YAZAN Eser Güven

2017 yılı Electronic Arts'a hiç mi hiç yaramadı

Hız İhtiyacımızı Karşılayamadın Electronic Arts

Star Wars Battlefront 2 ile aynı dönemde çıkan bir oyundan daha bahsedeceğim şimdi: Need for Speed Payback. İkisinin arasında sadece bir hafta var aslında. Şimdi düşünüyorum da, Need for Speed Payback'in çıkış tarihi 2018 olsa belki de farklı bir oyunla karşılaşacaktık çünkü EA Battlefront 2'nin yol açtığı olayları görmüş olacak ve Need for Speed'in hayal kırıklığı yaratmaması için belki de Ghost Games'e daha uzun süre verecek, daha sıkı kalite kontrolü yapacak, ortaya daha oynanabilir bir oyun çıkacaktı. Ama Electronic Arts zarar kontrolü yapacak zaman bile bulamadı.

Yazının başında da benzer bir şey söyledim. Zamanında Need for Speed hastası olmayan var mı ki aramızda? Uzun süre başka yarış oyunlarının keyif alamamamı sağlayacak kadar çok seviyordum ben bu oyunu. Bir Underground, bir Most Wanted falan... Drag yarışlarının keyfi şu an bile aklımda. Seri içerisinde yer yer yanlış adımlar atıldı, sevdiğimiz şeklini kaybetti ama Electronic Arts Payback konusunda oldukça iddialıydı. Hele modifikasyon olayını da ne kadar sevdiğimizi bildiği için aradığımızı bu oyunda bulacağımızı söylüyordu sevgili İ-Ey. 

Bulamadık.

Need for Speed: Payback de bir eşya kutusu oyunuydu. Oyunun bazı eşya kutuları çok uzun süreli grind'lerin arkasına saklanmıştı ve oyunculara adeta "uğraşmayın, parasını verin gitsin" mesajı veriyordu. Zaten Utku'nun incelemesinde de belirttiği gibi oyunun araba satın alma ve modifiye sistemi mikro-ödemeleri özendirme yoluydu. Zaten arabaları performans kartı ile güçlendirme mantığı bence zaten başlı başına hoş değil, eskiden ne güzel arabalara ayrı ayrı performans parçaları takardık, öylesi çok daha gerçekçiydi ama o da ayrı tartışma konusu.

Payback'in tek başarısızlığı elbette mikro-ödemeler değil. Hikayesinden tutun oyuncuya yaşatamadığı sürüş hissine kadar bir yarış oyununun nasıl olmaması gerektiğine dair örnek olarak Payback'i göstermek mümkün. Her ne kadar her oyunun olduğu gibi Payback'in de çok sayıda seveni var ama bu oyunda yapılan hataları Electronic Arts bile kabul ettiğine göre ortada bir başarısızlık hikayesi var diyebiliriz. Hele yüksek fiyatına değinmiyorum bile.

Electronic Arts ve Ghost Games, Need for Speed: Payback'i daha iyi hale getirme, özellikle de ilerleme sistemindeki sıkıntıları çözmeye söz verdiler. En azından eşya kutularındaki agresif tutumu azaltma yoluna gitmeleri bile oyuncuların tepkileri sonucunda elde edilen bir başarı diyebiliriz. Hatta şimdilerde oyuna online olarak serbest dolaşma özelliği de ücretsiz biçimde eklenecek. Yine de en baştan yapılması gereken şeyler bu şekilde sonradan yapıldığında aklımızdaki EA imajına pek bir katkıda bulunduğunu söylemek zor.

Peki ya bundan sonrası?

Elbette sektörde yanlış giden her şey için Electronic Arts'ı suçlamak yanlış olur ama şurası bir gerçek ki 2017 Electronic Arts'ın bugüne kadar geçirdiği en kötü yıl oldu. Firmanın bu yıl önemli tecrübeler elde ettiğini düşünüyorum, oyun pazarının bazı değişimlere düşünüldüğü kadar açık olmadığı görülmüş oldu. Oyuncular 'yolunan tavuk' olarak görülmek istemiyorlar, bunu alenen yaptığını düşündükleri isimlere karşı da artık seslerini yükseltmeye başladılar.

Firmanın önünde kötü imajını bir parça da olsa düzeltebilmek için çok sayıda fırsat olacak, sonuçta oyun sektörünün en büyük isimlerinden, en çok oyun yayınlayan firmalarından birinden bahsediyoruz. BioWare'in Destiny'nin karşısına konumlanacak olan Anthem'i var mesela ya da Respawn Entertainment'ın üzerinde çalışıyor olduğu yeni bir Star Wars oyunu.  Electronic Arts "oyuncuların ne istediğini biliyoruz" demek yerine "oyuncuların ne istediğini anlamaya çalışıyoruz" dediği anda bundan sonrası için güzel şeylerle karşılaşabiliriz.