Reklamın Kötüsü Olur Mu? - Oyun Dünyasının En Kötü Pazarlama Stratejileri

Biraz abarttınız...

“Reklamın iyisi kötüsü olmaz” deyişini hepimiz çok iyi biliyoruz. Paranın döndüğü her sektörde olduğu gibi oyun sektöründe de pazarlamanın önemi tartışılmaz. Öyle ki zaman zaman yapımcı firmaların pazarlama masraflarının oyunun geliştirme sürecine harcanan paraların bile üzerine çıktığını görüyoruz.

Oyun dünyasının çekiciliği ve farklı konuları işlemesi de pazarlama ekiplerini daha yaratıcı olmaya itiyor. Durum böyle olunca her pazarlama stratejisinin –kulağa mantıklı gelse de- sonunda başarılı sonuçlar yakalayamadığını görüyoruz. Evet, reklamın iyisi kötüsü olmaz ama beklemediğiniz yerlerden alabileceğiniz tepkiler sizi köşeye sıkıştırabilir. İşte bugün kendi pazarlama stratejisi ile çuvallayan firmalara ve oyunlarına göz atıyoruz.


Dante’s Inferno

pazarlama1-big

Dante’nin meşhur İlahi Komedya’sını konu alan Dante’s Inferno, 2010 yılının en iyi oyunlarından biri olsa da ismini oldukça garip bir şekilde duyurmuştu. Visceral Games’in yapımcılığını üstelendiği oyunun dağıtıcısı EA, “cehennem” temalı bir oyunu “günah” dolu bir reklam kampanyası ile tanıtmak istiyordu.

“Sin to Win” yani “kazanmak için günah işle” olarak çevirebileceğimiz bu kampanyada, Comic-Con’a katılan tüm katılımcıların stantlarda bekleyen mankenler ile fotoğraf çekilmesi isteniyordu. Fotoğraf gönderen kişiler arasından seçilecek bir katılımcı limuzin servisi, bol bol paparazzi, oyun temalı ödüller ve iki manken ile ‘günah dolu’ bir gece yaşayacaktı.

Tam da düşündüğünüz gibi kampanya daha ilk gününü doldurmadan kadın haklarını savunan gruplar tarafından protesto edilmeye başlandı. Kadını objeleştirmek ile suçlanan EA, hızlı bir özür açıklaması yayınlasa da işlediği günahı geri almanın bir yolu bulunamadı.

Homefront

pazarlama2-big

Çıktığı ilk günden beri tartışmaların odağı olan Homefront, sadece bir değil birkaç adet hatalı pazarlama stratejisinin kurbanı olarak biliniyor. Bunlardan ilki oyunun konusuyla oldukça bağlantılı. Kuzey Kore’nin işgaline uğrayan Amerika’yı konu alan oyun, E3’te Kuzey Koreli askerler ile birlikte tanıtılarak tartışma yaratmıştı.

Fakat oyunun dağıtımını üstlenen THQ, GDC 2011’de çok daha büyük bir skandala sebep olacaktı. Aynı Kuzey Koreli askerler ile konferansa katılan dağıtıcı, askerlerin bir bildiri yayınlayarak 10.000 adet kırmızı balonu havaya bırakmasını istemişti. İlk dakikalarda bu görüntü herkesi etkilemiş olsa da, balonların San Francisco rıhtımına iniş yapması ile bu heyecan yerini tepkiye bıraktı.

Çevreciler ve şehirdekilerin tepkisini çeken THQ, sinirli kalabalığı sakinleştirmek için resmi bir özür yayınlasa da başarılı olamadı. Olayın ardından şehir yetkilileri pazarlama planının arkasındaki ekibe tam 7000 dolar ceza kesti.

Resident Evil 6

pazarlama3-big

Oyun dünyasının en önemli serilerinden biri olan Resident Evil, şimdilerde köklerine geri dönmeye başlasa da 2010’lu yılların başında tam bir aksiyon oyununa evrilmişti. Bu aksiyon hissinin en yoğun hissedildiği Resident Evil 6, korkutucu bir pazarlama stratejisi ile daha piyasaya giriş yapmadan herkesin tepkisini çekmişti.

Capcom, oyunun tanıtımı için Londra’da sahte cinayet sahneleri tasarlıyor, bu bölgelerden fotoğraflar ve ipuçları yayınlıyordu. Fakat asıl bomba Wesker & Son adı verilen bir kasap dükkanının açılması ile patlamış oldu. Bu kasapta insan parçalarına benzeyen etler satmaya başlayan Capcom, artan tepkilerin üzerine kampanyaya son verdi.

Kimileri hala Resident Evil 6’nın beklenen satış rakamının altında kalmasının sebebinin bu pazarlama stratejisi olduğunu düşünüyor.

Elder Scrolls: Skyrim

pazarlama4-big

RPG türünün en önemli temsilcilerinden olan Elder Scrolls serisi, 2011 yılında efsanevi Skyrim ile geri dönüş yapmıştı. Bethesda, oyunun pazarlaması için oldukça ilginç bir yol izleyerek bir şanslı kişiye ömrünün sonuna kadar firmanın oyunlarını bedava alabilme fırsatı tanımıştı.

Bu ödülden yararlanmak isteyen kişilerin yapması gereken tek şey 11.11.11 tarihinde doğacak çocuklarına Dovahkiin adını vermeleriydi.

Megan ve Eric Kellermeyer çifti bu iddiayı kabul ederek 11.11.11’de doğan çocuklarına Dovahkiin Tom Kellermeyer ismini verdi. Bethesda’nın resmi sitesinde yayınlanan haber, beklenenin aksine çok fazla tepki çekti.

Hayat boyu Bethesda oyunları için çocuğunuzun ismini değiştirir miydiniz?

Dead Island Riptide

pazarlama5

Bazı oyunların özel versiyonları, içerisindeki içerikler ile bir anda çok değerli hale gelebiliyor. Dijital içerikler, kitaplar, hatta figürler bulunduran bu özel versiyonlardan biri de Dead Island Riptide için hazırlanmıştı.

“Zombie Bait Edition” adı verilen bu özel versiyon, tanıtılmadan önce içerisinde büyük bir heykel barındıracağı açıklanmıştı. Tabi kimse bu heykelin İngiltere bayrağı bikinili kolsuz bir manken olacağını tahmin edememişti.

Aynı Dante's Inferno örneğinde olduğu gibi “kadının objeleştirilmesi” suçlamaları ile karşı karşıya kalan Deep Silver, resmi bir özür yayınlamasına rağmen mankeni özel versiyonun içerisinden çıkarmamıştı.

Avustralya ve Avrupa’da satıldığı söylenen versiyonun ikinci el fiyatları şimdilerde 220 dolara kadar yükselmiş durumda.

YORUMLAR
Anravs
19 Mayıs 2019 16:09

Bu haberi eski sitede daha önce girmemiş miydiniz?

Decypher
Anravs
19 Mayıs 2019 19:12

Sitenin geçişi sırasında arada kalan 3-4 içerikten biriydi bu, bu tür yazıların hengamede kaybolmasını istemeyiz :)


Parolamı Unuttum