Son yıllarda bir türlü anlam veremediğim ve bir nevi “çılgınlık hali” olarak gördüğüm bir furya söz konusu. İrili ufaklı birçok stüdyo, bir şekilde çevrimiçi oyunlar kulvarına el atmak istiyor ve canlı servis oyunlarla karşımıza çıkıyorlar.
Bunun çoğu zaman beklendiği gibi sonuçlanmadığını görüyoruz. Oyuncular nezdinde hayal kırıklı yaratan oyunlar, stüdyoları da hem maddi hem manevi anlamda zora sokuyor. Ancak bu durumdan ders çıkartılmamış gibi görünüyor. Önümüzdeki dönemde bu türden çok daha fazla oyun çıkabilir karşımıza.
GamesIndustry tarafından paylaşılan haberde, Griffin Gaming Partners tarafından Rendered VC ile işbirliği içerisinde hazırlanan The 2023 Game Development Report’ta yer alan bazı bilgiler aktarılıyor. Buna göre ankete katılan 537 stüdyonun %95’i bir canlı servis oyun üzerinde çalışmaktaymış. Bu stüdyoların %66’sı, canlı servisin uzun süreli başarı için gerekli olduğu fikrindelermiş.
Ankette canlı servis, bir oyun için düzenli güncellemeler çıkartılması şeklinde tanımlanmış. Dolayısıyla oranların bu kadar yüksek olmasının bir nedeni de canlı servisin bu şekilde tanımlanması olabilir. Yine de oranların çok yüksek olduğu ortada.
Raporda geleneksel anlamda bir oyunun geliştirilmesinin 2-3 yıl sürdüğü, buna karşın canlı servis oyunlar için 5 yılın üzerinde bir geliştirme sürecinin söz konusu olduğu belirtiliyor.
Bunun bir anlamı, canlı servis oyunlara hem daha fazla zaman hem de daha fazla emek ve kaynak aktarılması gerektiği. Peki bunun sonucunda nasıl bir tablo ile karşı karşıya kalıyoruz? Her bir başarılı örneğe karşın onlarca başarısız girişim.
Üstelik arkalarına çok önemli markaları alan örnekler bile başarısızlıkla sonuçlanabiliyor. Marvel's Avengers ve Suicide Squad: Kill the Justice League gibi örnekler geliyor akla. Babylon’s Fall, Anthem, Knockout City gibi örneklerle de bu sayı artırılabilir. Hatta çıkmadan fişi çekilen oyunlar da mevcut. Uzun lafın kısası, neredeyse "bile bile lades" denilebilecek bir durum var ortada. Gelin görün ki, bu tablodan pek de ders çıkarılmış gibi değil.
Önümüzdeki dönemde kaç stüdyo daha benzer girişimlerde bulunacak, bunların kaçı başarılı olup kaçı beklediğini bulamadan ayrılacak aramızdan bakalım.