YAZAN Ali Sezgin

Korkunun yedinci yüzü

İnsan alıştığı şeyleri sever. Misafir evinde tuvalete giderken huzursuz olur, akşam sokakta duyduğu konuşmalardan, seslerden huylanır. Çünkü vahşi bir ortamda hayatta kalmamız için DNA'mıza bunlar işlenmiştir. Bildiğimiz şeylere güvenmek, onları referans alarak neyin doğru, neyin yanlış olduğunu ayırmamıza yardım eder. Resident Evil 7'yi bu kadar sevmemin nedeni bu olsa gerek. Bazen ilk RE günlerinden kalma o çaresizlik hissi, bazense daha önce hiç görmediğim yepyeni korkular oyunu bambaşka bir yöne taşıyor çünkü.

Resident Evil 7 bizi ve hikayeyi Ethan Winters'ın gözlerinden, Lousiana'ya yolluyor. Ethan 3 yıldır kayıp olan karısı Mia'dan gizemli bir mesaj alıyor ve gerçeği öğrenmek üzere mesajın kaynağına Baker malikanesine gidiyor. Oyunun adından da tahmin edebileceğiniz üzere, hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığı, kabuslarla dolu bu ortamda Ethan'ın eşini kurtarma arayışı da bir anda bir hayatta kalma savaşına dönüşüyor. Ethan'ın gözlerinden derken abartmıyordum. Çünkü ana RE serisinin tarihinde ilk kez oyunu ana karakterin gözünden görüyoruz. Başlarda çoğu Resident Evil hayranı gibi bu yeni bakış açısını garipsesem de, Afrika köyleri veya kalabalık şehir ortamlarının aksine Baker malikanesinin dar koridorları, o hapsedilmişlik ve çaresizlik hissini oyuncuya çok ama çok iyi veriyor.

Oyunun ilk bir saatinin herhangi bir Resident Evil oyununda oynadığım en korkunç sahnelere ev sahipliğini yaptığını söylemem gerekiyor. Oyunun başında yine zaten neyin ne olduğunu bilmez halde ortama giriyorsunuz. İnsanların bir anda değiştiği, korkunç canavarlara karşı çaresiz ve savunmasız olduğunuz hissi o kadar iyi verilmiş ki, refleks olarak kapıları açmaya bile tırsar hale geliyorsunuz. Biraz ilerledikçe bu dinmeyen terör hissi yavaş yavaş azalıyor. Bunun yerini sınırlı mühimmattan kaynaklı bir stres almaya başlıyor.

resident-evil-7-inceleme-1

Kekirdek Aile

Oyunda iki ana düşman tipi var diyebiliriz. Bunlardan ilki Baker ailesinin bireyleri oluyor. Hikâyedeki isimsiz kötülükten birinci derecede etkilenen bu insanların istisnasız hepsi psikopat diyebilirim. Eğer Teksas Testere Katliamı gibi bol kanlı korku filmleri ilginizi çekiyorsa, aradığınız tadı Resident Evil 7'de fazlasıyla bulacaksınız. Baker evinde yaşanan gizemli olaylar aile fertlerini, çok daha güçlü ve dayanıklı hale getirmiş. Kurşunların ve sağlık paketlerinin az olduğu oyunda evin içinde veya etrafında gezen bir Baker görürseniz ona kurşun harcamak yerine kaçmak veya saklanmak daha akıllıca oluyor. Zaten oyun burada bariz bir şekilde saklanarak ilerlemenizi ve yakalanırsanız kaçmanızı istiyor. Ortada topla tüfekle çözülemeyecek kadar büyük bir sorun var, öyle diyeyim size.

Bu tarz oyunlarda korku tek seferlik bir hissiyattır. Ne zaman ki o korktuğunuz canavar sizin hakkınızdan gelir, bundan sonra korkacak bir şey kalmaz. Çünkü size yapabileceği daha kötü bir şey yoktur. Resident Evil bu olayı, Walking Dead'i bile utandıracak şiddet sahneleriyle çözmüş. Kolunuzu bacağınızı yerden topladığınız, kırık uzuvlarla kaçmaya çalıştığınız bol sayıda ölüm sahnesi var ki buralarda oturduğunuz yerde kıvranmaya başlayabilirsiniz.

resident-evil-7-inceleme-2

Oyundaki silah ve ekipmanları asıl kullanmanız gereken düşmanlar, molded denilen küf adamlar. Aslında bunların kendilerince mantıklı bir öyküsü var ama açıklamasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Molded'lar genel olarak (uzun kollu ve şişman olanları hariç) çok dayanıklı değiller. Buna rağmen 1-2 tanesi aynı anda gelirse ve iyi nişan alamazsanız canınızı fazlasıyla yakacak potansiyele de sahipler. Yerin içinden veya duvarlardan çıkabildikleri için de bunların olduğu bölgelerde nadiren tam anlamıyla güvende oluyorsunuz. Bir tanesinden kaçarken sırtınızı bir diğer molded'a toslamak başıma sıklıkla gelen bir kazaydı.

Oyunun benim için en büyük sıkıntısı da bu küf canavarlar oldu aslında. Resident Evil'ın bütün zombileri ve genetik mahlukatları arasında en sıkıcı olanları kesinlikle bunlar. Farklı türleri olsa da hemen hemen hepsinin tipi aynı ve tahmin edilebilir şekilde hareket ediyorlar. Özellikle oyunun sonlarına doğru mühimmat ve silah problemini aştıktan sonra bu sevimli arkadaşlardan onlarcasını haklamak ister istemez biraz angarya oluyor.

resident-evil-7-inceleme-3

Eve Bulmaca Yaptıran Müteahhit

Neyse ki Resident Evil 7 aksiyona dayalı bir oyun değil. Hatta oyunun hakkını vermek istiyorsanız çoğu zaman kaçıp kurşunlarınızı saklamak isteyeceksiniz. Oyunda mühimmat olmadığını söylemiştim zaten. Bulunduğunuz ortamları bol bol inceleyip, gerekli mühimmatı veya malzemelerini bulmak hayatta kalmak için tek yolunuz. Son Resident Evil'ların zayıf bulmacalarına kıyasla, yedinci oyunun bulmacaları sayıca az ama daha elle tutulur cinsten özelliklere sahip. Bazı yerlerde aynı bulmacalar tekrar tekrar kullanılsa da bu durum o kadar da göze batmıyor. Bu tarz gezip keşfetmeli oyunları seven bir birey olarak özellikle o “bulmaca evi” kısmında resmen dibim düştü. Zaten oyunun kendisinde de bulmacalar haricinde keşfedip inceleyecek çok fazla şey var. Oyunun anlamsız gelen öyküsünün az biraz anlam ifade etmesini istiyorsanız, sağda solda bulduğunuz bütün kayıtları okuyup dinlemeniz yararınıza olacaktır. Eski oyunlara kıyasla çok saçmalayan ve son anına kadar nereye varacağını merak ettiğiniz bir öyküsü var oyunun.

Bu arama, inceleme kısmının bu kadar iyi çalışmasında Baker evinin de büyükçe bir etkisi var. Bütün o iğrençlikleri ve yapış yapış mekanları saymazsak teyp kayıtlarını incelemek, çekmeceleri açmak ve alakalı alakasız eşyaları incelemek, birinin evine gizlice girip eşyalarını karıştırdığınız hissini çok iyi veriyor. Zaten korku içinde yaşarken, bir yandan da ortalığı kurcalamak insanı iyice germeye başlıyor. Bulduğunuz mektuplar ve kupürler de bu ortam hakkındaki şüphelerinizi doğrulayacak rahatsız edici içeriklere sahip olunca o gerilim duygusu yerini yavaş yavaş dehşete bırakmaya başlıyor. Oyunun Baker evi dışında geçen kısmı ise beklediğim kadar başarılı değil. Oyun korku ve hayatta kalma temasından aksiyona kaydıkça zaten mekanın da fazla önemi kalmıyor. O yüzden olsa gerek ev harici mekanlarda bulmacalar ve incelemeye değer belge ve bilgiler o kadar da fazla yok.

resident-evil-7-inceleme-4

Açıkçası bir aksiyon oyunu olarak bakarsak Resident Evil çoktan sınıfta kalırdı. Nişan alıp, hedef vurmak zor ve düşmanların çoğu kurşunları sünger gibi emmek dışında etkilenmiyor. Oyunu korkunç yapan da bu aslında. Karşınıza çıkan canavarları dan dun vurabileceğinizin garantisi yok. Baker'lar da aynı şekilde onlardan saklanırken veya kaçarken izledikleri belirli bir rota olmayabiliyor. Bazen bir anda önünüze çıkabildikleri gibi bazen de bir yere kendinizi kapattığınızda sizi (bir süreliğine) bırakabiliyorlar. İnsan kesinliği olan şeylerden korkmaz. Capcom bunu çok iyi anlayıp çözümlemiş.

resident-evil-7-inceleme-5

Resident Evil 7'nin son üç oyun arasında en iyi Resident Evil oyunu olduğunu söylemeliyim. Çok fazla elementi dengeli biçimde harmanlayan, oyuncusuna yaşamaya değer gerilim anları ve daha önemlisi Resident Evil serisinden beklenmeyecek kadar ilginç bir öykü sunan bir oyun bu. Bir yandan da sadece seri için değil, oyun dünyası için de hatırlanacak bir oyun Resident Evil 7. Seriden soğuduysanız bile, tıpkı RE4 gibi kült olma potansiyeline sahip bu oyunu kaçırmayın.

Artılar:

  • Muhteşem ilk 1 saat
  • Aile üyeleri etkileşimler muazzam
  • Bölüm canavarı dövüşleri muhteşem
  • Hayatta kalma hissini iyi veriyor

Eksiler:

  • Sonlara doğru etkisini kaybediyor
  • Aksiyon işlerine hiç girmeselermiş
NOT: 9.0

 

Son Karar: Bundan sonra korkunç Resident Evil oyunu çıkmaz derken, lafı ağzıma tıkacak kadar sağlam bir RE çıkageldi.

Oyunla ilgili farklı bir bakış açısı okumak isterseniz sizi Utku'nun Neden Resident Evil 7 Beni Hayal Kırıklığını Uğrattı? yazısına alabiliriz.