YAZAN Eser Güven

2017 yılı Electronic Arts'a hiç mi hiç yaramadı

Battlefront 2 - Ya Da Bir Eşya Kutusu Masalı

Bu noktaya kadar Electronic Arts'ın bu yıl içinde yapmış olduğu bu iki hatayı "olur canım böyle şeyler" diyerek geçiştirmek belki mümkün olabilir. Bence olmaz ama "olur" diyene de saygı duyarım. Ancak Battlefront 2'nin Electronic Arts'ın gerçek niyetini ortaya koyduğu kara bir leke olduğu konusunda eminim ki hepimiz hemfikirizdir. Bu adeta EA'in "acaba bu durumu nereye kadar zorlayabiliriz" diyerek suları test ettiği bir girişimdi ve sonuç hiç de umdukları gibi olmadı.

Böylesine büyük bir firmanın yaşadığı olaylardan ders almasını ve kendini iyileştirme yoluna gitmesini beklersiniz. EA Battlefront 1'in DLC sisteminin aldığı tepkileri anlamıştır herhalde diye düşünmüştük. Oyuncular Season Pass olayını hiç beğenmemişlerdi ve çünkü ana oyunda resmen içerik eksikliği vardı ve oyun sanki sırf daha çok satılması için parçalara bölünmüştü. Sırf bu yüzden Electronic Arts Battlefront 2'de Season Pass olmayacak dedi (yuppi!), yeni içerik tüm oyunculara

ücretsiz olarak sunulacak dedi (yaşasın!).

Ama Electronic Arts'ın Battlefront 2 ile ilgili düşünceleri aslında böyle masum değildi. Ana oyunun içeriğini arttırdılar, evet, ama ana gelir kaynağı olarak da eşya kutularını kullanmaya karar verdiler.

Şimdi burada eşya kutularının tabiatı hakkında ayrı bir tartışmaya girmek niyetinde değilim, kimileriniz eşya kutularına tümden karşı, kimileriniz kozmetik eşya kutularının oyunlara değer kattığını bile düşünüyor. Olabilir. Ama eşya kutularını doğrudan oyunun ilerleme sistemiyle ilişkilendirmek ve "parayı veren düdüğü çalar gençler" şeklinde bir yaklaşımla oyuncularının karşısına çıkmak gerçekten de kötücül bir girişim. Bir oyuncuya eşya kutusu ile güçlenme imkanı verirsen böyle bir oyunda dengeden bahsetmen de mümkün olmaz. "Kozmetik eşya kutuları Star Wars evrenine uymaz" diyerek de kendini aklayamazsın çünkü işler artık öyle yürümüyor.

Sırf bu da değil. İlk başta en büyük yaygara zaten oyunun bazı önemli kahramanlarının eşya kutularının ardına saklanmış olmasından ve bu kutuları parayla değil de oyunu oynayarak elde etmek isteyen oyuncuların karşısına zaman engeli konulmasından çıkmıştı. Darth Vader veya Luke Skywalker gibi kahramanları açmak yaklaşık 40 saatlik bir oyun süresi gerektiriyordu ki bu sırada topladığınız kredileri de başka şeylere harcamamalıydınız. Sadece bu iki karakter için bile 100 saatlik bir oyun süresi oyuncuları isyan ettirdi. Reddit'te açılan başlık tüm zamanların en büyük kitlesel tepkisiyle karşılaştı, kötülenme sayısı rekorları kırdı. Bunun üzerine EA bu konuda geri adım atmak zorunda kaldı.

Oyuna ve EA'e olan tepkiler dinmeyince Disney Electronic Arts'tan oyundaki mikro ödemeleri geçici olarak durdurmasını talep etti. Electronic Arts hisseleri bu olayların ardından 3 milyar dolar civarında değer kaybetti. Electronic Arts'ın deneyi başarısızlıkla sonuçlanmış ve firmanın ismine kolay kolay silinemeyecek bir kara leke yapışmıştı. Star Wars Battlefront 2'nin eşya kutusu sistemi sektörün bugüne kadar gördüğü en açgözlü, en kötü sistemlerden biri oldu resmen. Ama iyi de oldu, çünkü diğer firmalar da aslında oyuncuların o kadar da kolay lokma olmadığını görmüş oldular. Özellikle de Battlefront 2 sonrası çeşitli hükümet kuruluşlarının "eşya kutuları kumar mı" diye tartışmaya başlamasını da olumlu bir sonuç olarak düşünebiliriz.