaşıldığı üzere "sprint", her alanda, özellikle "alan kontrol" haritalarında en önemli silahınız olabilir keza saliselerle yarışabiliyorsunuz.

[center][img width=160 height=97]http://img268.imagevenue.com/loc432/th_47550_kepgitti_122_432lo.JPG[/img][/center][center][sub]Yaralanmış temiz alnından uzanmış yatıyor;[/sub][/center]
[center][sub]Bir achievement uğruna ya rab, ne güneşler batıyor.[/sub][/center]

     Karakterlerin genel olarak hareketleri(koşu,düz koşu,eğilip doğrulma vs.) bir miktar yüksek tempoda, bu dinamizme alışmanız biraz zamanınızı alacak, bu nedenden dolayı ilk günlerinizde biraz sabredip, oyuna zaman tanımalısınız. Aksi takdirde hızlı bir biçimde soğumanız mümkün. Fakat bunun aksine düşünen ve oyunu CoD-WaW temposuna çok yakın bulan birçok arkadaşım da mevcut. Öte yandan oyunu yine CoD serisinden Modern Warfare ile karşılaştıracak olursak tempo biraz başınızı döndürebilir. Takdiri size bırakıyorum. Ses konusuna gelecek olursak genelde çevrim içi modlarda atmosfer sesleri dışında önemli sayabileceğimiz bir element söz konusu değildir, fakat DoD:Source, komut listesi ile ulaştığımız takım içi seslendirmeler konusunda başarılı bir çalışma sergilemiş. Özellikle Alman karakterler çok karakteristik bir biçimde seslendirilmişler.

[center][img width=160 height=90]http://img232.imagevenue.com/loc600/th_45462_dodemmiglu_122_600lo.jpg[/img][/center][center][sub]"-Çarşı günü bana nöbet yazan yazıcı nerde uleynnn!!"[/sub][/center][center][sub]"-Plaja gitti abi"[/sub][/center][center][sub]"-Hadi ya, iyimiş, bi Hilmi'yi döverim, bi kumdan kale yaparım?!"[/sub][/center]

     Sınıflar şöyle dağılıyor; hafif makinalı, keskin nişancı, roket atar, destek ekibi(hafif makinalı), ağır makinalı ve orta/uzun menzilli tüfekçi. Her sınıfın kendine özel ve sabit ekipmanları mevcut. Mesela hafif makinalı sınıfı oyunda sis bombasına sahip tek sınıf, bunun yanısıra destek ekibinde hafif makinalıdan daha fazla el bombası var ve her sınıf birbirine teçhizat yardımında bulunabiliyor vs. bunun gibi sınıf dengeleri güzel kurulmuş durumda. Valve takım oyununa olan desteğini asla kesmiyor ve sıralamaları ölme/öldürme oranları yerine, takıma katkılarınıza göre belirleyen puanlama sistemi ile yapıyor ve yine takdiri hak ediyor. Bu nedenle de tüm teçhizatınızı, özellikle bombalarınızı ve gerektiğinde ikincil ataklarınızı (misal,assault sınıfında yumruk atabiliyoruz) itina ile kullanmaya bakın.

[center][img width=160 height=100]http://img146.imagevenue.com/loc526/th_45493_sava77larbitsin_122_526lo.JPG[/img][/center][center][sub]"-Plaj yerine soteye gittiğini anlamıştım zaten, gel bakalım Hilmi"[/sub][/center][center][sub]"-Gomtanım ben sivilde anti-çarşı grubundaydım,içgüdüsel paraflamışım nöbeti"[/sub][/center][center][sub]"SMACK!"[/sub][/center]

     Silahlar savaş döneminde kullanılan silahlara birebir şekilde tasarlanmışlar ve tetiğe bastığınızda oluşan tepme oranları da olabildiğine gerçekçi olarak yansıtılmaya çalışılmış. Hatta öyle ki destek sınıfının silahları olan M1918 Browning ve StG44'ün ne kadar teptiğini veya roket atarı ateşlediğinizde oluşan dumanı görünce şaşırabilirsiniz, fakat silahların bu tepkileri oyuna bir "öğrenme eğrisi" kazandırıyor ve size oyuna alışmak, iç dinamikleri algılamak için bir motivasyon etkeni olabiliyor, hatta sonunda bir bakıyorsunuz ki kendinizi özgün bir stil oluşturmuş ve serverlarda fırtınalar estiriyor olarak bulmuşsunuz.

[center][img width=160 height=89]http://img125.imagevenue.com/loc1157/th_45485_dodssinsisniper_122_1157lo.jpg[/img][/center][center][sub]"-Hiç mermim kalmadı lakin karşıdakini tırsıttım ya, o da yeter bu deli gönlüme"[/sub][/center]

     Haritalara ve oyun modlarına değinecek olursak, temel olarak iki modumuz mevcut; "alan kontrol" ve "hedef imha". Alan kontrol genel olarak haritaların önemli bölgelerine yerleştirilmiş bayrakların takımlar tarafından tek veya birden fazla kişi ile ele geçirilmesi üzerine kurulu. İmha görevleri ise takımların doğum(spawn) noktalarına yakın veya diğer stratejik bölgelere yerleştirilmiş yığınlarından aldığınız tnt'lerle, karşı takımın zırhlı araçlarına bu dinamitleri yerleştirmeniz ve sonrasında bombanızı patlayana kadar korumanız üzerine kurulu. Bunlar dışında birçok serverda "snipermode-gungame" gibi eğlence modları ve envayi çeşit resmi olmayan haritalarla karşılaşabilirsiniz. Oyun sürekli gelişim içerisinde, ve bir süre oynadıktan sonra, aslında bu kadar modun dahi böyle bir oyuna yetersiz kaldığını hissedebilirsiniz.
[hr]
GELİŞİM

     Oyun resmi olarak Şubat 2005'de duyuruldu ve yakın zamanda kapalı beta teste hazır olduğu açıklandı. Bir süre sonra DoD camiasının seçkin üyelerinden oluşan bir beta test takımı ekibe dahil oldu ve bu süreç içerisinde önceki versiyonuna sadık kalarak tasarlanmış oyun, test ekibinden gelen öneriler ile silahların tepkimeleri veya bazı sınıfların kaldırılması gibi önemli değişimler geçirdi. Testlerin son döneminde yeni oyuncu modellemeleri, sis bombası ve tüfek bombası gibi değişimler ek olarak geldi ve hemen ardından 2005 Eylül ayı başında Valve oyunu çıkarmaya hazır olduklarını bildirdi.(*)

     Oyun günümüze kadar irili ufaklı birçok yama ile gerek oyun içi dinamikler gerekse yeni harita-materyal eklenimine kavuştu. Bunlardan en önemli iki büyük yamadan ilki, 28 Haziran 2006'da oyuna "hedef imha" modunu eklemiş, ikincisi ve belki de en önemlisi olan 23 Mayıs 2008 tarihli yama ise oyunun güncellenmiş OrangeBox rötuşlu Source motorunu kullanmasına, birtakım yeni oyun içi dinamikler kazanmasına ve Steam destekli "Achievement"(ödül) sisteminin kazandırılmasına vesile olmuştur.(*) Bunlara ek olarak TF2 sisteminden hatırlayacağımız "Domination/Revenge" ve o ünlü "You were killed by" fotoğrafları burada da mevcut, Valve sağolsun. (Buraya bir not düşmek istiyorum; bahsi geçen ödül sisteminin her halükarda size bir kazanım (yeni silah/yetenek) olarak geri gelmeyeceğini bilmeniz gerekmektedir)

[center][img width=160 height=100]http://img262.imagevenue.com/loc589/th_45463_dodgotachievement_122_589lo.jpg[/img][/center][center][sub]Henüz achievement kazanmış bir arkadaşımız; tebrik ediyor, başarılarının devamını diliyoruz.[/sub][/center]
[hr]
SONUÇ

     Source motorunun görsel nimetleri ile bezenmiş oyun içi atmosferin çekiciliği, çevre ile etkileşimin ve silahların gerçekçiliği, takım oyununu destekleyen oyun sistemi ile DoD:Source kendisini özel bir yere konumlandırarak belli başlı tüm oyun dergilerinden geçer not almıştır. Umarım bu nadide oyun sizin de hdd'nizde bir yer edinir ve çekingen arkadaşlar için belirtelim, fiyat/eğlence oranında (9.95$) belki de en tatmin edici oyunlardan biri oluyor kendileri. Herkese iyi oyunlar dilerim.
[hr]
ARTILAR/EKSİLER

+Atmosfer
+Gerçekçi dinamikler
+Silahların çeşitliliği/tasarımı/dinamikleri
+Takım oyunu
+Karakter/Ortam ses işçiliği

-Zaman zaman yorucu tempo
-Daha fazla oyun modu olmalı
-Ödül sistemi geliştirilmeli

                                                          [right][sub](*)Referans:Wiki[/sub][/right]


Apprentice
Üye

Çok güzel bir yazı olmuş hem akıcı hem bilgilendirici. Hem de hep merak ediyordum DoD sOURce'u. Teşekkürler =)
discussioncontroller