Bethesda'dan Prey-Praey Tartışmalarına Cevap Geldi

YAZAN Eser Güven

Prey for Bethesda

Dün sizlere Bethesda'nın küçük çaplı bağımsız bir stüdyonun gelecek vaat eden oyunu Prey for the Gods'ın ismini değiştirttiğini söylemiştik. Takip ettiğim kadarıyla bu olay diğer haber sitelerinde de okurların büyük tepkisi çekti ve yorumların büyük çoğunluğu da Bethesda'ya yüklenen ve suçlayan tarzdaydı. Ben de hala düşüncemin arkasındayım: Bethesda'nın bu müdahalesi, özellikle de kendisine herhangi bir şekilde rakip olamayacak veya ticari açıdan kendisini etkileme şansı olmayan ufak bir firmayı hedef alması bana kabul edilebilir gelmiyor.

Gelen yoğun tepkiler üzerine bir Bethesda yetkilisi IGN'ye şöyle bir açıklamada bulundu: "Gerçekten de bu konuda seçme şansımız yoktu. Eğer bu duruma karşı çıkmasak Prey ticari markamızı kaybedebilirdik ve bu kabul edilebilir bir şey değil. Maalesef ticari marka kanunları bu şekilde işliyor". Bu yetkilinin söylediğine göre daha Kickstarter kampanyası başlamadan, 2015 Kasım ayında No Matter Studios ile irtibat kurmuşlar ve bu değişikliğin yapılmasını çeşitli defalar istemişler.

Tam bu noktada Bethesda'ya sempati duymamız ve "hmm evet aslında doğru olanı yapmışlar, bak kanun öyle diyormuş" dememiz gerekiyor belki ama işin aslı bana öyle gelmiyor. Belki hatırlarsınız, zamanında mobil oyun devi King de Candy isminin haklarını almak istemişti, hatta Saga kelimesi konusunda böyle bir girişimde bulunmuştu. Hatta sırf Candy Crush Saga, Farm Heroes Saga gibi oyunları var diye The Banner Saga'nın geliştiricisi Stoic'e aba altından sopa göstermişti. Sonunda ne oldu? The Banner Saga'nın hiçbir şekilde King'in oyunlarını çağrıştırmadığı kabul edilince King de bu saçma iddiasından vazgeçti. Yani aslında ortada tehlike altına girmiş, kaybedilecek bir Prey ismi yok çünkü ticari marka kanunları Bethesda'nın iddia ettiği şekilde işlemiyor.

Sonuçta bence bu olay Bethesda'ya faydadan çok zarar getiren bir hamle olarak akıllarda kalacak. O yüzden ne gereği vardı diye düşünmekten alamıyorum kendimi.