YAZAN Furkan Kirazoğlu

Var mı 47'ye yan bakan?!

Geride bıraktığımız son birkaç yıl içerisinde açık dünya oyunları popülerliğini arttırmaya, oyunculara sunulan bölüm içi serbestlik daha çok el üstünde tutulmaya başlandı. Oyunlarına bu mantaliteyle yaklaşan geliştiricilerden Dishonored gibi unutulmaz yapımlar gördük, ama benim gözümde (daha üstte olmasa da) hep ayrı bir yerde durdu Hitman. IO Interactive de Absolution’da izlediği kısmen çizgisel yoldan sonra özüne dönerek beklediğimiz Hitman’i çıkardı.

Önümüzde duran Hitman’in çok da pürüzsüz bir şekilde çıktığını söyleyemeyiz aslında. Ajan 47’nin yeni macerası için Telltale Games ile popülerleşen bölümler halinde oyunu yayınlama mantığı benimsendi. Fakat bana kalırsa Hitman gibi oynanışın ön planda olduğu bir yapım için yanlış bir tercih oldu bu. Sonuçta Hitman hikayesiyle değil, oynanışıyla adından söz ettiren bir yapım. Bu sebeple de tüm bölümlerin çıkmasını ve oyunun paket halinde önüme konmasını bekledim. O yüzden incelemede oyuna bölümler halinde değil, bir bütün olarak yaklaşacağım ve notunu da ona göre vereceğim.

hitman-inceleme-4

Bavulunuz Hazırsa Seyahate Çıkıyoruz

Direkt Hitman’in en güçlü olduğu yanı, bölüm tasarımları ve mekanlardan başlayalım. Hitman serisinin öne çıktığı asıl yer koca mekanlarda oyuncuya tanınan serbestlik olmuştur çoğunlukla. IO Interactive yeni Hitman’in de en çok bu yönüne odaklanmış. Paris, Japonya ve ABD gibi her bölüm farklı farklı haritalarda görevimizi yerine getirmeye çalışıyoruz. Bunu yapabilmek içinse önümüze kocaman oyun alanları sunulmuş durumda. Her bölümün başında nerede olduğumuzu anlamak, güzel noktaları aklımıza kazımak, işimize yarayacak eşyaları elde etmek ve hedeflerin rutinlerini görmek için araştırma yapmamız oldukça önemli. Aynı şekilde etrafa serpiştirilmiş notları okumak ve NPC’lerin kendi aralarındaki konuşmalarını dinlemek gibi bölümde gezinmenin faydalarını lehimize çevirebilecek ipuçları da elde edebiliyoruz. Bölümler oldukça büyük olduğundan ve hedeflerimizi indirebilmek için özel olarak hazırlanmış birçok senaryo hazırlandığından oyun bize ‘Fırsatlar’ adı verilen bir özellik de sunmuş. İstersek menüden fırsatların hepsine bakabiliyor ama bu bilgileri sadece isim ve küçük bir görsel olarak görebiliyoruz. Dilediğimiz takdirde fırsatı menüden işaretlememiz ve sonrasında oyunun bizi adım adım yönlendirmesi de mümkün. İşaretlemediğimiz takdirde de fırsatla ilgili bir bilgiyle karşılaştığımızda önümüze bir uyarı çıkıveriyor ve yine fırsatı takip edebiliyoruz. Tabii isteyen oyuncular bu seçeneği tamamen kapatabilir ya da oyununun işaretlerle yönlendirmesinin önüne geçebilir. Her oyuncunun tadına uygun, farklı zorluklar arasında geçiş yapılabilen güzel bir sistem hazırlanmış.

Fırsatların kullanıldığı ufak senaryoları da biraz açalım. Rastgele iki kişi arasında geçen bir konuşmada, indirmemiz gereken hedefin belli bir marka arabaya bineceğini duyduk diyelim. Seçeneklerden açtığımız takdirde fırsat ilk olarak bizi arabanın yanına götürüyor. Gitmemiz gereken yere ulaştığımızda da arabada bir arıza olduğunu öğreniyor ve Ajan 47’nin yetenekleri sayesinde gerekli ekipmanı bularak aracı tamir edebiliyoruz. Sonrasında hedefimize aracın çalıştığı bilgisi götürülüyor ve fırsat burada noktalanıyor. Her fırsat hedefin ölümüne kadar bizi kolumuzdan tutup sürükleyecek diye bir şart yok anlayacağınız. Verdiğim örnekte aracın yanında bir patlayıcı da bulunmakta. Eğer araç çalışmadan önce patlayıcı varilde sızıntı oluşturursak hedefin araç çalıştığında patlayarak can vermesine yol açabiliyoruz. Fakat fırsat içerisinde bize özellikle böyle bir bilgi verilmiyor.

Bu şekilde bambaşka işlere yarayan ve sonuçları farklı olan birçok senaryo yaratılmış. Kimisi bizi bir mekana sokmaya yararken, kimisi direkt olarak hedefin ölümüne yol açabiliyor. Benim tavsiyem Fırsatları tamamen kapatmamanız ve senaryoları görebilmek için az da olsa yardım almanız yönünde. Özel birinin kılığına girerek hedefe yaklaşmak ve hiç el sürmeden hedefi öldürmek gibi olaylar oyundan aldığınız zevki de arttıracaktır. Öte yandan hedefleri yardım almadan özel yöntemlerle öldürmenin zor, ama zor olduğu kadar tatminkar olduğunu da söylemeden geçmeyeyim.

hitman-inceleme-1

İşimiz Var 47

Görevlerden ve hedeflerimizden bahsettikten sonra bir de olaya geniş çerçeveden, yani hikayeden yaklaşalım. Hitman hikayesiyle beni biraz ikilemde bıraktı. Oyunun ilgi çekici ve güzel bir senaryosu olduğunu söyleyebilirim ama bu hikaye bölümlerin sonlarında gösterilen iki-üç dakikalık sinematiklerden oluşuyor. Öldürdüğümüz hedeflerin büyük resimde bir bağlantısı olsa da bu resme sadece bitirdiğimiz bölümün sonunda ufak bir bakış atabiliyoruz. Aralıklı bölümler halinde çıkmanın dezavantajlarından dolayı ortaya böyle bir sonucun çıktığını düşünüyorum. Oyun en başta bütün bir paket halinde çıksaydı daha farklı bir hikaye anlatımı da tercih edilebilirdi belki. Üstelik oyununun çok da düzgün bir kapanış yaptığı söylenemez. Gelecek yeni sezonlara malzeme ayırmak için biraz ortada kalmış bir hikaye var maalesef.