Oyunlarda her şeyi başarıp en iyisi olabilmek adına heyecanı öldürüyor, alacağımız zevki baltalıyoruz!
Devamını okuIndie geliştiricilerden, Starbound ve Stardew Valley gibi başarılı oyunların altında imzası bulunan Chucklefish bazı eski çalışanları tarafından emek sömürüsü ve etki olmayan çalışma politikasıyla suçlanıyor. Stüdyoya karşı yöneltilen iddiaların çıkış kaynağı ise 2013 yılında erken erişime giren ve 2.5 milyonun üzerinde satan Starbound.
Geçen hafta uzun bir Twitter mesajı kaleme alan Damon Reece, Starbound üzerinde çalışırken yalnızca on altı yaşında olduğunu, oyun üzerinde neredeyse iki yıl çalıştığını, uğruna yüzlerce saat harcadığı oyundan tek kuruş bile para alamadığını ve stüdyonun kendisinin ve diğer çalışanların sırtından milyonlar kazandığını anlattı.
Reece'in iddiaları üzerinde oyun üzerinde çalışmış olan diğer geliştiricilerden de benzer biçimde destekleyici mesajlar geldi, tüm bu çalışanlara oyun çıktıktan sonra yaptıkları çalışmaların karşılığını alacakları ve kendilerine başka stüdyolarda da rahatça iş bulabilecekleri söylenmiş.
İddialara yanıt veren Chucklefish ise o dönem ekiplerinin ana takım ve 'topluluk katılımcıları' şeklinde iki gruptan oluştuğunu, topluluk katılımcılarının bu iş ücretsiz yaptıklarını belirtmiş. Chucklefish topluluk katılımcılarının içerik yaratmak, deadline yetiştirmek veya belli bir saati doldurmak gibi zorunluluklarının olmadığını ve yapılan anlaşmayla da herkesin emeği geçenler listesinde isminin geçirildiğini söylüyor.
Ancak Reece'in söylediğine göre katılımcılara imzalatılan sözleşme oyunda çalışmalarına izin verilmesi için tüm haklarından feragat etmelerini gerektiriyormuş. Kendilerine bu sözleşmenin endüstri standardı olduğu ve bu şekilde çalışmaya devam ettiği taktirde stüdyoda kendisine iş bulabileceği söylenmiş. Yine oyun üzerinde çalışan tasarımcı ve çizer Rho Watson da "oyuna yardımcı olmak isteyenlere bir sözleşme imzalatılıyor ve bunun 'standart' olduğu söyleniyordu. Sözleşmede katkıda bulunanların Chucklefish ile organik bir bağlarının bulunmadığı, yaptıkları çalışmanın haklarını şartsız olarak Chucklefish'e verdikleri ve karşılık beklemedikleri yer alıyordu" diyor.
Watson bu sözleşmenin aslında modcular ve oyuna hayran katkısında bulunmak isteyenler için hazırlandığını, ama oyun üzerinde çalışan topluluk üyelerinin deadline yetiştirme baskısı altında çalıştığını belirtmiş.
Reece, "imzalanan sözleşme ne olursa olsun, çalışanların içeriğe sağladığı büyük miktardaki katkıyı ücretsiz olarak almak ve ekip lideri olarak milyonlarca dolar götürmek kesinlikle etik bir davranış değil. Eğer oyununuz iki buçuk milyon satıyor ve sizin çalışanlarınıza etik davranmamanıza karşı sunduğunuz tek bahane 'yaptıkları işleri sömürdüğümüz onlarca genç bizimle sözleşme imzalamıştı' ise, vicdanınızı bir gözden geçirmenin zamanı gelmiştir" diyor.
Sevilen indie stüdyosu Chucklefish'te bu tür şeyler yaşandığını öğrenmek üzücü. Genellikle insanların konuşmayacağına güvenerek böyle hamleler yapılıyor ama ok bir kez yaydan çıkınca da iddialar ardı ardına geliyor. Chucklefish'e duyulan sempatide ciddi bir azalma olması kaçınılmaz.