2020 içerisinde oyun dünyasını etkileyen, hatta gelecekte de sonuçlarını görmeye devam edeceğimiz çok sayıda olay gerçekleşti. Ama bunlar arasında üçü vardı ki, hem bu olaylarda rol alan aktörlerin büyüklüğü, hem de oyun dünyasına uzun vadede yapacakları etki dolayısıyla diğerlerine göre bariz biçimde öne çıkıyordu.
Yılı bitirmeye hazırlandığımız bu günlerde bu 3 olayı bir kez daha hatırlayalım istedim.
Microsoft'un Bethesda'yı Satın Alması
Bu yıl içerisinde çok sayıda satın alma haberi aldık. Örneğin EA yıl sonuna doğru dünyanın en büyük yarış oyunu geliştiricilerinden biri olan Codemasters'ı satın aldı. THQ Nordic ve Deep Silver'ın da sahibi olan Embracer Group yıl içerisinde aralarında Metro serisinin geliştiricisi 4A Games, Shadow Warrior serisinin geliştiricisi Flying Wild Hog'un da bulunduğu onlarca geliştiriciyi bünyesine kattı.
Ama hiçbiri Microsoft'un hiç beklenmedik bir anda gelen açıklaması kadar büyük olay yaratmadı. Microsoft tam 7.5 milyar dolar vererek Zenimax Media'yı ve haliyle Bethesda stüdyolarını satın aldı.
Microsoft aralarında Arkane, id Software, Bethesda Game Studios, Tango Gameworks gibi ünlü stüdyoların bulunduğu bu grubu satın alarak Fallout, The Elder Scrolls, Doom, Wolfenstein ve Dishonored gibi IP'leri de kendisine bağlamış oldu.
Bu satın alımın en büyük etkilerinden biri de Microsoft'un göz bebeği Game Pass olacak, çünkü artık tüm Bethesda oyunları ilk günden itibaren bu abonelik servisinde yerlerini alacak ve oyunculara oldukça uygun fiyatlı biçimde ulaşacaklar. Yılın en sevilen oyunlarından biri olan Doom Eternal da 3 Aralık'ta PC oyuncuları için Game Pass'e eklendi. Bu sayede Microsoft'un bir taşla iki kuş vurduğunu söylemek mümkün.
Epic'in Apple'e Savaş Açması
Büyük firmalar arasında rekabete, arada bir laf sokmalara, bıyık altından suçlamalara falan alışkınız. Ancak bu sene Epic Games, Apple'a karşı alenen savaş açtı ve bu büyüklükteki oyuncular arasındaki bir savaşın da oyun dünyasına bir şekilde kalıcı bir etkisi olacağını öngörmek güç değil. Her ne kadar oyun dediğimizde bizim aklımıza hemen PC ve konsollar geliyor olsa da, mobil oyun sektörünün nasıl devasa bir güç olduğunu unutmamak lazım. 2020 sonu itibariyle tahmin edilen gelir tam 76.7 milyar dolar, tüm dünyada 2.2 milyon mobil oyuncu bulunuyor. Toplam oyun gelirlerinin %51'i mobil oyunlara aitken, bunu %24 ile PC ve %25 ile konsol oyunları takip ediyor.
Böyle bir sektörde Epic'in kendisine en çok para kazandıran oyunu hiç şüphesiz Fortnite. Epic, iOS cihazlarda kendi ödeme sistemini kullanma adına 'korsan' bir girişimde bulundu ve Apple bunu engellediği anda görünüşe göre uzun zamandır planını yaptığı senaryoyu devreye soktu. Apple'ı zamanında yayınladığı 'tekel karşıtı' reklamların Fortnite versiyonlarıyla vurmaya, firmayı sert cümlelerle suçlamaya başladı. Hemen ardından olay erişim engellemeleri, Epic Games'in Unreal motorunu kullanan oyunların destek alamayacak hale gelmesi gibi girişimlerle devam etti ve mahkemeye taşındı.
Epic, bu davada para peşinde olmadığını, yüz milyonlarca tüketiciyi ilgilendiren pazar uygulamalarında adil bir rekabet ortamı kurulmasını istediğini söylüyor. Bu savaşın sonucunu muhtemelen önümüzdeki aylarda, belki de yıllarda göreceğiz ama şimdiden bir şeylerin değişmesi adına düğmeye basıldığını söylemek mümkün.
Sony'nin Bir Birinci Parti Oyununu PC'ye Getirmesi
Sony'nin konsol alanında en güçlü olduğu noktanın exclusive oyunlar olduğunu rahatça söyleyebiliriz. Çoğu insan bu oyunların büyüklüğü ve orijinalliği yüzünden PlayStation konsollara yöneliyor ve gerek oyunlar, gerekse konsollar kelimenin tam anlamıyla peynir ekmek gibi satıyor.
Ancak bu yıl Sony bir yön değişikliğine gitti ve ilk defa bir birinci parti oyununu, daha önce sadece PlayStation 4'e özel olarak yayınlanmış Horizon Zero Dawn'ı, hem de tüm DLC'leriyle birlikte Complete Edition olarak PC oyuncularıyla buluşturdu. PlayStation 4'ün en iyi oyunlarından biri olarak gösterilen, 10 milyonun üzerinde satmış bir isimden bahsediyoruz.
Her ne kadar oyunun çıkışında genellikle PC portlarında görmeye alışık olduğumuz bolca teknik aksaklık yaşanmış olsa da oyunu düzenli yamalarla toparlamayı başardılar. Zaten ilk oyun olduğu için nazarlık diyelim buna :)
Horizon Zero Dawn'ın PC'de çok iyi satması, Sony'nin 2020 şirket raporlarına da yansıdı ve orada açıkça "karlılığımızı artırmak için daha fazla sayıda birinci parti oyunumuzu PC platformuna getirmeyi planlıyoruz” diye not düşüldü. Sony'nin birinci parti oyunları prodüksiyon kalitesi olarak çok üst seviyede, yapımlarına milyonlarca dolar harcanıyor. Haliyle her birinin PC'de de milyonlar satma potansiyeli var ve bu da Sony'nin de belirttiği "karlılık" açısından önemli. Zaten bu oyunlar muhtemelen PlayStation'a çıktıktan birkaç sene sonra PC'ye geleceği için PlayStation kullanıcılarının yakınmasını gerektirecek bir durum da olmayacak.
Microsoft zaten Xbox oyunlarını aynı anda PC'ye de getiriyor, buna bir şekilde Sony'nin de katılması gelecekte oyun dünyasındaki PC ve konsollar arasındaki çizgilerin silikleşmesine neden olacak.
2020 truly was a whirlwind year in gaming! Events that shifted the industry dynamics leave us musing on how custom software can elevate these experiences further. Curious to see how tailored tech can benefit gaming businesses? Check this out for insights: attractgroup.com/blog/how-custom-software-development-can-benefit-your-business/ #GamingTrends #SoftwareDevelopment