Total War: WARHAMMER III'ün Fraksiyonları

Lord diyerek geçme, tanı

Total War: Warhammer 3 çıkış DLC'sini de eklersekiz sekiz fraksiyonla birden çıktı. Önceki iki oyunun da dörder fraksiyonla çıktığını düşünürsek Total War: Warhammer III'ün fraksiyon anlamında oldukça geniş bir çeşitlilik sunduğunu söylemek mümkün.

Kislev

Kislev

Kislev. Doğu Avrupa kültürlerinden esinlenen Kislev’e bAYIldım, her açıdan güçlü, sapasağlam bir fraksiyon. Hız, menzil, kaba kuvvet, büyü, ne ararsanız alAYIna sahip. Yakın dövüş ve menzilli saldırıları bir arada yapan hibrit birimleri de var ve bu birimler her iki işi de iyi kotarıyorlar. Sefer mekanikleri de ekstra güçlü lordlar ve büyücüler üretmeye olanak tanıyor, şehirlerinizi daha etkili hale getiriyor, hayvan gibi buff’lar veriyor. Kısacası hiçbir belirgin zAYIflığı olmayan, her türlü tehdide uyum sağlAYIveren, taş gibi bir fraksiyon.

Fraksiyonlar arasında en kolAYI mı o zaman Kislev? Hahah, gel bir sarılayım. HAYIr, Kislev çok güçlü çünkü çok güçlü olmasa o cehennemin içinde hayatta kalamazdı. Her şeyin ortasında, her yeri tehditle dolu. Kislev’le oynamak tam bir kriz yönetimi. Kuzeyiniz ve batınız Kaos ve Norska dolu, doğunuzda bir dünya ork ve ogre var, güneyiniz güvenli sAYIlır ama o da bir süreliğine sadece, orAYI da vampir ve ogre’lara karşı savunmanız gerek.

Kislev çok güçlü ama sizi zor günler bekliyor kısacası. Ama belki en eğlenceli sefer de Kislev’inki. Oyuna yeni başlayanlara Kislev’in önerilmesinin sebebi de bu galiba. Aman diyeyim oyunda yeniyseniz üst zorluktan başlamAYIn.

Mini ipucu: İblislere karşı savaşıyorsanız buz muhafızı birimleri, büyülü saldırı yaptıkları için inanılmaz etkili ama ölümlülere karşı diğer daha ekonomik seçeneklere kAYIn.

Büyük Cathay

Bir o yana bir bu yana yatma şaşkın

Çin esintili Büyük Cathay çağlar boyunca topraklarını Kaos’a karşı savunduğu için kültürleri de savunma üzerine gelişmiş. Hem sefer mekanikleri hem savaş taktikleri büyük oranda savunmaya dönük. Kaos topraklarının önüne Çin Seddi misali dev bir duvar dikmişler ve bu duvardaki üç geçidi korumanız hayati önem taşıyor yoksa ucu bucağı gelmeyen Kaos istilalarıyla uğraşırsınız. Tabii bu dediğim Kuzey Eyaletleri fraksiyonu için geçerli, Batı Eyaletleri’ni seçerseniz daha az kriz yaşarsınız.

Ahenk de Cathay’lilerin hayatlarının merkezinde. Yin ve Yang’ı dengede tutmanız gerekiyor. Şöyle: Birçok bina, teknoloji, lordlar ve kahramanlar ya Yin ya da Yang’ı temsil ediyor ve bunları birbirlerini dengelemek için üretmeye çalışıyorsunuz. Tavsiyem şu olur: En başta nötr olan teknolojilerden gidin. Diğerlerini birbiriyle dengelemek kolay ama teknolojiler dengeyi dağıtabiliyor. Yin-Yang teknolojilerine de kahraman kapasitenizi arttırdığınızda başlayın. Denge şaştığı an 1-2 kahraman basıp anında dengeleyebilirsiniz.

Bu Ahenk mekaniği savaşlarda da önemli bu arada. Çok şükür ürettiğimiz birimler sefer haritasındaki Ahenk’i etkilemiyor ama savaşlarda Yin-Yang birlikleri yan yana olduklarında çok ciddi buff’lar kazanıyorlar. Tek bir yöne abanmayan, dengeli ordular üretmeye teşvik ediyor insanı.

Sürekli bir şeylerin ahengini dengede tutmaya çalışmak karşıdan sinir bozucu görünmüştür belki de hiç değil aslında, çok da zor değil dengeyi yakalamak ve işin içine hesap kitabın girmesi oyunu renklendiriyor bilakis.

Khorne

Kan tanrısı için kan, kafatası tahtı için kafatasları, mısır gevreği için süt

İngilizce olsa gülerdiniz... Neyse, Khorne mevcut 8 fraksiyon içinde en farklı oynanışa sahip olanı ve doğru kullanırsanız uzak ara en güçlüsü. Yine de yeni başlayanlar uzak dursun, oynanışı fazla anormal.

Diğer fraksiyonlar gibi aman yerleşkelerimi geliştireyim, birim basayım, yavaş yavaş genişleyeyim falan yok, onun yerine kafa göz dalmak var. Ekstra yürüme mesafesine sahipsiniz, savaş kazanırsanız biraz daha yürüme mesafesi kazanıyorsunuz, yerleşke yıkarsanız biraz daha... Yürüme mesafenizi arttıran daha bir sürü şey var. Ha söylemeyi unuttum, yerleşke yıktığınızda oradan pıt diye düşük bakım masraflarına sahip kallavi bir ordu çıkarabiliyorsunuz.

Sonuç olarak şöyle oluyor: Orduya dal, yola devam et, yerleşke yık, oradan ordu çıkar, yola devam et, bir tane daha savaş kazan, yola devam et... Yeterince efektif olabilirseniz 50 tur geçmeden haritanın çoğunu yıkabilir, arkaya da Initial D’den Deja Vu açabilirsiniz. Bir eyalette bir yerleşkeye sahipseniz zaman içerisinde diğer yerleşkelere de otomatik sahip oluyorsunuz ayrıca. Yakıp yıkmanın kötü bir yanı yok.

Khorne ordularında 1-2 istisna dışında menzilli birim yok, büyü ise katiyen yok, sadece summon yapabiliyorsunuz. Çok mu düz o zaman ordu taktikleri? Pek sayılmaz. Summon’lar, buff’lar, örs-çekiç taktikleri, motosikletler falan derken beklenmedik derecede çeşitlilik sahibi aslında savaş alanında da.

Slaanesh

Hem savaş hem seviş

Zevk, hedonizm ve aşırılık tanrısı. Haritanın en köşesinde, ardını güvenceye almış şekilde başlıyor Slaanesh ama hemen dibinde Khorne kılıcını ona geçirmek için hazırda bekliyor. İşini hızlıca bitirmeye çalışmalısınız.

Diğer Kaos tanrılarının aksine Slaanesh ölümlülerle otomatik olarak savaşa girmiyor. Topraklarınızı hızla genişletmek yerine ölümlü fraksiyonlar üzerindeki baskınlığınızı arttırarak onları domine etmeniz, zaman içerisinde de köleleştirip vasalınız haline getirmeniz, dolayısıyla büyük değil ama işlevi yüksek bir imparatorluk kurmanız mümkün. Ama vasallık sistemi WH’lerde hiçbir zaman tam doğru çalışmamıştır, burada da farklı değil. Örneğin bir insan fraksiyonunu vasalınız yaptınız diyelim, başka bir Kaos fraksiyonu onlarla karşılaştığında otomatik savaş açıyor, siz de o Kaos fraksiyonuyla savaşa girmek zorunda kalıyorsunuz. Vasallarınız kazandırdığından fazlasını kaybettiriyor dolaylı olarak.

Ordu birimleriyse sıfıra yakın zırha sahip olmalarıyla, vücut hatlarını belli eden kıyafetler tercih etmeleriyle ünlü. Menzilli birimleri de yok ama çok çok hızlılar ve çok çok hızlı olmaları savaş bağlamında bir avantaj aslında. Pasif olmamalı, sürekli aktif olmalı, düşmanın çevresinden dolaşıp ona arkadan vurmalısınız. Biraz fazla mikro yönetim gerektiren bir yapıları var. Aslında masaüstü oyunlarda savaş arabalarıyla (chariot) öne çıkan bir fraksiyon ama WH serisinde savaş arabaları, düşman piyadeleri öldürmek yerine onları sağa sola püskürtür, püskürtülen birimler de bir süre hasar alamaz hale gelir, bu yüzden de Slaanesh savaş arabaları potansiyellerinin altında kalmış.

Slaanesh çeşitli açılardan tam işlemesi gerektiği şekilde işlemiyor yani ama buna rağmen hâlâ hem güçlü hem de verdiği haz yüksek bir fraksiyon.

Tzeentch

Tam planladığı gibi

Olayı onu bunu manipüle etmek olan, ağzından yalan eksik olmayan, beklenmedik çakallıklar yaparak karşısındakilerin şalterlerini attıran, haydut gibi, düzenbaz gibi, emlakçı gibi bir şey.

Tzeentch’le oynarken diğer fraksiyonlar kendi aralarında eğleniyor da siz o haritadaki kukla ustasıymışsınız gibi hissediyorsunuz. Yöntemleri Değiştirme (Changing of the Ways) mekaniği sayesinde yapabileceğiniz pisliklerin haddi hesabı yok. İstediğiniz bir yerde isyan çıkarma, bir ordunun tam olarak ne yaptığını görme gibi ufak tefek hinlikler yapabilir veya düşmanınızın herhangi bir şehrini lönk diye kendinize veya alakasız bir fraksiyona verebilir veyahut da herhangi bir fraksiyonu bir turluğuna komple dondurabilirsiniz. Süper eğlenceli. Ama yapay zekâ da size karşı aynılarını yapıyor. Tzeentch düşmanı olması en sinir bozucu fraksiyon kesinlikle. Bir turu komple boşa harcayınca veya şehrinizin birini durduk yere kaybedince Tzeentch’in anasına bacısına küfredesiniz geliyor. Tam da Tzeentch’in planladığı gibi.

Savaş alanında da pislik tabii ki kendileri. Menzilli saldırılarının ve büyülerinin aşılı güçlü ve etkili olması bir yana, bir de bütün birimleri bariyere sahip. StarCraft’taki Protoss gibi. Önce bariyer hasar görüyor, o tükenince birimin canı gitmeye başlıyor. Canı gitmeye başlamadan önce kaçırırsanız da bariyer tazeleniyor. O yüzden vur-kaç taktikleri çok etkili Tzeentch’te, karşınıza geldiğinizde de bariyerler tazelenmeden birimleri öldüreyim diye kasarken panik olabiliyorsunuz. Kısacası oynaması çok keyifli, karşınıza çıkmasınıysa istemeyeceğiniz bir fraksiyon kendisi. Tam da Tzeentch’in planladığı gibi.

Nurgle

Midesi zayıf olanlar yakın çekime girmesin

Haftalarca yıkanmayayım da kokum 50 metreden gelsin, insanların bacağına kusayım, yere s*çayım da pisliğin içinde kurtçuklar yüzsün, kısacası üniversite ev arkadaşlığı simülasyonu oynayayım diyorsanız adresiniz Nurgle.

Nurgle’la ilgili ilk aklınızda bulundurmanız gereken kelime: YAVAŞ! Birimleri yavaş, genişleme hızı yavaş, her şeyi yavaş. 1-2 bölge ele geçirip başka yerlere açılmamayı, sırf oraları geliştirip savunmayı, ağır ağır oynamayı seven oyunculara son derece uygun.

Veba mekaniğiyle öne çıkıyor. Sürüyle veba çeşidi var ve zamanla yeni özellikler açıp çok acayip etkilere sahip vebalar elde edebiliyorsunuz. Bu vebalar ordularınıza ve şehirlerinize ciddi buff’lar verirken düşman ordu ve yerleşkelerinin canına okuyabiliyor.

Bina yapısı da çok değişik. Diktiğiniz binalar zamanla kendi kendine gelişiyor, sonra ölüyor ve yaşam döngüsüne ilk seviyeden tekrar başlıyor. Dolayısıyla bir tur bir birimi basabiliyorken sonraki tur basamıyor hale gelebiliyor veya bir tur zenginken öteki tur iflas edebiliyorsunuz. Hesabı kitabı iyi yapmalı.

Hiç beklemeden anında basabildiğiniz birimlere sahip ve bu birimlerde ne zırh, ne savunma, ne hasar, ne hız, ne de düzgün bir menzilli saldırı var. Peki onun yerine ne var? İnanılmaz canı var birimlerin, ölmek bilmiyorlar. Birimlerinizle düşmanı topluca belli bir yere kilitlemek sonra kafalarına büyü çakmak çok işe yarıyor. Cücelerden bile yavaş olmaları çok garip bir oynanış getiriyor ve oyuncu elinde etkili olabiliyorlar. Ama karşınıza Nurgle Yeşilçay (trademark Onur) ordusu çıktığında seviniyorsunuz aslında. Siz yönetmediğiniz zaman Nurgle ordularını hızlı ve menzilli birimlerle göçertmek zor değil.

Kaos İblisleri

Şahsi şeytan

Şimdiye kadar gördüklerimizden çok farklı bir fraksiyon. Kendisine ait birimleri yok her şeyden önce, onun yerine Kaos tanrılarına ait birimlerden istediklerini kullanabiliyorlar. Yeni başlayanlara önermememin bir sebebi de bu aslında, çok farklı karakteristiğe sahip çok fazla birim üretebiliyorsunuz, Kaos tanrılarının fraksiyonlarına hâkim olmadan bunu seçerseniz kafanız karışabilir.

Yapımcılar bu fraksiyonla kişiselleştirilmiş bir oyun tecrübesi sunmak istemiş. Sadece istediğiniz Kaos birimlerini seçebilmek de değil olay. Fraksiyon lideriniz İblis Prensi, diğer adıyla Daniel da tamamen kişiselleştirilebilir bir lord. Sağdan soldan vücut parçası bulup farklı farklı kombinler deniyorsunuz. Kız giydirme oyunları gibi yani, tek farkı iblis olması (kızların erkeklerin hayatını cehenneme çevirmeye çalışan iblis ajanları olmadıkları varsayılmıştır). Hoş ne kadar uğraşırsanız uğraşın diğer lordlar kadar güçlü olamıyor İblis Prensi ama oynaması kesinlikle eğlenceli, o ayrı.

Onun dışında Kaos İblisleri, Kaos tanrısı fraksiyonlarının kendine has mekaniklerinin en güçlülerini olmasa da bazılarını kullanabiliyor, ele geçirdiği yerleşkeleri bir Kaos tanrısına adayıp farklı Kaos tanrılarına meyledebiliyor. Bir noktaya geldiğinde de Daniel’ı hangi Kaos tanrısına adayacağınızı seçiyorsunuz. Bağımsız kalmak da mümkün ama tabii. Hepsinin avantajları-dezavantajları farklı. Yeniden oynanabilirliği çok yüksek bu nedenle Kaos İblisleri’nin. Hani biraz “her şeyde iyi, hiçbir şeyde uzman değil” olayı söz konusu ama elinde yine de her şeyle başa çıkmasını sağlayabilecek silahları var.

Ogre Krallıkları

Ogres my lord!

İlk DLC fraksiyonu. Oyunu ön siparişlerseniz veya çıktıktan sonraki ilk hafta satın alırsanız ücretsiz elde edebiliyorsunuz. Öyle yapmadıysanız geçmiş olsun, artık ücretliler.

Ogre’ların temelinde et var. Yani hepimizin temelinde et var tamam da onlar için daha önemli. Adamlar tutsak ayı tanrı Ursun’un peşine bile “Ayı eti iyidir, yeriz!” diye düşüyorlar zaten. Mümkün olduğunca çok savaşarak et stoklarınızı yukarılarda tutmalısınız. Ele geçirdikleri yerleşkeleri fazla geliştiremiyorlar, onun yerine kamp kurup o kampları geliştirebiliyorlar. Bol vakit geçireceğiniz yerlere kamp dikip savaşları onun menzilinde yapmak et stoklarınızı yukarıda tutmak için önemli.

Ogre’ları savaş alanında yönetmek daha da keyifli, özellikle de savaştığınız düşman başka bir ogre fraksiyonu değilse. Kalın kemikli ve balık etli arkadaşlar olduklarından düşman piyadeleri darmadağın ediyorlar. Cüsseleri nedeniyle menzilli birimlere karşı zayıf olmalarına rağmen ön safları langır lungur geçip menzillilere hızla ulaşabildikleri için bu o kadar da büyük sorun değil.

Ne iyi ne kötü tarafta olmalarını da avantajınıza kullanabilir, diğer ölümlü fraksiyonların veya Kaos fraksiyonlarının yanında yer alabilirsiniz. Hangisi işinize geliyorsa, yeter ki tencere kaynasın.

YORUMLAR
allalla
14 Mart 2022 13:49

oyunun 1/3'ünü çıkarmışlar resmen. 2/3'lük kısmı, DLC olarak gelecek.

bir de 600 TL yapmışlar oyunu Türkiye'de vicdansızlar!

Parolamı Unuttum