YouTube’un uygulamaya başladığı telif mevzusunu ve oyun sektöründeki etkilerini uzun zamandır konuşuyoruz. Öyle ki, bundan dolayı kapanmaya yüz tutan kanallar bile olmuştu.
Ama işler, ilginç bir hâl aldı diyebiliriz, çünkü etrafta yeni bilgiler var. Şu ana kadar adını gördüğümüz üç farklı firma, YouTube videolarındaki pozitif yorumlar karşılığında daha fazla verme vaadini video çeken kişilere yapmışlar. İlk olarak Microsoft, Machinima video partnerlerine, CPM 3 dolarlık bir ödeme teklifi sunmuş. Videolara XB1M13 etiketi koymanız, bu sistem için yeterli.
Bu arada CPM, Capital per M demek. Bu da “her bin kişi için” şeklinde çevrilebilir kabaca. Kısaca her bin kişilik gösterimde, 3 dolar kazanım elde edecekler. Tabii şöyle bir şart da var:
“Machinima, Xbox One veya bünyesindeki oyunlara dair negatif ya da itibarını zedeleyecek yorumlar yapamazsınız.”
Yani bu parayı kazanabilmek için en ufak bir negatif eleştiride bulunmamanız gerekiyor. Mevzu, yaklaşık iki dakikalık videoda Xbox One oynanışına dair görüntüler sunmak ve Xbox One’ın pozitif şekilde dillendirilmesini sağlamak.
Bu arada, bu firmalar arasında EA de var. Ronku adlı programlarında Battlefield 4 ve Need for Speed Rivals gibi yeni nesil oyunların yayınları ile ek gelir elde etme şansı var. Her bin kişi başına 15 dolara kadar gelir elde edebilen yapımcılar, bunu toplamda üç video için yapabiliyorlar.
Videolarda gösterilmesi tercih edilen içerik çeşitleri de var. Örneğin Battlefield 4’te gökdeleni yıkmak gibi. Anlaşma, bu bilginin EA’in izni olmaksızın paylaşılmasını da engelliyor.
Bu ne demek? Bir şeyin reklam olup olmadığını bilme hakkının izleyiciye sunulmaması demek. Yani izlediğinizin anlaşma yüzünden filtrelenmiş olup olmadığını bilemeyeceksiniz. Bu arada, aynı şey Xbox One için de geçerli. Orada yazmıyor diye yanlış anlaşılmak istemem.
BU SİSTEMLER İŞLİYOR MU?
Ronku, an itibariyle yürürlükte. Yani EA oyunlarında böyle bir gizli reklam politikası güdülüyor. Microsoft ve Machinima arasındaki ilişki ise, bu çalkantılardan dolayı şimdilik sessizliğini koruyor. İnternetten bu konuya dokunan ve firmaları eleştiren videolar mevcut.
Her ne kadar kendisi bir vblogger olsa da, Francis de bu konuda eleştirilerini yaptı. Kendisi, bu tür işlerin aslında uzun zamandır yapıldığını ve YouTube’un bunlarla dolup taştığını belirtti. Microsoft’un da bu işe girdiği ve herkesin yaptığı şeyi yaptığını söylemesine rağmen önemli bir noktaya parmak basıyor.
Zaten Microsoft’a ya da EA’e, YouTube yayıncılarına para verdikleri için eleştiren yok. Aynı şekilde, her türlü negatif sözü engelleyip, sadece pozitif yorumları koymalarına da çok fazla laf eden yok.
Burada mevzu, bunun firma destekli olduğunun söylenememesinde. Kendi kanalı olan insanların, düşüncelerini ve yorumlarını filtreleyip hâlâ akıllarındaki her şeyi söylüyorlarmış gibi davranmaya sevk edilmesinde. Üstelik, 3 ilâ 15 dolar arasında bir meblaya.
Yine de Francis’in söylediği şey oldukça önemli: YouTube’da herkes şeffaf değil. Kendisi de yaşananları açıklamak için 20 Ocak’ı beklediği için, bir nebze de utanıyor.
Bakalım itiraflar ne duruma gelecek? Bu arada, eğer ilgilenirseniz Microsoft’un programının etiketini içeren videoların aramasına buradan ulaşabilirsiniz.
















