Oyuncular, Remake'lere Remaster'ların 2 Katı Kadar Harcama Yapıyormuş

Yeniden yapımlar için epey para harcamışız

Son yıllarda yeniden yapım furyası aldı başını gidiyor dersek herhalde yanlış olmaz. Bir yandan "remaster"lar bir yandan "remake"ler gelip duruyor. Kimileri "eh işte" kıvamında çıkarken kimileri de "şapka çıkarttıracak cinsten" dedirtiyor. 

Peki oyuncular "remaster" şeklindeki yeniden yapımları mı yoksa "remake" olanları mı öncelikli olarak tercih ediyorlar sizce?

Ampere tarafından yapılan bir araştırma, bu konuya (en azından bazı açılardan) cevap veriyor. Çalışmaya göre 2024 ve 2025'te piyasaya sürülen yeniden yapımlar, Xbox, PlayStation ve Steam üzerinden 72,4 milyon oyuncuya ulaşmış. İşin mali boyutuna bakıldığındaysa oyunlara ve mikro ödemelere toplamda 1,4 milyar dolar harcama yapıldığı görülmüş.

Araştırmanın önemli bulgularından birisi "remake"lere "remaster"lardan çok daha fazla para harcandığı yönünde. 2024 Ocak ile 2025 Eylül arasında 42 oyun (15 remake ve 27 remaster) incelenmiş. Bu 2 gruba yapılan harcamalar kıyaslandığında, ortalama bir remake için ortalama bir remaster'a göre 2.2 kat daha fazla harcama yapıldığı tespit edilmiş.

Fakat burada bir parantez açıp önemli bir noktanın da altını çiziyorlar. Eldeki verilerin remake'lerin klasik IP'leri canlandırabileceğini ve yeni kitleler çekebileceğini gösterdiğini belirtseler de, bunun "geliştirme, pazarlama ve zaman açısından önemli ölçüde daha yüksek bir yatırım gerektirdiğini" de kabul ediyorlar. Remaster'ların ise, daha hızlı bir dönüşüm ve düşük maliyet sunduğu belirtiliyor. Ancak onlar da görece daha az ilgi çekiyorlar. Ortada böyle bir ikilem var sizin anlayacağınız.

Araştırmaya göre bazı dikkat çekici istisnalar da var tabii. Örneğin The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, 180 milyon dolar gibi bir harcamayla zirveye ulaşmış ve PlayStation, Xbox ve Steam üzerinde aylık 7 milyon aktif kullanıcıya ulaşarak da epey ses getirmişti.

Ampere Analysis Kıdemli Analisti Katie Holt; "Oyun ve fikri mülkiyet geliştirme maliyetleri arttıkça, yayıncılar uygun maliyetli remake ve remaster seçeneklerini değerlendirmek için eski kataloglarına giderek daha fazla dönmeye başladılar. Remake ile remaster arasında karar vermek durumunda kalan yayıncılar, hangi yolu izleyeceklerini seçerken marka planlaması, yatırım riski, içerik yaşı, platform desteği ve daha fazlasını dengelemek zorunda" diyerek özetliyor tabloyu.

Şirketler açısından tutmuş bir formülün yeniden piyasaya sürülmesi, görece risksiz bir hamle olarak değerlendirilebilir. Oyuncular açısından da çok sevdikleri, özledikleri bazı oyunları yeniden (ve bazı durumlarda daha iyi bir şekilde) oynayabilme imkanı oluyor. Hal böyleyken önümüzdeki yıllarda da birçok yeniden yapım göreceğimize şüphe yok. 

Peki sizin açınızdan durum nedir sevgili Oyungezerler? Öncelikli olarak remake mi, remaster mı, yoksa her ikisini de mi tercih ediyorsunuz? Son yıllarda sizin için en iyi yeniden yapımlar hangileriydi? Hangi oyunların yeniden yapımlarını görmek istersiniz? Yorumlarınızı bekleriz.

YORUMLAR
omrkcmn
5 Kasım 2025 10:42

Remake olan ve Remaster olan yapımları oynamak benim için bir zevk. -Horizon, tlou ve son yıllarda çıkan yapımların remaster'ı hariç-. Remake- Remaster ile giremediğim serilere girebiliyorum harika bir şey. En son Metroid Prime Remaster oynadım yok böyle bir şey. Zamanında veletken GameCube'de bu ne ya adam(kadınmış) top oluyor ateş ediyor falan diyordum 2000'li yıllarda şimdi seriye müptela oldum. Resident Evil Remake'ler mesela...

eralpnama
5 Kasım 2025 00:40

Benim için Broken Sword serisi çok özel bir yere sahip. Seride çıkan tüm remake ve remastered versiyonları oynadım, ancak her zaman remake olanlara öncelik verdim. Çünkü onlarda daha fazla emek harcanıyor ve ortaya çoğu zaman yepyeni bir oyunmuş hissi veren bir yapım çıkıyor.

Parolamı Unuttum