Oyunculara Verdiği Sözleri Tutamayan 10 Oyun

YAZAN Eser Güven

Boşa verilen vaatler, tutulmayan sözler

Oyun geliştiricilerinin oyunlarına güvenmeleri elbette çok güzel bir şey. Ancak oyunların geliştirilme sürecinde verilen sözler, yayınlanan videolar, yapılan açıklamalar beklentilerimizi yükseltiyor ve bizler de haklı olarak parasını vererek aldığımız oyunlarda bu sözlerin tutulduğunu görmek istiyoruz. Tabi eminim sözlerini tutamayan geliştiricilerden bazıları da bu durumdan son derece rahatsız oluyorlardır, nihayetinde üzerinde yıllarca çalıştıkları oyunun acımasızca eleştirilmesi onlar için de iyi bir şey değil. Ama işte bol keseden dağıtılan vaatler çoğu zaman geri tepebiliyor; bazı firmalar bu bakımdan diğerlerine oranla biraz daha fazla mimli (merhaba Ubi!), bazılarıysa daha ilk oyunlarından kendilerini eleştiri oklarının ucunda buluyorlar.

Biz de size son on yılda bizlere verdiği sözleri tutamayan oyunlar arasından on isimlik bir derleme hazırlamaya karar verdik. Kesinlikle sizin de "şu oyun listede nasıl olmaz" dediğiniz, sizi bu şekilde hayal kırıklığına uğratan isimler vardır. Beklediğinizden farklı şeylerle karşılaştığınız oyunları siz de yorumlarınızla paylaşabilirsiniz.

No Man's Sky

Geliştiricilerin oyunları hakkında pek çok fikre sahip olmalarına ve kendilerine hedefler koymalarına bir şey söylemiyoruz, bu aslında iyi bir özellik. Oyunları hakkında yüzlerce fikre sahip olmaları ve bunları abartarak oyuncuları yanlış yönlendirmeleri ise bunun tam zıttı. No Man's Sky vaatlerini gerçekleştirmekte acayip başarısız bir oyun oldu. Bir kere oyun çıktığında içinde çok oyunculu modun olmaması büyük bir fiyaskoydu. Çünkü Sean Murray katıldığı her röportajda bu yönde demeçler veriyordu. "Oyunda arkadaşlarımızla oynayabilecek miyiz" sorularına "evet" diyor, "rekabet öğeleri var mı" diye sorulduğunda "elbette" diye cevap veriyordu.

Hatta katıldığı bir röportajda oyundaki ırklar arasındaki büyük bir uzay savaşını göstermiş, "işte ben de hemen bir taraf seçip bu savaşa katılabiliyorum" diye bir şeyler göstermişti. Oyunda elbette böyle bir şey yoktu. Evrenin merkezinde ne olduğu sorusunu cevaplamakta da çuvallayıp tek kişilik hikayeyi de batırınca rekor sayıda iade isteğiyle karşılaştı oyun.

Duke Nukem Forever

"Duke is back", yani "Duke geri döndü" lafını o kadar çok tekrar ettiler, o kadar çok kullandılar ki sanırım Duke geri dönmeye çekindi. Bu oyunu 90'lı yıllarda çıkarsalardı belki bu kadar tepki çekmezdi, ama çıktığı 2011 yılı itibariyle beklentileri karşılamaktan çok uzaktı. Duke geri falan dönmemişti. 15 yıllık uzun geliştirme süresi boyunca yasal sıkıntılar, firma yapısında değişiklikler falan derken oyun projesi tekrar tekrar baştan başlatıldı.

Sonuçta da ortaya vaat edileni veremeyen, oynanışı ve kontrolleri bir önceki çağda kalmış, zamanında komik gelen esprilerin zorlama versiyonlarının oyuncuyu rahatsız ettiği tuhaf bir oyun çıkmıştı.

Killzone 2

Şimdi sizleri azıcık geriye götüreceğiz. Bir kere şunu kabul edelim, oyunculara yalandan sözler vermek hiç de etik bir davranış değil. Tamamen CGI'dan oluşan videolar yayınlayıp "bu görüntüler tamamen oyun içinden alınmış gerçek oynanış görüntüleridir" diye lanse ediyorsanız ortada ciddi bir sıkıntı var demektir. Sony de işte tam olarak bunu yapmıştı. Killzone 2'nin yayınlanan oynanış videosu ortalığı kasıp kavurdu, oyuncuların izledikleri videonun ardından oyuna karşı talepleri öyle büyük boyutlara ulaştı ki Sony normalde PS2 için geliştirilmekte olan oyunu PS3'te istediğine karar verdi.

Yayınlanan muhteşem fragmanın ardından bazı eleştirmenler bu seviyede grafiklerin PlayStation 3'te bile gerçek zamanlı olarak çizilmesinin imkansız olduğunu söyleseler de Sony'nin o zamanki başkan yardımcısı Jack Tretton bunların oynanış görüntüsü olduğunun altını ısrarla çizmişti. Peki sonra ne oldu dersiniz? Guerilla Games üzerinde çalıştığı oyunu çöpe attı, baştan PS3 için geliştirmeye başladı ve ortaya fragmana benzeyen bir şeyler çıkarmaya çalıştı. Çalıştı diyorum çünkü fragman tamamen önceden hazırlanmış görüntülerden oluşuyordu ve bu yüzden daha sonra yayınlanan fragmanlar bile o ilk fragmanın gölgesinde kaldı.

Oyuncular Sony'nin verdiği sözü tutamayacağını anlamıştı ama neyse ki Guerilla Games durumu çok iyi toparladı ve ortaya içerik olarak harika bir oyun çıkardı.