"Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi'nde yayınlanmıştır."
Düşman kardeşler yine gelmiş dayanmışlar kapıya… Ama eski gelişlerinde ortalık bayram yerine dönerdi sanki… Davullar, zurnalar… Ortalık şenlik yerine dönerdi. Sanki bu kez biraz daha çekingen gibiler. Daha bir tutuklar.
“Bizi hala eskisi kadar seviyor musunuz?” diyen ezeli üç eski kardeş, değişen dünyaya ayak uydurmaya çalışıyorlar. Elbette ki yükselen trendler ve oyuncuların alışkanlıklarının giderek değişiyor olması, onları da derinden etkiliyor. Uzunca bir süredir bizim dünyanın kaderini onlar çiziyor ve kuralları kendileri koyabiliyorlardı. Ama artık birçok şey eskisi gibi değil, beklentiler ve talepler eskisinden çok daha yüksek. Yeni neslin kapımıza dayandığı bu sıcak günlerde, neler aynı kalacak, neler değişecek bir bakmak istedik…
NELERİN DEĞİŞMESİNİ BEKLİYORUZ?
1) Geliştiriciler Kendi Oyunlarını Yayınlayabilecek
Bu uzunca bir zamandır tartışılan bir konu. Şu anda Steam gibi kanallarda bağımsız geliştiriciler yapımlarını direkt olarak oyuncuya ulaştırabiliyorlar ancak özellikle konsollarda arada bir yayıncı olmak zorunda. Bir yayıncıyla çalışmak demek, geliştiricinin oyunun tüm pazarlamasını, fiyat ayarlamalarını ya da kampanyalarını yayıncıya bırakması anlamına geliyor. Yeni nesilde bunun değişeceğini ve serbest yayın platformlarının gelişeceğini düşünüyoruz. Bu durum, geliştiricilere kendi oyunları üzerine çok daha fazla serbest davranmaları anlamına gelecek.
2) Kutulu Dağıtım İçin Son Yakın
Bu satırların yazarı gibi arşivciler, koleksiyoncular için en acıklı durum bu olsa gerek. Ama kabul etmek gerek ki maalesef raftan oyun alma devri hızla sona eriyor. Baskı ve dağıtım maliyetleri zaten uzunca bir zamandır firmaların sırtında ciddi bir kambur oluşturuyordu. Hele ki özellikle üst kalite oyun yapımının maliyetleri de ciddi şekilde artında satışlar artsa bile kârlılık düşüyordu. Eh, artık oyuncular da oyunlarını indirmeyi alışkanlık haline getirdiler. Fakat özellikle yüksek fiyatta satılan koleksiyon versiyonlarının bundan etkilenmeyeceğini düşünüyoruz ki işin sevindirici kısmı bu.
3) Oyun Fiyatları Düşecek
Bunu her oyun tipi için ön görmüyoruz ancak özellikle bağımsız oyunların ve en üst kalite olmayan oyunların fiyatları düşecek. Elbette aradan yayıncılar ve üretim, dağıtım maliyetleri kalktığında fiyatların bir nebze düşeceğini ön görmek yanlış olmaz. Bir şekilde zaten Steam üzerinde bulunan çoğu oyunun fiyat etiketi 20€’nun altına inmiş durumda. Üst kalite oyunlar için aynı şeyi söylemek mümkün olabilir mi şu an için tam olarak kestiremesek de, Apple’un iTunes ile yakaladığı başarılı modeli uygulamaya çalışan SEN (Sony Entertainment Network) ve Xbox Live üzerindeki oyunların fiyatlarının bir nebze düşeceğini düşünüyoruz. Elbette ki dijital olarak dağıtıldığı sürece…
4) Oyunların Çıkış Tarihleri Aynı Olacak
Bariz olan bir şey var ki o da oyunların yerelleştirme süreçlerinin farklı bölgelerde oyunların çıkışını geciktirdiği. Fakat yine dijital dağıtım platformlarının etkisiyle, oyuncular oyunlara kendi bölgelerindeki çıkış tarihlerinden önce ulaşabilir oldular. Bu sefer, yerel dağıtıcılarının satışları dramatik olarak düşmeye başladı. Yayıncılar da artık oyunlarını küreselde aynı gün ve saatte çıkarmaya mecbur olacaklar. Böylece dünyanın her yerindeki oyuncular istedikleri içeriğe aynı anda ulaşabilecekler.
5) Ücretsiz İçerik Yayılacak
Ülkemizde de son derece popüler olan ücretsiz oyunlar ve bu oyunların iş mantığı, diğer oyunlara da yansıyacak; özellikle de ücretsiz indirilebilir içerik şeklinde. Örneğin, Tripwire firmasından gelen Red Orcestra oyununa sürekli olarak yeni ve ücretsiz içerikler geliyor; bu sayede oyunun kitlesinin giderek genişlemesi sağlanıyor. Bir başka deyişle oyunu satın alan insan sayısı giderek artıyor. (Team Fortress 2 de benzer bir modele sahip, bildiğiniz gibi…) Geliştiriciler de oyunlarının daha uzun süre oynanabilir ve “satın alınabilir” olması için bu modeli deneyeceklerdir.

Peki madalyonun öbür tarafına bakacak olursak;
NELER AYNI KALACAK?
1) 1080p Standart Olmaya Devam Edecek
Bu günlerde 4K ve 8K teknolojisini kullanan televizyonların haberlerini görür olduk ancak 1080p çözünürlük standart olarak kalmaya devam edecek. 4K televizyonların 1080p’den dört kat daha fazla piksele sahip olduğunu söyleyelim. Dolayısıyla konsolların bu teknolojiyi destekleyen oyunlar çalıştırması pek mümkün değil maalesef. Kısacası bir önceki nesilde olduğu gibi televizyonlarımızı yenilememize şu an için gerek yok. Ama aramızda halen CRT kullanan varsa, artık HD’ye geçiversinler.
2) Gamepad Kral Olarak Kalacak
Geçtiğimiz yıllarda firmalar birçok yenilikçi kontrol metotları denediler ancak açık söylemek gerekirse hiçbiri gamepad’in yerini tutmadı. Ne Move, ne Kinect, ne de WiiMote, gamepad’in verimliliğine sahip olamadı. Eh, yeni nesilde de konsolların gıcır gamepadler ile geleceğini, yeni Android destekli konsolların ve hatta nVidia Project Shield’ın bile gamepad’e sahip olacağını düşündüğümüzde, cihazı önemini yitirmeyeceğini görebiliriz. Klavye-fare ikilisinin GZS ve FPSlerde vazgeçilmez olduğunu unutmuyoruz tabii.

3) AAA Oyunların Fiyatları Artmaya Devam Edecek
En üst seviyede üretim kalitesi gerektiren oyunların fiyatları artabilir. Call of Duty, Metal Gear gibi üst seviyede sinematik deneyim sunan oyunların geliştirme süreçleri, yeni donanımlarla birlikte daha da zor ve karmaşık bir hale gelecek. Bu durum, oyunları geliştiren ekiplerin genişlemesi, büyümesi anlamına geliyor. Sözün özü, oyun geliştirmek eskisinden daha maliyetli bir hale geliyor. Daha iyi grafikler demek, daha fazla maliyet demek. Biz de AAA oyunlarda bir fiyat artışı olabileceğini düşünüyoruz.

4) PC Oyunları Konsollardan Daha İyi Görünecek
Az önce 4K ve 8K görüntü teknolojilerinin konsollarda başarılamayacağını söylemiştik. Ama PC’de durum öyle değil. Belli ki konsol-PC döngüsünde PCler bu kez yeni nesil konsollardan geri kalmayacak. Yeni nesil konsol teknolojileri çok daha yüksek çözünürlüklü kaplama ve yüksel poligon sayısına sahip modellerin anahtarı olacak ancak PC teknolojisi hâlihazırda yeni nesil konsol teknolojisinin ulaştığı noktaya neredeyse varmış durumda. Ne de olsa konsolların hafıza sıkıntısı PClerde kesinlikle yaşanmıyor.
5) Devam Oyunları Tam Gaz
Önceden başarısı kanıtlanmış ve kendine sağlam bir hayran kitlesi oluşturmuş bir oyununun devamı “risksiz başarı” demektir. Elbette ki yeni nesilde de devam oyunları tam gaz devam ediyor olacak. Pazarlama ve PR departmanlarının en büyük derdi olan “marka bilinirliği” de otomatik olarak çözülmüş oluyor. Elbette ki yeni IPler her zaman canımız ciğerimiz… Ama firmaları ayakta tutanın da bu devam oyunları olduğu gibi bir gerçeğimiz var.
















