Russell'ın Çaydanlığı
Mad Dok
Üye
Bu başlıkta kimsenin göz boyama amacıyla karmaşık yazmaya çalıştığını sanmıyorum, en azından ben göremedim. Bunun dışında, din felsefesi söz konusu olduğunda, yapılan önermelerin kompleks görünmesi çok doğal. Dolu, çok dolu ve hassas bir konu olduğundan; paragrafların dikkatle düzenlenmesi, birden fazla yargının aynı anda anlaşılır şekilde özetlenmeye çalışılması ve buna bağlı olarak ifadelerin uzaması, bazen bazı arkadaşlarımız için okuması keyifsiz bir üslup doğurabiliyor. Belki, bu durum "göz boyamaya çalışmak" benzeri bir yanılsamaya sebep olmuştur, ben öyle düşünmüyorum.
anger rabbit
Üye
@TenaciousMidfielder: Metafizik bilimin alanına girmez dedin, iyi dedin hoş dedin fakat; bilimsel tavır zaten metafiziğin olmadığı önkabulüne sahiptir. Eğer metafiziksel varlıkların fiziksel evreni etkilemesi gibi bir sav varsa ortada, bunun doğruluğunu araştırmak bilimin alanına girer. Dolayısıyla ben, "beni koruyan ve denetleyen bi varlığa inanıyorum ve buna tanrı diyorum" dediğim zaman bilimin yapabileceği bir şey yoktur ama ben "her şeyi tanrı yaratmıştır, mucizeler falan göndermiştir" falan dersem inandığım şeyin doğruluğu veya yanlışlığı bilimin alanına girer.

Bu nedenle bilim "tanrı yoktur" diyemez tabi ki fakat "tanrı evreni, insanları vs yaratmamıştır. üzerimizde bir kontrolü yoktur ve asla olamayacaktır" der. E benim de evrene hiç karışmamış ve karışamayacak olan -ve bu nedenle asla tespit edemeyeceğim- bir şeyi de var kabul etmek için bir nedenim olamaz.
Misafir
oropher dedi:


başlık felsefe olunca yazılanlara bayılıyorum..
"bu budur" şeklinde yazılabilecek kadar kısa olan şeyi "bu, bundan dolayı, bunun yansımaları sonucu, bunun buna neden olduğu metoforik cümbüşler sebebiyle, bu böyledir, şöyle olabilir, ama öbürü asla değildir" şeklinde yazıyor bazı güzide forum üyeleri..
hayır bu şekilde yazdığının bir de daha dikkate değer olduğunu düşünüyor ya işte ona yanıyorum..
tdk sözlüğün en ulaşılamaz ciltlerinde var olan kelimelerin tamamına rövaşatalar attırsanız da..
boş konuşuyorsunuz..
hepiniz değil..
bazılarınız..
olur o kadar..
Devam edin..



Üzerime alınıp alınmamam gerektiğini pek farkedemedim.Kararsız kaldım;ama kişisel olarak senin anlattığın gibi süslü kelime oyunlarıyla püslü cümleler kuramadığımın farkında olduğum için,en azından üslup konusunu üzerime alınmadım.Diğer konu hakkındada emin olamadım üzerime alınıp alınmamam gerektiğini.Fakat,diğer konu hakkında,boş konuşuyoruz?...Neye göre?...Kime göre?...Haydi olduda diyelim sana göre boş konuşuyoruz.Hepimiz değil bazılarımız.Neden olmasın.Dünyada boş ya da dolu,saygı çerçevesinde konuşmaktan,sorgulamaktan,tartışmaktan daha güzelimi var?Dahada derine inersek sadece senin kişisel fikrin bu.Senin doğrun genel doğru,mutlak doğru değildirki.Mutlak doğru diye birşey yoktur ki.O yüzden kendi kişisel fikrinle buradaki insanları yargılamanın yanlış olduğunu düşünüyorum.Sorgulayalım,tartışalım dahada önemlisi konuşalım.Bunda yanlış birşey yok.Saygı çerçevesinden çıkmadığımız sürece günlerce haftalarca konuşalım.Bunun nesi yalnıştırki?
TenaciousMidfielder
Üye
bilim tanrı insanı yaratmamıştır diyemez. bilim tanrının insanlar üzerinde kontrolünün olmadığını söyler.
tarihçiler tanrının mucizelerine efsane der. ki zaten ortada kesin kanıt yoktur ki bilim efsaneleri incelesin. zaten daha fazla peygamber gelmeyeceğini de göz önüne alırsak, evet bilim bu olayları asla incelemeyecek.
ben de zaten tanrının insanlar üzerinde kontrolü olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim.
oluşacak bir polemik üzerine konuşuyorum; kader demek tanrının insanlar üzerindeki etkisi değildir, kadere iman da zaten çok sonradan sünniler tarafından getirilmiştir.

sonuç olarak; tanrının şu anda insanları etkilemediği zaten ap açık ortada. bahsettiğim efsaneler de sadece birer efsane bilime göre. yani kimsenin kimsenin işine karıştığı yok. metafizik kavramlar ve bilimsel kavramlar hala birbirinden bir kaf dağı mesafesinde uzaklar. yakınlaştıran insanlar ne bilim ne de dinler.

ayrıca herşeyi tanrı yaratmadı desem ne olacak? bir çok insana göre tanrı sadece bir şeyi yarattı :)

sorun şu insanlar yaklaşmak istediği yönlerden yaklaşıyorlar din konusuna, hem inanan hem de inanmayan. inanmayan biri inanan insanın neden inandığını düşünmeden, inanan insan da inanmayan birinin neden inanmadığını düşünmeden de bu tartışma asırlar ca devam eder. ne inanan moron ne de inanmayan. bu bir inanç ister inanırsın ister inanmazsın. inanmayan insanları diğer insanlardan üstün kılan insanların düşünsel akımlarıyla yaşadığımız için bu davranışları normal buluyorum.

tekrar etmekte fayda buluyorum; tanrının varlığı insanları ilgilendirmez.
anger rabbit
Üye
Bilim tanrı insanı yaratmamıştır diyebilir; diyor da zaten "bakın böyle böyle oluşmuş ve böyle bu günlerine gelmiş insanoğlu, tanrı falan yaratmamış" diye. Bu da doğal olarak genel dini inanışla çelişir. Bu gibi bilimsel veriler sayesinde bilim, günümüzdeki dinlerin gerçek olmadığına hükmedebilir.

Yani bilim hayaletlerin olmadığını ne kadar biliyorsa tanrının olmadığını da o kadar bilebilir. Bundan fazlası da ilgi alanına girmediği için yok kabul edilebilir zaten.
oropheroropher
Üye


Üzerime alınıp alınmamam gerektiğini pek farkedemedim.Kararsız kaldım;ama kişisel olarak senin anlattığın gibi süslü kelime oyunlarıyla püslü cümleler kuramadığımın farkında olduğum için,en azından üslup konusunu üzerime alınmadım.Diğer konu hakkındada emin olamadım üzerime alınıp alınmamam gerektiğini.Fakat,diğer konu hakkında,boş konuşuyoruz?...Neye göre?...Kime göre?...Haydi olduda diyelim sana göre boş konuşuyoruz.Hepimiz değil bazılarımız.Neden olmasın.Dünyada boş ya da dolu,saygı çerçevesinde konuşmaktan,sorgulamaktan,tartışmaktan daha güzelimi var?Dahada derine inersek sadece senin kişisel fikrin bu.Senin doğrun genel doğru,mutlak doğru değildirki.Mutlak doğru diye birşey yoktur ki.O yüzden kendi kişisel fikrinle buradaki insanları yargılamanın yanlış olduğunu düşünüyorum.Sorgulayalım,tartışalım dahada önemlisi konuşalım.Bunda yanlış birşey yok.Saygı çerçevesinden çıkmadığımız sürece günlerce haftalarca konuşalım.Bunun nesi yalnıştırki?



işte yine aynı olay..
bu senin kişisel fikrin geneli bağlamaz diyip konuyu bitirebilecekken 10 satırdan oluşan bir paragraf ile cevap vermişsin..
ben mesajın içindeki bir cümleden tüm paragrafta yazdıklarını anlayabiliyorken evet gerisi boş konuşmaktır bana göre..
Snape
Üye

Mesaj 26:

oropher dedi:


işte yine aynı olay..
bu senin kişisel fikrin geneli bağlamaz diyip konuyu bitirebilecekken 10 satırdan oluşan bir paragraf ile cevap vermişsin..
ben mesajın içindeki bir cümleden tüm paragrafta yazdıklarını anlayabiliyorken evet gerisi boş konuşmaktır bana göre..



ahah ama harbi ne anlatmış o öyle ya sadfasf :D

cocoldplay3
Üye
Dinlerin aslında ilk çıkış noktası, gök ve yer yüzündeki doğa olaylarını anlamlandırmak isteyen toplumların bunu bir şablona oturtma çabasıdır.

İnsanlar güneşe anlam veremediler, veremeyince korktular ve en sonunda da ona taptılar. Tapmalarının diğer sebepleri ise; güneş onları ısıtır, ebedi karanlığa mahkum etmez, ekinlerin büyümesine yardım eder. İsa'nın hikayesinin farklı halleri diğer dinlerde ve mitlerde farklı isimlerle hala vardır.

Dolayısıyla bana göre dinsel olgu ve olayların hepsi insan elinden çıkmıştır ve dolaylı olarak yeryüzündeki bu dünyacı olguların ikamesi olmuşlardır. Bana göre tüm dinler insanları sindirme ve onları yönlendirme amacı taşır. Dolayısıyla yukarda ister tanrı olsun,ister çaydanlık olsun, isterse büyük birader olsun. Hiç birşey değişmez.

İslam dinindeki peygamberlerin soyu tükenince ve yeni bir peygamber gelmeyince (ve tabiki islam dünyası batı karşısında duraksamaya başlayınca)islamlar şöyle düşündü: "demek ki o kadar kötü bir dönemden geçiyoruz ki allah bize peygamber göndermeyerek bize ceza veriyor". Bu düşünce tarzı kaderciliği, kadercilikte edilgenliği getirdi. Yani herşeyi yine allahtan beklemek. Yine kurtarıcı insan değil tanrı oldu. İşte bu edilgenliği islam ve diğer dinler  mümkün kılmaktadır. Dolayısıyla burda tepedekini tartışmak yerine (var mı yok mu diye) bizi bu inançlarla kısıtlayan ve yönlendiren sistemleri tartışmak daha mantıklı. Tanrının olup olmadığını bilemeyiz. Buna inanları bilmelerine inandıran işte bu din sistemidir.

Jedi Panelvan
Üye
Kisaca Zeitgeist? =)
oropheroropher
Üye



İslam dinindeki peygamberlerin soyu tükenince ve yeni bir peygamber gelmeyince (ve tabiki islam dünyası batı karşısında duraksamaya başlayınca)islamlar şöyle düşündü: "demek ki o kadar kötü bir dönemden geçiyoruz ki allah bize peygamber göndermeyerek bize ceza veriyor".



burayı düzeltmek gerekli..
islam dinine inanlar zaten yeni bir peygamber gelmeyeceğini biliyorlar çünkü inandıkları kitapta böyle yazıyor..
Hz. Muhammed son peygamberdir diye belirtiyor..
adamlar buna inanırken kendilerine ceza verildiğini düşünmeleri saçma olur..
discussioncontroller