YAZAN Yasin Madyb İlgün

Valve oyun yapar mısın artık? Artifact hariç tabii...

 Bu malum sorunun yanıtını aslında hepimiz biliyoruz, ancak ben bu konuda biraz konuşmak istedim ve artık kendimi tutamıyorum sevgili Oyungezerler.

Gabe Newell'ın Mike Harrington ile teee 1996'da kurduğu ve bizi Half-Life serisi, Counter-Strike serisi, Left 4 Dead, Portal, Day of Defeat ve Team Fortress serisi gibi muhteşem yapımlarla tanıştıran Valve malumunuz, oyun yapımından elini eteğini çekti. Dota kart oyunu olan Artifact'i ve çıtır çerez VR yapımlarını kusura bakmayın ama tam olarak oyundan sayamıyorum. Zira Valve'dan beklentimiz bu değil. 

Kısa bir süre önce Valve'a uzun yıllar hizmet etmiş Marc Laidlaw'un hayata geçmemiş Half-Life 2: Episode 3 hikayesini okuduktan sonra içimdeki Valve aşkı depreşti ve Half-Life, Opposing Force, Blue Shift, HL 2 ve episodelar derken tüm seriyi tekrardan bitirdim. Bu oyunlardaki her sahneyi, kenarda köşedeki her headcrab'i bile ezbere bilmeme rağmen yine de büyük keyif aldım. Sonra tabii açtım ağzımı yumdum gözümü. Yeni oyun yap Valve, ne yapalım nasıl tepki gösterelim de yeni oyun yap? Steam hesaplarımızı mı kapatalım, DOTA ve CS mi oynamayalım? Hani hep "Episode 3 beklentileri karşılayamayacağı için çıkmadı" muhabbeti vardı ya, e senaryoyu da okuduk, taş gibiymiş...

efsanevi-silahlar-haberici-g

Oyun dünyasının en güçlü toplarından biri olan Valve'ın oyun yapımı konusunda üzerinde taşıdığı bu ölü toprağı ne zaman atılacak? Daha da korkutucu olanı ise ya bu durum böyle devam ederse?!?!

Bu oyunsuzluk döneminin ana sebebi tabii ki Steam. Ya başka ne olacaktı? Gabe Newell pek çok defa Steam'in neredeyse bütün kaynaklarını yediğini ve müşteri hizmetlerinin hala geliştirilmesi gerektiğini söylüyor. Steam'e harcanan büyük efor ve sorumluluk büyük çaplı bir oyun yapımının önüne geçiyor gibi gözüküyor. Neticede dünyanın belki de en büyük oyun platformundan bahsediyoruz ve hem arkasında dönen bürokrasi hem de kullanıcılara oyun içi içerik üretme kısmı zaman ve iş gücü çalıyor olmalı. Bu çapta bir firmanın iki işi bir arada yapamayacağını söylemiyorum tabii, ancak belli ki dikkatlerini iki büyük işe bölmekten kaçınıyorlar.

steamrefunds

Eh, gelelim diğer sebebimize. Para para para. Valve, Steam Direct'e geçtiğinden beri oyun sayısında bir patlama yaşandı ve bu yıl Steam'de 5,000'in üzerinde oyun çıkması bekleniyor. Steam'in kendi içerisinde devasa bir market var ve bundan bir sürü oyun faydalanıyor. Korkunç bir pazar dönüyor. Valve ise Steam içinde dönen her para alışverişinden kesinti yapıyor. Buna oyun satışı için aldığı paylar, silah ve kostüm tasarımlarından yaptığı kesintiler ve tabii ki kendi oyunları olan CS:GO ve DOTA 2 gibi yapımların gelirleri eklenince bu tatlı ve sıcak para kaynağını ikinci plana atmak istemiyorlar. Neticede oyuncuya karşı sorumluluklarını artık bir dağıtımcı, bir "idare edici" olarak görüyorlar. Aslında bu şu an bizi üzen en büyük detay, neticede üst kalite oyunlar yapan bir oyun devinin tamamen "iş" kısmına odaklanmış olması bizi pek çok potansiyel yapımdan ayrı bırakıyor.

Bu noktada bir konu için ayrı bir parantez açmak lazım tabii. O da Half-Life 3 tabii ki. Valve gerek Half-Life'ı oyunculara sunduğunda gerekse Half-Life 2'yi çıkardığında oyun sektörüne devrimsel katkılarda bulunmuştu. İlk Half-Life'taki düşman çeşitliliği, karakter modellemeleri ve yapay zekanın aşmışlığı, bir FPS oyununda NPC'lerin sese tepki vermesi gibi pek çok ince detay vardı. Half-Life oyun dünyasına yön veren bir yapım olmuştu. Half-Life 2'nin de geri kalır yanı yoktu tabii, Source motoru başlı başına devrimseldi ve onun fizik motorunun sunduğu eşsiz yenilikler de yine pek çok oyun türüne ilham verdi. 

Eh, Half-Life 3 için de bu seviyede devrimsel ve oyunların geleceğine yön verecek yeni bir teknoloji şart. Valve'ın VR'a verdiği önemi de buna bağlıyorum aslında. Half-Life 3 de serinin diğer oyunları gibi sadece iyi veya çok iyi olmakla yetinemez, devrimsel özellikler barındırmalı ve Valve böyle bir fırsatı hala bulamadı. VR da bekleneni veremedi gibi gözüküyor, en azından şu an için. Bunların hepsi bir varsayım tabii ve hatta buna inanarak kendimi kandırıyor bile olabilirim. Ancak firmanın geçmişi bu tip örneklerle dolu ve benim hala bir umudum var sevgili Oyungezerler.

hl3-v1

Tabii ki tüm bunlara ek olarak bazı oyuncular (bazı dediğim de birkaç bin insandan bahsediyorum aslında) Valve'ın yeni oyun yapmaması konusunda CS:GO ve DOTA 2'yi suçluyor. Hatta Laidlaw senaryosunu paylaştıktan sonra DOTA 2'yi kötü inceleme bombardımanına bile tuttular.

Yakın gelecekte Valve'dan sağlam bir oyun beklemek hayalcilik gibi gözüküyor ne yazık ki. Oyun sektörünün iş dünyası kısmında liderken, aldıkları nefes bile para ediyorken oyun yapımına ciddi bir şekilde geri dönmeleri için mucizevi bir şeyler gerekiyor gibi. Gabe Newell'ın Reddit'te yaptığı soru-cevap seansında Half-Life evreninden biraz soğuduğunu ve seriyi devam ettirmeye pek de niyeti olmadığını görmüştük aslında. Bari bir TF 3, L4D 3 ya da Portal 3 falan atın üzerimize be...

İLGİLİ BÖLÜMLER