University of Tennessee'den Tarih Profesörü Tore Olsson, daha önce Red Dead Redemption için verdiği tarih dersinin bir benzerini GTA için düzenlemeye karar vermiş. 20 Ocak 2026'da verilecek dersin adı "Grand Theft America: US History Since 1980 through the GTA Video Games".
Tahmin edilebileceği ve adından da anlaşılabileceği gibi bu derste, ABD tarihine GTA oyunları penceresinden bir bakış atılacak. Tore Olsson, IGN ile bir de röportaj gerçekleştirmiş bu ders hakkında.
Olsson, söz konusu röportajda ders hakkında şöyle diyor:
"Video oyunları kurgusal dünyalar yaratmada harikalar, ancak aynı zamanda oyuncuların gerçek dünya hakkındaki düşüncelerini de etkiliyorlar. Tıpkı Red Dead Redemption 2'nin insanların 19. yüzyıl Amerikası algısını şekillendirmesi veya Ghost of Tsushima'nın feodal Japonya vizyonunu şekillendirmesi gibi, dünya çapında milyonlarca insan da günümüz Amerika'sını Grand Theft Auto serisinin gözünden hayal ediyor.
Derslerimde, GTA'nın ABD'yi kurgusal olarak temsil edişini ciddiyetle ele alıyorum, karakterleri, kentsel ve kırsal manzaraları ve hikâye örgüsüyle. Ve bu dünyayı, son yarım yüzyılda ABD'de gerçekte neler yaşandığını inceleyen ciddi bir tarih dersinin çerçeve aracı olarak kullanıyorum. Bu ders, oyunların kendisinden çok Amerikan tarihiyle alakalı bir ders olacak, ancak GTA geçmişi keşfetmemizi sağlayan bir çerçeve sunuyor. Umarım dersten sonra öğrenciler bu oyunlara veya modern Amerika'ya bir daha asla aynı gözle bakmayacaklar."
RDR gibi örneklerin aksine GTA serisinin doğrudan tarih ile ilişkilendirilmesinin biraz zor göründüğü belirtilerek bunu nasıl yapacağının sorulduğu bir soru üzerine Olsson, "Gerçekten 1980'den bugüne kadar geçen yılların Amerikan tarihinde önemli bir döneme işaret ettiğini düşünüyorum" diyor ve bazı veriler paylaştıktan sonra "Günümüz Amerikası, birçok açıdan 1980 versiyonuna hiç benzemiyor. Dersimde, tüm bunların nasıl değiştiğini inceleyeceğiz ve bu keşif için GTA oyunlarının kurgusal dünyasını kullanacağız" diyerek oyunlarla bu tarihi nasıl birleştirdiğini anlatıyor.
Örnekler vermesi istendiğinde de "Sanırım en çok heyecanlandığım yer, 1992'nin kurgusal Los Angeles'ında geçen San Andreas... Muhtemelen çoğu kişi için bu dramanın, çağdaş ABD tarihinin en önemli dönüm noktalarından biri olan, ancak aynı zamanda yaygın olarak yanlış anlaşılan Nisan ve Mayıs 1992 Los Angeles Ayaklanmaları'na bir gönderme olduğu açıktır. Bu şiddetli sarsıntının kökenlerini ve anlamını açıklamak, dersimizin temel hedeflerinden biri" diyor Olsson.
Olsson, bu dersi gerçekleştirme amacını "Göçmenler, polis, kapitalizm, uyuşturucu, hükümet politikaları - bunların hepsi günümüz Amerika'sının en büyük ikilemleri. Ve GTA'nın bunlara yaptığı göndermeyi, birçok öğrenci için taze ve güncel olacağını umduğum bir tarihe giriş noktası olarak kullanmayı planlıyorum" diyerek özetliyor.
Oyunların (en azından bazılarının) basit birer eğlence aracından öte anlamlar da içerebileceğini savunan birisi olarak akademisyenlerin bu tarz farklı işler yapmaları, oyunları müfredatın bir parçası haline getirmeleri çok hoşuma gidiyor. Bence bu alanda birçok fırsat bulunuyor. Farklı biçimlerde de gördük aslında bunu. Umuyorum önümüzdeki yıllarda bu konuda çok daha fazla örnek görürüz.
















