Bir Dünya Devi, Facebook ve Google'ı Reklamlarını Kesmekle Tehdit Etti

YAZAN Eser Güven

Unilever'dan sosyal medya devlerine tehdit

Dünyanın en büyük yiyecek ve hızlı tüketim ürünleri üreten şirketlerinden biri olan Unilever'dan son derece sert bir açıklama geldi: Unilever yalan haberler, ırkçılık, seksizm ve ekstremizm bataklığına dönüştüğünü söylediği dijital platformları reklamlarını çekmekle tehdit etti. Unilever ismini pek sık duymuyor olabilirsiniz ama size bu dev ismin sahip olduğu markalardan birkaçını söylediğimde kafanızda bir şeyler daha net canlanacaktır: Knorr, Magnum, Becel, Lipton, Domestos, Dove, Rexona. Unilever günde 2 milyar civarı ürün satıyor.

Unilever aynı zamanda dünyanın en büyük reklam verenlerinden bir tanesi, dolayısıyla bu tehdit dijital platformlar için inanılmaz önem taşıyor. Unilever'ın yıllık reklam bütçesi 10 milyar dolar ve bunun %25'ini de dijital platformlara harcıyor. Yani ortada 2.5 milyar dolarlık bir dijital reklam pastası var ve bu kaynağın kesilmesi Facebook ve Google'un hiç işine gelmez.

Unilever’in pazarlama ve iletişimden sorumlu üst düzey yöneticisi Keith Weed, reklam ve pazarlama dünyasının öncü isimlerini buluşturan IAB konferansındaki konuşmasında "bu dijital besin zincirini daha fazla beslemeye devam edemeyiz ... iş saydamlığa gelince bunların bataklıktan farkı olmadığını düşünüyoruz" cümlelerini kullandı.

> NBA Maçında Sahaya God of War Reklamı Yansıttılar!

"Bizim işimizde marka son derece önemlidir ve Unilever olarak da tüketicilerimizin markalarımıza güvenmesini istiyoruz. Bu güvene zarar verecek bir şey yapamayız - buna reklamlar için kullandığımız kanal ve platformlar da dahil. Yani 2018, sosyal medyanın güvenimizi kazanması gereken yıl olacak."

Weed sosyal medyadaki sorgulanabilir içeriğin ve çocukların korunamıyor oluşunun (çocuklara yönelik uygunsuz video içeriklerinden bahsediliyor) sosyal güveni zedelediğini ve kullanıcılara zarar verdiğini belirtirken "bu görmezden gelebileceğimiz veya önemsemeyeceğimiz bir şey değil" şeklinde konuştu ve Unilever'ın toplumda bölünmelere yol açan veya gençleri koruyamayan platformlara artık reklam vermeyeceğini açıkladı. Weed'in cümlelerinin hedefinde sadece Google ve Facebook değil, bu isimlerin sahibi olduğu YouTube gibi platformlar da bulunuyor.

> Facebook Live, Twitch'in Oyun Yayınlarına Rakip Olmaya Kararlı

Weeds bu konuda reklam verenlerin, ajansların ve medya sahiplerinin birlikte hareket etmesi gerektiğini söylüyor ve "izleyenler izlemeyi, reklam verenler reklam vermeyi, yayıncılar yayınlamayı bırakırsa çok geç olur" diyor. "Tüketiciler sevdikleri markaları teröre fon sağlayan veya çocukları istismar eden reklamlarla birlikte gördüğünde bunu umursarlar. Veri kullanımı veya kompleks algoritmalarla yapılan reklam hedeflemeleri tüketicilerin umurunda değildir belki ama aynı reklamı günde 100 kez gördüklerinde buna tepki verirler. Reklamlardaki sahteciliği belki önemsemezler ama verilerinin çalınabileceği veya kötü amaçlarla kullanılabileceği düşüncesine önem verirler. Dolayısıyla bu güvenin zedelenmesi hepimize zarar verir" diyen Weeds'e göre Unilever bu konuda son derece kararlı.

Yakın zamanda gerek YouTube, gerekse Facebook içerik moderasyonu konusunda adımlar atmaya başlamıştı. Görünüşe göre kalitesiz içerikten rahatsız olanlar sadece aklı başında kullanıcılar değilmiş, bu çarkın dönmesini sağlayan reklam verenler de yavaş yavaş seslerini yükseltmeye başlıyor.

İLGİLİ BÖLÜMLER