YAZAN Utku Çakır

Yolculuk Antik Mıs- pardon Warhammer'a.

 Total War: Warhammer 2, hem Warhammer oyunları külliyatının hem de Total War serisinin en iyi oyunlarından biriydi. Warhammer 2 harika dengesi ve çok zevkli oynanışına oyunun incelemesinde de değinmiştim zaten. Şimdi sıra Rise of the Tomb Kings (Kabir Kralları) ek paketinde ve fantezi dünyası Antik Mısır’ında.

Kabir Kralları, 4 farklı Lord ve kendine özel oynanış mekanikleriyle geliyor. Warhammer 2’nin Girdap’ın Gözü hikâye modu, ardı arkası kesilmeyen Kaos savaşçıları saldırıları ve Girdap’ı ele geçirmek için birbirine giren fraksiyonların mücadelesi nedeniyle çok daha metodik ve güvenli oynamanız gereken bir moddu. Fakat Rise of the Tomb Kings eklentisi bu durumu tersine çeviriyor.

Takipçileri tarafından tanrılar gibi muamele gören 4 Kabir Kralı, zamanında Nehekhara’ya hükmediyorlardı. Ta ki büyük bir lanet üzerilerine çökene ve tüm Nehekhara’yı mahvedene kadar. Yıkım sonrası ölümsüz olan Kabir Kralları şimdi intikam ateşiyle yer altından çıktılar ve tüm dünyayı geri fethetmek istiyorlar.

Yüce Kraliçe Khalida, acı servis etmeye geliyor. Tıklayarak büyütebilirsiniz.

Khemri, Nehek’in Sürgün Edilmişleri, Lybaras Sarayı ve Negash’ın Takipçileri. Tomb Kings eklentisi oyuna bir adet Kabir Krallıkları fraksiyonu ve dört farklı Lord ekliyor. Khemri şu an için konumu ve başlangıç şehri açısından oynaması en kolay fraksiyon. Nehek’in Sürgün Edilmişleri en zor fraksiyondan biri, zira hikâyeye Kara Elfler'in ortasında başlıyorsunuz. Lybaras Sarayı da Khemri gibi kolaylardan biri, diğer Kabir Kralları ile aranız iyi ve diplomasi de sorun yaşamıyorsunuz. Negash’ın Takipçileri ise Rise of the Tomb Kings’in en zor lordu olsa gerek. Hem diğer Kabir Kralları ile aranız bozuk, hem de korkunç bir başlangıç noktanız var.

Rise of the Tomb Kings’in Warhammer 2’ye getirdiği en büyük değişiklik, Kabir Kralları’nın ordu sisteminde. Kabir Kralları ölümsüz oldukları ve askerlerini eğitmeyip, binlerce yıldır hareketsiz yatan ölümsüzleri ayağa kaldırdıkları için ordu basmak ve muhafaza etmek için para ödemiyorlar. Onun yerine sınırlı sayıda ordu çıkarma hakkınız var. Bu sayıyı yeni araştırma ağacını kullanarak arttırabiliyorsunuz, ona birazdan değineceğim.

Bu ordu sistemi oyunu oynama tarzınızı komple değiştiriyor. Normalde turtle yapıp, sakin sakin ilerlediğim diğer fraksiyon kayıt dosyalarımın ardından bu taktiği Kabir Kralları’na uyguladığım zaman ne kadar saçma bir şey yaptığımı fark ettim. Ordularınızı yaratmak ve muhafaza etmek bedava olduğu için, agresif ve kontrolsüz bir şekilde sağa sola saldırabiliyorsunuz. Ordularınızı kaybetmek, bir kayıt dosyanın çöpe gitmesini sağlamıyor. Darmaduman olmuş bir orduyu, üç turn içinde tekrar ayağa kaldırabiliyorsunuz. Rise of the Tomb Kings, akın akın gelen ölümsüzler ordusunun durdurulamaz gücü hissini harika bir şekilde yansıtmış. Rakibiniz sizi bozguna uğratsa bile karşılarına hemen yeni bir ordu koyabiliyorsunuz.

Eh tabii bedava ordu basmak demek potansiyel olarak oyunun dengelerinin mahvolması demek. Fakat geliştirici Creative Assembly akıllıca uyguladığı birim sistemiyle bu dengeyi çok güzel kurmuş. Basit bir-iki birliğin dışındaki önemli birliklerin kapasitesi, ele geçirdiğiniz şehirlerde kuracağınız askeri binalara bağlı. Yani örneğin ordunun ön saflarına koyduğunuz ve pek etkili olmayan İskelet Savaşçıları’nın yanında zırhlı ve güçlü Kabir Muhafızları koymak istiyorsanız, onları çıkartabileceğiniz askeri binayı inşa etmiş olmanız gerekiyor. Fakat bir bina yapmak o binanın çıkartabileceği askeri birimden onlarca yapabileceğiniz anlamına gelmiyor. Diyelim ki bir bina size iki Kabir Muhafızı izini veriyor, aynı bölgede başka bir şehire aynı binadan tekrar yapmanız gerekiyor ki bu sayıyı dörde çıkarabilin. Ne kadar fazla askeri bina, o kadar fazla özel birim yani.

Kabir Kralları'nın kendi törenleri var. Tıklayarak büyütebilirsiniz.

Askeri binaların dışında özel birimleri çıkarabilmeniz için gerekli olan diğer kaynak da Kanopik Çömlekler. Dedim ya hani Antik Mısır diye, kanopik çömlekler o zamanlarda insanları mumyalarken iç organların koyulduğu kaplardı. Ölümsüz Kabir Kralları’nın bunu kaynak olarak kullanması hiçbirinizi şaşırtmamışdır herhalde? Kanopik Çömlekleri düşman ordularını bozguna uğratarak (ya da her turn başına bir-iki tane kazanarak) biriktiriyorsunuz ve Kabir Kralları’nın bir diğer oynanış mekaniği olan Ölüm Kültü’nde kullanıyorsunuz. Burada altın ve Kanopik Çömlek kullanarak çeşitli araştırmalar yapabiliyor; lordlarınız için zırhlar, takipçiler ve efsunlu eşyalar üretebiliyorsunuz. Fakat Ölüm Kültü’nün en önemli özelliği, Nehekhara efsanevi lejyonlarındaki birliklerini uyandırabilmesi. Altın ve Kanopik Çömlek karşılığında, ordularınıza belli aralıklarla ekleyebileceğiniz çok güçlü birlikler uyandırıyorsunuz. Bu birliklerin kendi cooldown süreleri var ve aynı anda birer birer uyandırılabiliyorlar.

Kabir Kralları aynı zamanda kendi araştırma ağaçlarıyla geliyorlar. Yukarıda ordu sayılarından bahsetmiştim, işte o sayıyı arttırmak için gideceğiniz yer burası. Kabir Lordları her daim eski hanedanlıklarının bilgeliklerini ve öğretilerini arıyorlar. Araştırma ağacında 6 farklı hanedanlık var ve her birinin araştırılması 50 turn’ü bile bulabiliyor zira ne kadar fazla hanedanlık araştırırsanız, bir sonraki hanedanlık araştırması %30 daha uzun sürüyor. Fakat araştırdığınız her hanedanlık size ekstra bir ordu slotu ve farklı alt araştırma seçenekleri açıyor. Bu alt seçenekler bir-iki turn’de araştırabileceğiniz kısa ama çok da etkisi olmayan özellikler vermekteler. Buradaki dengeyi çok iyi kurmanız lazım. 40 turn’ümü bir hanedanlık daha araştırıp ekstra ordu mu almaya mı gömeyim yoksa bir-iki turn’lük ufak dönüşleri olacak araştırmalara mı gireyim? Her bir hanedanlık araştırmasının da bir diğerinin araştırma süresini uzattığını düşünürsek Rise of the Tomb Kings kendisinden beklemediğim kadar derin bir stratejik hâle bürünmüş durumda.

Yeni araştırma ağacı. Tıklayarak büyütebilirsiniz.

Girdap’ın Gözü dört farklı fraksiyonun büyülü Girdap’ın gücünü ele geçirmek için birbirleriyle kapıştığı bir hikâyeydi. Ayinler yaparak diğer fraksiyonları geride bırakmaya çalışıyordunuz. Kabir Kralları’nınsa ayinlerle işi yok. Rise of the Tomb Kings ek paketinde sizi zafere götürecek yol, Nagash’ın Kitapları’nı toplamaktan geçiyor. Seçtiğiniz lord’a göre oyunun haritasında farklı yerlere yayılmış 9 adet kitap göreceksiniz. Amacınız bu kitaplardan en az 5’ine sahip olabilmek. Bu kitapları ya çılgınlar gibi savunulan şehirleri fethederek ya da etrafta boş gezen zorlu orduları yok ederek ele geçirebiliyorsunuz. Yok ben Girdap’ın Gözü’nden sıkıldım diyorsanız, Rise of the Tomb Kings lordlarını, oyuna geçen aylarda eklenen bedava Ölümlü İmparatorluklar hikayesinde de zafere taşımaya çalışabilirsiniz.

Rise of the Tomb Kings’i Salı gününden beri kesintisiz oynamama neden olan en büyük özellik ek paketin atmosferinde. Kabir Kralları’nın Antik Mısır benzeri arka plan hikâyesi, muhteşem lordları ve karizma birimleri (Restore edilmiş Savaş Sfenksi var yahu!) beni Rise of the Tomb Kings’e tamamı ile bağlanmamı sağlayan faktörlerden sadece bir kaçı.

Kabir Kralları’nın harcanabilir ama yeri geldi mi kodu mu oturtan birimlerinin gücü, savaş haritasında da kendisini gösteriyor. Her lordun başlangıç yeri farklı olduğu için bazısında Elflerle kapışmak zorunda kalıyorsunuz, bir diğerinde de diğer Kabir Kralları ile. Savaşların bir çoğu pirus zaferi (kazanan tarafın bile çok zayiat verdiği zafer) ile bitiyor. Savaş Sfenksi aşırı derecede güçlü olmuş durumda. Savaş arabaları okçulara karşı çok etkiliyken, zırhlı piyade birlikleri tarafından kolaylıkla savuşturulabiliyorlar. İskelet Savaşçıları sizi ilk 20-25 turn idare etseler de, sonrasında zırhlı birliklere karşı etkilerini yitiriyorlar. Savaş konusunda, hatta belki de ek paketin genelinde canımı tek sıkan şey otomatik sonuç özelliğinin bozuk olması. Dört orduyla girmeye çalıştığım muharebede bile tüm ordularımın yok olması hiçbir mantığa sığmıyor. Bazen ne yaparsanız yapın, kaç ordu koyarsanız koyun muharebe zafer tahmini %50’yi geçmiyor. Onun için size tavsiyem tüm savaşları sizin oynamanız yönünde.

Zevalsiz Settra hayatından memnun.

Rise of the Tomb Kings, bir Warhammer 2 indirilebilir içeriğinden istediğiniz her şeye sahip: Yeni lordlar, bu lordların her birinin kendine has oynanış şekilleri, yeni araştırma ağacı ve bir sürü farklı oynanış mekaniği. Warhammer 2’yi zevkle oynadıysanız Rise of the Tomb Kings’i sakın pas geçmeyin derim.

Artılar:

  • Yeni ordu sistemi ve bu sistemin getirdiği oynanış değişikliği muhteşem olmuş.
  • Kanopik Çömlekler'le efsanevi lejyonları uyandırmak çok akıllıca.
  • Nagash'ın Kitapları'nı toplama oyuna farklı bir hava kazandırmış.
  • Ordu sistemi sayesinde çok daha pervasız hareket edebiliyorsunuz bu da oyunun eğlencesine eğlence katıyor.
  • Oyuna eklenen lordlardan ve birimlerden karizma akıyor.

Eksiler:

  • Otomatik sonuç sistemi bozuk. Savaşları kendiniz oynayın.
  • SON KARAR: Rise of the Tomb Kings, yeni oynanış mekanikleri ve bitirme hedefleriyle küçük bir indirilebilir içerikten ziyade büyük bir ek paket gibi hissettiriyor.

    NOT: 9.2