Nart Destanları (Kuzey Kafkasya Mitolojisi)
YojimboYojimbo
Mod
Nart Şıvjıy ile Nart Tatarşav ve Nartların ölüm uykusuna yatmaları

Nartların yeryüzünden silinişi de şöyle olur:Tha ya da Thaşho (Тхьашхо;en büyük Tanrı),Nartlara, elçi olarak küçük bir kuş gönderir,"Uzun ömürlü ve çoğalan,ama geride bir ün bırakmamış Nartlar olarak mı yaşamayı istersiniz,ya da kısa ömürlü,ama ünü büyük Nartlar olarak mı anılmayı seçersiniz?" diye sordurur.Nartlar Kurultayı toplamaya ve karar almaya gerek bile duymadan,hemen oracıkta yanıtlarını bildirirler:"Hayvan gibi onursuzcasına çoğalarak yıllarca yaşamayı istemiyoruz:Ömrümüz kısa da olsa,ünümüz büyük olsun!" derler (bk.Yaşamımız kısa da olsa,ünümüz büyük olsun,Circassiancanada,internet).

Bunun üzerine Thaşho,Nartların beslenme kaynaklarını yenilememeye (üretmemeye) başlar.Nartlar çevreyi tarayarak ve kalmış olan son avlarını da tüketerek,sonunda şimdiki Adigey Cumhuriyeti'nin en güneyinde bulunan Fişt Dağı (Фыштэ;2.867 m) eteklerine tırmanmaya başlarlar.Ama açlıktan bitkin düşmüş olan Nartlar daha ileriye gidemezler.Yaşça da en küçükleri olan Şıvjıy'ı (Шыужъый),son kez toplu bir yemek yiyebilmek için,elde kalan tek anaç domuzu (къоныжъ) getirmeye,domuzun bulunduğu yere gönderirler.Şıvjıy (Şıv [Atlı]+jıy [küçük]=Küçük Atlı),domuzu bir dere yatağında bulur,oku ile öldürüp atının üzerine koyar ve dönüş yoluna koyulur.Dönerken geçtiği yerler,domuzun ağırlığı nedeniyle,karda ilerleyen kişinin açtığı yol gibi, oluk biçiminde açılır ve buralardan dağ suları dere olup akmaya başlarlar.

Yolda,adını duyduğu,ama görmediği insan soyundan genç ve küçük cüsseli biri ile karşılaşır:"Sen Kırım taraflarında yeni türediği söylenen küçük insan soyundan biri olmalısın,kimsin,neyle geçiniyorsun,nerede ve kiminle yaşıyorsun?" diye sorar."Adım Tаtаrşav,Pak'oko Tatarşav (Пак1окъо Тэтэршъау;Pak'o oğlu Tataroğlan)" der öteki de,"Sizin gibi avlanarak geçiniyorum,ileride bir kulübede annemle birlikte yaşıyorum,buyur" diye sözlerini tamamlar.

Tatarşav,daha genç olduğundan Şıvjıy'ın solundan ve omuz boyu gerisinden yürüyormuş.Büyüğe saygıyı ifade eden ve şimdilere değin süren bu Adıge geleneğinin o dönemden kaldığı ve zamanla diğer insanlara da yayıldığı Adıgeler arasında anlatılır.Ayrıca "Pak'oko Tatarşav'ı görenler Nart görmedim demesinler!" (Тэтэршъао зилъэгъугъэм нарт слъэгъугъэп ерэмы1у!) özdeyişi de o karşılaşmadan kalmıştır (Çünkü Nart görmüş son kişi olan Tatarşav,Nartlardan sonra,Nartlar gibi bir yiğit ve gerçekten Nart sayılan bir kahraman olmuştu).

Yol ayrımına geldiklerinde,Şıvjıy:"Tatarşav,annene bir armağan göndermeden seni bırakamam,Nartlara yakışmaz bu,ama yoksul biriyim,değerli bir şeyim yok" der,bir meşe ağacını eğer,tepesini sivriltip ucuna götürmekte olduğu domuzun bir budunu takar,"Al bunu,azar azar götürürsün,kurutursanız kış boyunca ikinize de yeter" der ve yoluna devam eder (Bir tekst örneği için bk."Nart Şıvjıy ile Pakoko Tatarşav",internet).

Nartlar son yemeklerini yer,müzik ve şarkılar eşliğinde son danslarını da oynarlar,ardından topluca derin bir uykuya yatarlar.Onların Fişt Dağı eteğinde,bilinmeyen bir yerde,hala uyumakta oldukları yaşlılar arasında anlatılır"

wikipedia'dan alıntıdır.
ragnor
Üye
Welmour
Üye
Arkadaşlar Kafkas mitolojisi ile ilgili olarak size Metropol Çerkeslerinin Kararsız Kitabı adlı kitabı önerbilirim.Yazarı Mutlu Antiçen olarak geçmektedir.
pelingrsy
Üye
evet yaa ben de cok begenırım:)
0turin0
Üye
yunan mitolojisindeki elma ağacı da nartlarda var
mutluadige
Üye
Eline sağlık Yojimbo. Bir Çerkes olarak böyle konu açman çok hoşuma gitti. Bilmediğim bir çok bilgi barındırıyor bu konu. Merakla takip ediyoruz.
discussioncontroller