YAZAN Eser Güven

Facebook çıkışı gençlerde arıyor

Lütfen başlığın bir clickbait olduğunu düşünmeyin, neden böyle bir başlık attığımızı haberimizi okuyunca anlayacaksınız zaten. Yoksa Facebook ne logosunu değiştiriyor, ne ismini, ne de o ünlü rengini. Ama Facebook bir şeylerin değişmesi gerektiğinin de farkında ve o yüzden rotasını tamamen gençlere çevirmiş durumda.

İlk zamanlarından beri Facebook'u kullanan ama yıllar içinde kişisel aktivitesini neredeyse sıfırlamış biri olarak şunu rahatça söyleyebilirim ki sanırım hepimiz Facebook'un o eski Facebook olmadığı konusunda hemfikirizdir. Haber akışı algoritmasında yapılan değişiklikler, veri toplamayla ilgili skandallar, güya kullanıcıların deneyimini zenginleştirmek için yapılan ama sonuç olarak bize ilgimiz olmayan konularda içerik göstermek ve reklamları gözümüze gözümüze sokmaktan başka bir işe yaramayan yenilikler derken Facebook o eski büyüsünü kaybetti. Düşünsenize, biz bile bir oyun sitesi olarak kendi kitlemize dilediğimiz gibi ulaşmakta zorluk çekiyoruz, çünkü Facebook önümüze reklam engeli çıkarıyor. O yüzden ben bile ana sayfada dolaşırken ilgi alanımda olduğuna emin olduğum haberlerden ziyade parayla ön plana çıkarılmış 'içeriklere' maruz bırakılıyorum.

Bunlar güzel şeyler değil. Bunlar Facebook'un gençlerden yavaş yavaş kopmaya başlamasının, gençlerin ne istediğini tam olarak anlayamamış olmasının bir sonucu. Gençleri kaybedip, yaşlıların özlü sözler ve çiçek fotoğrafları paylaştığı bir mecra haline gelmek elbette ki Facebook'a yaramayacak.

İşte Facebook bu nedenle yeni bir girişim başlattı ve bülteni görünce bizim de aklımızda işte yukarıda okuduklarınıza benzer düşünceler oluştu. Bu girişimin ismi Gençlik Portalı. 60 dilde erişilebilecek olan bu portal sayesinde gençlere Facebook platformundaki ürün ve araçları emniyetli ve etkin biçimde kullanmak için eğitimler, ipuçları ve tavsiyeler verilecek. Hedef gençleri tekrar siteye çekmek. Portalda kapsanan konular ise şunlar:

Eğitim: Sayfalar, gruplar, etkinlikler ve profil gibi ürünlerin emniyetli bir biçimde nasıl en iyi şekilde kullanılabileceği ile ilgili bilgiler. Ek olarak Facebook’un hangi tür verileri topladığı ve bunları nasıl kullandığı ile ilgili bilgiler.

Akranlardan Görüşler: Dünyanın dört bir yanındaki gençlerin ağzından, teknolojiyi yeni ve yaratıcı bir biçimde nasıl kullandıklarına dair görüşler.

Deneyiminizi kontrol etmenin yolları: Güvenlik, içerik şikâyet etme, paylaştıklarınızı kimlerin görebileceğine karar verme gibi konularda ipuçları.

Tavsiyeler: Sosyal medyaya ara verme ihtiyacı duyduğunuzda yapılması gerekenler ve internetten en iyi şekilde yararlanmak için bazı kılavuzlar.

Gençlik Portalına facebook.com/safety/youth adresinden erişilebiliyor.

Başta Facebook öldü dedim, çünkü Facebook'un kendisi de bu gerçeği kelimelere dökmese de kabul edip çıkış yolunu gençlerde arıyor. Elbette şu da var: daha çok genç, daha çok taze kan, aynı zamanda daha çok veri anlamına da geliyor. Hatırlar mısınız, Yaşayan Ölülerin Dönüşü filminde zombiler yardım için gönderilen polis ve doktorları yedikten sonra telsizden 'daha fazla polis gönderin', 'daha fazla sağlık elemanı gönderin' diye mesaj gönderirdi. Nereden aklıma geldiyse...