YAZAN Deniz Kırca

VR'ın geleceğini konuştuk

Wargaming gerçekten ilginç bir oyun yapımcısı.

World of Tanks ile yakaladıkları başarılı ivmeyi çok daha zor bir alan da World of Warships ile pekiştirmeleri olsun, Hybrid Wars gibi çizgi dışı yapımlar olsun, Master of Orion gibi bir klasiği canlandırmaları olsun bir sonraki adımı atmada adeta oyuncuların beklentileriyle yarışıyorlar. İster istemez insanın aklına "acaba Wargaming VR'a bir şeyler yapacak mı?" sorusu geliyor. Gamescom 2016'da Özel Projeler Koordinatörü Alex Bobko ile bu sorunun cevabını aradık.

D: Merhaba Alex, söz konusu VR olduğunda Wargaming’in bu alanda öncü işler yaptığını görüyoruz. 360 Derece videolardan, savaş alanı canlandırmaları gibi. Wargaming’in VR’a bakışı nasıl?

A: VR’a, 360 derece video gibi çalışmalara daha çok iletişim penceresinden bakıyoruz. Yeni bir iletişim aracı olarak yaklaştık ve bunu kendi içeriğimizde kullanmak istedik. Oyunculardan aldığımız dönüşler de bu çalışmaların işe yaradığını bize gösterdi. 360 derece video çalışmamız toplamda 5 milyondan fazla görüntülenme aldı.

D: Wargaming VR oyunu yapmayı düşünüyor mu?

A: VR tarafına oyun yapmayı düşünmüyoruz, aslına bakarsan iki yıl önce bazı çalışmalarımız oldu. Oculus DK2 prototipi için bir WoT oyunu yaptık ancak beklediğimiz kadar etkili olmadı. VR’da şu anda WoT’de var olan işlevselliği ve eğlenceyi istediğimiz gibi yansıtamıyoruz. Sıradan içerikler için uygun ancak bizim gibi kompleks içerikler için biraz daha beklemek lazım. Bir de tabi VR’ın sınırlamaları bizi durduran bir başka etken. VR cihazlarında çok uzun süre oynamak pek mümkün değil. Kaldı ki her cihaz ve platform için ayrı çalışma yapmak gerekiyor.

D: Bu kararınızda VR’ın yeni bir alan olması da kararınızı etkiledi mi?

A: VR tarafında pazar henüz olgunlaşmadı ve deneyim olarak WoT gibi içeriklerin yer alması için biraz daha zaman gerekiyor. Hala yakından takip ediyoruz, faydalanabileceğimiz farklı alanlar arıyoruz, ancak oyun geliştirme anlamında bir yatırım planımız yok. İçerik kısmına odaklanmak bizim için daha uygun şu an. En son Varşova'daki WoT finallerinde gözlemci modunda 360 derece gözlükle profesyonel oyuncuların hareketlerini takip edebileceğimiz bir çalışma yaptık. Bu gibi içeriklere odaklanıyoruz.

D: Yanlış hatırlamıyorsam ilk 360 derece videonuzu yaklaşık iki yıl önce yayınlamıştınız. O zamanlarda VR ve 360 derece videolar konuşuluyordu ama kimse bir şey yapmıyordu. Bu yıl WoT finallerinde gördüğüm kadarıyla hem HTC Vive hem de Samsung Gear VR gibi farklı cihazlarda içerikler sunuluyordu. O dönemde de bu iki cihaz daha yeni yeni konuşulmaya başlanmıştı. Wargaming bu trendleri çok hızlı bir şekilde adapte edilen içerikleri çıkarabiliyor. Bu hamlelerin arkasındaki strateji nedir?

A: Bu çalışmaları “Hey Biz Wargaming’iz, ve bunları yapabiliyoruz” gibi bir bağlamda görmüyoruz. Aslında bakarsan çok büyük yatırımlar gerektiren işler de değil bunlar. Bu işlerle ilgilenen herhangi birisi de bu işleri yapabilir. Pazarlama tarafında tabii ki bu yeni araçları nasıl kullanmamız gerektiğine dair kafa yoruyoruz. Önümüzdeki üç yıl içinde VR pazarının 12 milyar dolar büyüklüğüne ulaşacağı beklentisi var. Biz o kadar da emin değiliz açıkçası. Bizim alanımızda anlamlı bir büyüklük yakalana kadar ne yapacağımıza dair bir yol haritamız var. Ancak VR işinin Blu-Ray ya da 3D Gözlük muhabbeti gibi olma ihtimali de var. Oyun endüstrisi VR’a hazır değil, geliştiriciler hazır değiller en önemlisi oyuncular da hazır değiller. Şu an VR’da ilk dalgayı yaşıyoruz ve sonrasında bir kaç dalga daha geleceği kesin. Şu an bizim yaklaşımımız eğlenceli bir araç olduğu yönünde ve bundan önceki çalışmalarımızda olduğu gibi yakın durup, ne olup bittiğini göreceğiz. Ha, oyuncularımızda VR oyunu beklentisi olursa, biz üstümüze düşeni yapabilecek kadar konuya hakimiz.

İLGİLİ BÖLÜMLER