Video oyunlar arasında en sevdiğim tür hangisi diye düşünürüm zaman zaman. Açıkçası buna net bir cevap da bulabilmiş değilim hala. Fakat günün birinde illa bir seçim yapmak zorunda kalırsam büyük ihtimalle RYO'lar ipi göğüsler gibi geliyor bana :)
Bu türü neden çok sevdiğimi anlatmaya kalksam yazının sonu gelmez. Hem zaten konumuz benim neden RYO'ları çok sevdiğim değil, JRYO'lar için yeni bir çağın eşiğinde olmamız. Bunu ben söylemiyorum elbette, bu türün son dönemlerindeki en başarılı örneklerinden bazılarında imzası bulunan Katsura Hashino söylüyor.
Kore oyun konferansı G-Star 2025'te, Atlus'un yaratıcı yapımcısı ve oyun yönetmeni Katsura Hashino, Atlus'un sanat yönetmeni Shigenori Soejima ile birlikte görsel hikaye anlatımının etkisini ele alan ""Deneyim hafızaya dönüştüğünde - sanat ve yapı aracılığıyla kalıcı izler tasarlamak" başlıklı bir konuşma yapmış ve bu konuşmasında JRYO türünün geçirdiği evrime ve geleceğine dair görüşlerini de paylaşmış.
4gamer tarafından aktarılan habere göre; Hashino konuşmasında, türün zamanla nasıl evrildiğini ele alıyor. JRYO'ları üç döneme ayıran Hashino; JRYO 1.0'ın geçmişin JRYO tarzını, JRYO 2.0'ın bugünün oyunlarını ve JRYO 3.0'ın ise henüz gelmemiş olan JRYO'ları temsil ettiğini belirtiyor.
Hashino, JRPG 1.0'ın "gerçek klasikler" olduğunu ifade ediyor. Belirli örnekler vermese de, JRPG'lerin en uzun süredir devam eden türlerden biri olduğunu, 1986'dan beri var olan Dragon Quest ve 1987'den beri yeni oyunlar çıkaran Final Fantasy gibi oyunlarla bunun kanıtlandığını söylüyor. Günümüzde türün 2. aşamaya geçtiğini, şu anki stilin ise "oyunculara daha fazla etkileşim imkanı verdiği için daha yüksek kaliteye sahip" olduğunu belirtiyor.
Hashino, sonrasında da bir sonraki nesil JRYO'lar hakkındaki görüşlerini paylaşıyor. "JRYO 3.0" olarak adlandırdığı şeyin neye benzeyeceğinden emin olmasa da, bir sonraki oyununda bu yeni kuşağa dahil olmayı umuyormuş kendileri. Hashino, bu yeni nesilde "oyunların çok daha derin bir boyut kazanacağı ve türün yapısını ve sunumunu temel düzeyde değiştireceği" inancını taşıyormuş.
Hashino'nun gerek Persona serisinde gerekse Metaphor: ReFantazio'yda nasıl bir iş ortaya koyduğunu göz önünde bulundurduğumuzda, yapacağı yeni oyuna dair beklentilerimiz de yükseliyor ister istemez. Eğer JRYO'lar için yeni bir dönem başlıyorsa, Hashino da o dönemin bir parçası olacaktır illaki.

















Metaphor gibi tatsız ve tuzsuz bir aşureden sonra biz de sizden "oyunların çok daha derin bir boyut kazanacağı ve türün yapısını ve sunumunu temel düzeyde değiştireceği" bunu bekliyoruz.