TGA 2018 – Yılın En İyi Oyunu Adaylarına Hızlı Bir Bakış

YAZAN Engin Vural

Sizin "Yılın En İyi Oyunu" adayınız hangisi?

Yarın (Cuma) sabah saatlerinde gerçekleştirilecek The Game Awards 2018 Töreninde 30 ayrı kategoride ödül verilecek olsa da bunlardan en dikkat çekeni "Yılın En İyi Oyunu" olsa gerek. Biz de bu sene büyük beğeni toplayan, hafızalarda yer eden ve yılın oyunu adayı olarak karşımıza çıkan yapımlara kısaca bir göz atalım dedik.

Adaylara geçmeden önce bir detayın altını çizmek gerek sanırım. Aday listesinden de görüldüğü üzere tek kişilik senaryo modu ile gelen, derdi hikaye anlatmak gibi olan oyunlar ölmedi ve halen oyun sektörünün en iyi yapımları bu grupta yer alan oyunlar arasından çıkıyor. Bunlar oyun sektörünü ileriye taşıyacak, seviye atlatacak potansiyele sahipler ve bunu da ziyadesiyle hayata geçiriyorlar. Eğlence aracı olan oyunların aynı zamanda birer kültür ve sanat eseri olmasını da sağlayan bu yapımları bizlerle buluşturan geliştiricilere çok teşekkür ediyoruz.

Hazırsanız, karşınızda yılın en iyi oyunu adayları:

Celeste:

Geliştirici: Matt Makes Games

Tür: Platform - Macera

Platform: PC, PS 4, Xbox One, Nintendo Switch

Pek çoğumuz için yılın oyunu adayları arasında adını gördüğümüzde şaşkınlığa sebep olan bir oyun oldu Celeste. Evet, keyifli bir oyun. Basit ama hoş bir grafik tarzı var. Zorlu bir oynanışa sahip, bazılarının Super Meat Boy ile, hatta Dark Souls ile kıyasladığını görüyoruz, o kadar da değil :) Hikayesi de güzel. Madelaine'in, Celeste Dağı'na tırmanış macerasına eşlik etmek zevkli bir tecrübe vadediyor. Bununla birlikte çok zorlu rakiplerin arasında yer alıyor ve ödüle uzanma şansı zayıf gibi sanki. Yine de bu yılın oynanası oyunlarından birisi olduğu gerçek. Bağımsız bir yapımın bu listede yer alması da olayın bir başka güzel yanı. Sadece adaylar listesinde yer alarak bile önümüzdeki dönemde pek çok bağımsız oyunun yolunu açmış, pek çok yapımcıya cesaret vermiş, bağımsız oyunlara bakışı da olumlu etkilemiş olduğunu söyleyebiliriz gönül rahatlığıyla. Bu kategoride olmasa da diğer adaylıklarından birinde ödüle layık görülme ihtimali yüksek.

Monster Hunter World:

Geliştirici: Capcom

Tür: Aksiyon RYO

Platform: PC, PS 4, Xbox One

Monster Hunter serisi yıllardır kendine has bir kitleye sahipti ama Monster Hunter World seriyi bambaşka bir noktaya taşıdı. Artık bizler için de bu dünyaya adım atma vakti gelmişti ve böyle güzel bir daveti de geri çevirmek olmazdı. Oyunun mantığını temelde Shadow of the Colossus ile kıyaslamak mümkün. Sonuçta ikisinde de boss yaratıklar peşinde koşturuyor ve birisini kesip biçtikten sonra diğerine geçiyoruz, değil mi :) Ama tarzları gerçekten çok farklı. Bir avcılık oyunu ne kadar keyifli olabilir ki diyenler varsa, cevabı Monster Hunter World'de saklı. Hem avlamaya gittiğiniz yaratığın izini sürdüğünüz anlar, hem kapışma sahneleriniz başarı ile sonuçlandığı noktada çok hoş bir tatmin hissi veriyor. Tabii sizi başarıya götürecek o ufak dokunuşları işin planlama ve strateji geliştirme safhasında yaptığınızı da unutmamak lazım. Hangi yaratığı hangi silahınızla alt edebileceğiniz, nasıl bir savaş taktiği belirleyeceğiniz, hareket setleri, alet-edevat geliştirmeleri vs. üzerinde kafa yormak çok keyifli. Bir de kamp alanındaki yemekleri unutmamak lazım :) Red Dead Online'ı bir kenara bırakacak olursak, listede co-op oynanan tek oyun olduğunu da ekleyebiliriz. Görsel tarzı da tam olması gerektiği gibiydi ve oyuncu üzerinde yaşatması gereken hissi yaşatıyordu. Belki de bu yüzden serinin hayranları önümüzdeki dönemde çıkacak olan filminden gelen ilk görüntüleri yoğun bir şekilde eleştirdiler ve oyundaki ikonik tarzı istediklerini açıkça ortaya koydular. Filmlere esin kaynağı olabilmesi de başarılı bir oyun olduğunu teyit ediyor olsa gerek, haksız mıyım?

Marvel's Spider-Man:

Geliştirici: Insomniac Games

Tür: Aksiyon Macera

Platform: PS4

Oyungezer olarak "En İyi Spider-Man Oyunu" payesine layık görmüşüz, buna çok itiraz gelmez herhalde. En iyi süper kahraman oyunu olmak konusunda da Batman serisine ciddi bir alternatif olarak ortaya çıktığı söylenebilir rahatlıkla. Belki de en çok sevilen süper kahraman olan Spidey'i canlandırmanın ne kadar keyifli olabileceğini gösteren bir oyun oldu. Başlangıçta şüpheyle bakanlar bile sonrasında oyundan çok memnun kaldılar. Aksiyonu başarılıydı. Kostümleri beğenildi. New York semalarında süzülmeye doydu meraklıları. Parkur mekanikleri konusunda ne kadar başarılı işlere imza atabileceğini göstermiş oldu Insomniac Games. Bu kadar sağlam rakiplerle yarışmadığı bir yılda çıksaydı Yılın Oyunu ödülünün belki de en büyük adayı olurdu ama yine de sağı solu belli olmaz tabii. Sonuç ne olursa olsun, Spider-Man önümüzdeki dönemde yeni süper kahraman oyunları geliştirilmesi için cesaret verici bir başarıya imza attı. Kuvvetli markaların ardına saklanıp yapılan ve keşke yapılmasaydı dediğimiz oyunlara inat, iyi ki yapılmış dedirten oyunlar arasına adını yazdırdı.

Assassin's Creed Odyssey:

Geliştirici: Ubisoft

Tür: Aksiyon RYO

Platform: PC, PS4, Xbox One

Assassin's Creed serisi Origins ile birlikte yeniden dirilme rotasına girmişti ve bu oyunla birlikte ileriye doğru çok sağlam bir hamle yapılmış oldu. Belirtmek lazım, bildiğimiz anlamda bir Assassin's Creed oyunu olup olmadığı tartışma konusu edildi. Ama bu oyun, AC markasının gücünü arkasına almaya ihtiyaç duymayacak, kendi ayakları üzerinde durabilecek bir yapım bana kalırsa. Sadece "Odyssey" ismi ile çıkmış olsaydı dahi bu listede olabilir ve bu adaylığı sonuna kadar hak ederdi diye düşünüyorum. Bu noktayı aradan çıkarttığımıza göre artık neden yılın en iyi oyunlarından birisi olduğuna geçebiliriz. Gerçekten büyük ve içi türlü aksiyon ile dolu bir dünyası var. Klasik RYO'lar kadar derin bir rol yapma imkânı sunmasa da açık dünya aksiyondan rol yapmaya kayan ve bunu gayet başarılı bir şekilde gerçekleştiren bir oyun olmuş; gayet de iyi yapılmış. Aksiyonu gayet zevkli. Çok muhteşem olmasa bile yine de kendisine çekebilecek kalitede bir hikâyesi var. Tekrar oynamak, en azından ikinci bir defa daha bitirmek için yeterli gerekçeyi sunuyor. Ana hikâyeden yan yollara saptığınızda hoşunuza gidebilecek detaylar, saatlerinizi harcayabileceğiniz onlarca görev barındırıyor. Açık dünya oyunlar içerisinde önemli bir yer edineceğine şüphe yok. Bundan sonrası için bizleri umutlandıracak bir oyun olmuş.

Red Dead Redemption 2:

Geliştirici: Rockstar

Tür: Aksiyon Macera

Platform: PS4, Xbox One

İncelemenin finalinde de belirttiğimiz gibi; "Bir efsane ile karşı karşıyayız. Anlatılmaz, yaşanır!". Bu yıl en çok beklediğim oyunlar listesinin zirvesini God of War ile paylaşıyordu, benim için "Yılın Oyunu" payesini de paylaşabilecekleri gibi. Western ile ilgilenen herkes gibi, filmlerden, çizgi romanlardan, oyunlardan biriktirdiğim pek çok anı vardı ve bu anıları tazeleyecek, o hazzı tekrar yaşatacak bir şeylere ihtiyaç duyuyordum ben de. Bu boşluğu RDR 2'den başkası da dolduramazmış, görmüş oldum. Tam bir başyapıt çıkmış ortaya. Her yerinden detay fışkıran dünyası, sahiden yaşadıklarını düşündürtebilecek karakterleri, Western filmlerinden fırlamış gibi duran sahneleri, tam da bu filmlere yakışacak cinsten, hafızalarımıza kazınabilecek müzikleri, her şeyi ama her şeyi ile harika bir eser duruyor karşımızda. Açık dünya oyunlar için artık yeni bir referans noktası, yeni bir mihenk taşı var diyebiliriz. "Ana hikâye görevleri ile yan görevler arasında çok ciddi bir fark olmayacak" denilirken şüpheyle yaklaşanlar, bunun nasıl yapılabileceğini sorgulayanlar RDR 2 ile tanıştıktan sonra "demek ki yapılabiliyormuş" demişlerdir herhalde :) Bu oyun bize bir kovboy olmayı, Vahşi Batı'da bir gangster olmayı sonuna kadar yaşattı. Arthur Morgan gibi yaşadık, onun gibi hissettik. Onun gibi mücadele ettik. Onun gibi eğlenip, onun gibi hüzünlendik. RDR 2'nin, "O yıllarda Vahşi Batı'da yaşasak neler olurdu" sorusunun cevabını çok güzel verdiğini düşünüyorum. Ağır akan hikâye ve ağır mekanikler eleştirildi, halen eleştiriliyor. Ama bana göre tam da olması gerektiği gibi bir deneyim sunmuştu RDR 2. Bir kitap okur gibi bir film izlenecek olsa, herhalde böyle olurdu. Bir roman ile aktarılabilecek uzunlukta hikâyeyi bir film formatında sunmanın nasıl olabileceğine ilişkin en güzel örneklerden birisi olduğuna şüphe yok. Tüm zamanların en iyi oyunlarından birisi olduğunu da ayrıca belirtmeme gerek var mı?

God of War:

Geliştirici: Santa Monica Studio

Tür: Aksiyon Macera

Platform: PS4

Yılın en çok beklenen yapımlarından birisiydi. Son ana kadar ketum kalabilmeyi ve oyun dünyası adına yılın en hoş sürprizini sunmayı başardı Cory Barlog ve Santa Monica Studio. Düşünün bir kere, oyunun çıkışına kadar bu oyunu muhteşem oyunlar kategorisine taşıyacak hiçbir detaya vakıf olamadık. Oyun hakkında bildiklerimiz çok kısıtlı kaldı. Öğrenilen bazı detaylar da hep tartışma konusu yapıldı. "Ne demek Kratos zıplayamıyor, olur mu öyle şey!" "Bir de şu tıfıl oğlanı mı taşıyacağız şimdi yanımızda, bu da nereden çıktı" "Nasıl yani? Sadece balta ile mi savaşacakmışız? Olur mu öyle şey canım. Bütün oyun bir baltayla geçer mi?" Bu ve benzeri sorularla kafası karışan, oyuna şüpheyle yaklaşan, hatta "çıksa da gömsek" diyen bir kitle bile vardı inanmazsınız:) Ama günün sonunda ağzı bir karış açık kalmış oyuncu grubuna dahil oldu onlar da. Hangimiz olmadık ki :) Sonuçta herkes Cory Barlog ve ekibine şapka çıkardı. Neydi bu oyunu bu kadar muhteşem kılan şeyler? Nors Mitolojisini bambaşka bir şekilde yorumlamıştı, tam da Kratos'a yakışacak şekilde. Kuzey diyarları gerçekten de muhteşem tasarlanmıştı, karakterlerin ve yaratıkların da muhteşem tasarlandığı gibi. Oyunun mekanikleri çok iyi, vuruş hissi muazzamdı. Aksiyona doyuruyordu. Boss savaşları enfesti. (Belki bazılarına ilk boss savaşında yaşattığı şaşkınlık ve hazzı diğerlerinde verememiş olabilir, ama dert değil. Böyle söyleyenlere "Ejderha da mı kesmedi" deyip geçin:)) Sizleri bilemem ama benim için Kratos ile Atreus'un baba-oğul yol hikayesi de kendisine çeken, güzel bir detaydı. Nitekim, oyun çıktıktan sonra bir kullanıcının kendi babası ile ilişkileri üzerine paylaştığı o uzun ve etkileyici mesaj da oyunun bu hissi ne kadar güzel aktardığının bir kanıtı gibiydi. Belki de oyunun en önemli detayı Cory Barlog'un harika yönetmenliğiydi. Baştan sona tek kamera çekim ile bir film sunulmuştu bizlere ve bu fantastik dünyayı iliklerimize kadar hissetmemizi sağlayacak bir sanat yönetimi vardı ortada. Daha ne olsundu, God of War'du işte. God of War yaşattığı muazzam deneyimle, tüm zamanların en iyi oyunları listesine de adını altın harflerle yazdırmış oldu.