YAZAN Eser Güven

ESRB bir uyarı etiketiyle konuyu çözmeyi planlıyor

Amerika'nın bağımsız derecelendirme kuruluşu Entertainment Software Rating Board (ESRB) içerisinde mikro ödemeler bulunan oyunların kutularına ve dijital mağazalara buna dair uyarı konulmasına karar verdiklerini belirtti.

ESRB'nin yayınlamış olduğu basın bültenine göre bu uyarı içerisinde gerçek para ile dijital içerik satın alınabilecek tüm oyunlara konulacak ve bu "mikro ödemenin" içeriği de şu şekilde açıklanmış: "bonus bölümler, kostümler, kaplamalar, eşya paketleri, eşya kutuları gibi sürpriz eşyalar, müzik, sanal para veya diğer oyun içi para birimleri, abonelikler, sezonluk kombineler ve geliştirmeler (reklamları devre dışı bırakmak gibi)"

Bu uyarı etiketi ESRB'nin normal derecelendirme etiketinden ayrı olarak basılacak. Bildiğiniz gibi oyunlarda bir de T (Genç), M (Yetişkin) vs gibi yaş etiketi de bulunuyor.

ESRB bu değişiklikle birlikte bir de kampanya başlatarak evlerinde video oyun konsolu bulunan ebeveynlerin 'aile kontrolleri' hakkında bilgi sahibi olmasına uğraşacaklarını açıkladı. Yani ESRB aslında topu tamamen ebeveynlere atmayı planlıyor, elinizin altında çocuklarınızın hangi oyunları oynadığını kısıtlamak için gerekli araçlar var, bir zahmet kullanın demeye getiriyor.

Peki ben neden ESRB'nin kolaya kaçtığını düşünüyorum. Son zamanlarda oynadığınız oyunları bir düşünsenize, ESRB'nin yaptığı tanımlamaya göre kaç tanesinde "mikro ödeme" etiketi bulunmazdı? ESRB eşya kutuları ve mikro ödeme tanımını indirilebilir içeriğe, DLC'lere veya genişleme paketlerine sahip oyunlara kadar genişlettiği için bu etiketin gerçekten de hiçbir önemi kalmamış oluyor. Yani atılan bu adım aslında pek bir şeyi çözmeye yönelik değil, amaç sanki 'bakın biz sorunu çözdük' diyerek kanun koyucuların ilgisini bu durumdan uzaklaştırmak gibi görünüyor.

ESRB dediğimiz şey aslında 1994 yılında Eğlence Yazılımı Birliği (ESA) tarafından kurulmuş ve ESA da aslında dünyanın en büyük video oyun yayıncılarının bir araya geldiği bir oluşum. Yani bu bakımdan düşünürsek video oyunlarının gelirini etkileyebilecek şeylere karşı çıkıyorlar doğal olarak. ESRB'nin daha önce yaptığı eşya kutularını kumardan saymıyoruz açıklaması da, ESA'nın video oyunları bağımlılık yapmıyor açıklaması da bu bağlamda değerlendirilmeli.

ESA ve ESRB'nin ailelerin bilinçlendirilmesini teşvik etmesi olumlu bir adım, evet, ama konuyla ilgisi olmayan ebeveynlerin bu basit uyarı etiketini ciddiye alacaklarını da düşünmüyorum. Dahası başta da dediğim gibi bu o kadar yaygın bir etiket olacak ki, dikkat çekici bir yönü de kalmayacak. Zaten ESRB'nin başkanı Patricia Vance de bu konudaki soruya çok net bir cevap vermiş ve loot box veya gerçek para karşılığında satın alınan sanal para karşılığında satılan oyun içi içeriği hedeflemek yerine "tüm alımları" sisteme dahil ettiklerini söylemiş.

Bu girişimin Hawaii'nin Demokrat Parti Temsilcisi Chris Lee'nin içinde loot box bulunan oyunlara yaş sınırılı getirilmesi için kanun teklifi vermesinin ardından yapılmış olmasını bir karşı hamle olarak düşünmek de mümkün.

Bu konuda sizin de düşüncelerinizi merak ediyorum. "Bu oyunda oyun-içi alım vardır" uyarısı sizce yeterli bir önlem mi?