Amerika Birleşik Devletleri, mikro ödeme ve özellikle de kutu açma (loot box) özelliklerine verilen tepkiler söz konusu olduğunda, bazı Avrupa ülkelerine göre biraz daha geriden gelmekte. 39 yaşındaki ABD Senatörü Josh Hawley bu durumu değiştirmek için dün loot box ve oyunları kazanabilmek için gereken mikro ödemeleri kanun dışı kılacak yasayı teklif etti.
“İstismar Edici Oyunlardan Çocukları Koruma Yasası” (The Protecting Children from Abusive Games Act) teklifinin kapsamına, özellikle 18 yaş altı oyunculara hitap eden oyunlar giriyor (ki buna bir çok popüler oyun dahil). Apex Legends, FIFA, Overwatch gibi eşya düşme olasılığı oyuncunun oyundaki başarı performansı tarafından belirlenmeyen, yani rastgele olan mikro ödemeye sahip tüm oyunlar bu yasa teklifinin kapsamında.
Basın açıklamasında Candy Crush Saga’yı örnek veren Hawley, “bir oyun çocuklar için tasarlandığında, oyun geliştiricilerinin bağımlılık üzerinden para kazanmasına izin verilmemelidir. Ayrıca çocuklar, yetişkinler için tasarlanmış bir oyunu oynadığında, dürtü etkisiyle gerçekleşen kompulsif mikro ödemeler tamamen kapalı olmalıdır. Farkında olarak çocukların zaafından yararlanan oyun geliştiricileri, yasal sonuçlarla yüzleşmelidir.” diyerek endişelerini dile getirdi. Hawley örnek olarak da oyunda 150$'a satılan, bir günlüğüne sınırsız can, oyun içi para ve geçici güçlendiriciler veren Luscious Bundle'ı göstermiş.
Eğlence Yazılımları Birliği (ESA) ise bu girişime karşı “İrlanda, Almanya, İsveç, Danimarka, Avustralya, Yeni Zellanda ve Birleşik Krallık dahil bir çok ülke kutu açmaların kumar olamayacağını belirtti. Ebevenlerin oyun içi harcamaları kontrolünde tutması için sektörün halihazırda sağladığı araçları ve bilgileri, senatörle paylaşmayı dört gözle bekliyoruz. Veliler çoktan oyun-içi satın alımları kısıtlama ya da yasaklamak için ebeveyn kontrollerine sahipler” şeklinde bir açıklama yayınladı.
Hawley’in bu teklifinin yasalaşabilmesi için önce senatodan, daha sonra da Temsilciler Meclisi’nden geçmesi gerekiyor. A.B.D. yasal mercîlerininbu tür uygulamalara ilk tepkisi bu değil. Geçtiğimiz Şubat ayında Hawai eyaletinde, 21 yaş altındaki gençlere kumar-benzeri mekanizmalara sahip video oyunları satışının sınırlanmasıyla ilgili de yasa teklifi sunulmuştu.
P.S: Haber metni için okurumuz Kerem Özen'e (nocseiz) teşekkürler.
Rica ederim ^_^. Düzenlemeler ve yeni kapak resmiyle çok daha güzel olmuş.ESA'nın başkanı ve CEO'su Stanley Pierre Louis'in açıklaması bence hiç yeterli değil. Hadi Amerika teknolojinin beşiği olduğu ve teknolojik ürünler bizim gibi gelişmekte olan ülkelere göre çok daha ucuz olduğu için; oradaki anne-babalar farkında ebeveyn kontrollerinin (Google Play ve AppleStore üzerinden). Fakat ya diğer ülkeler? Türkiye'de kaç kişi, ayarlamasını geçtim, böyle bir özelliğin farkında?Ayrıca oyunda daha çok zaman geçirmeyi teşvik eden manipülatif tasarım özelliklerinin, öğretim çağındaki gençler ve çocuklar üzerindeki, öğrenme güçlüğüne neden olabilecek dikkat dağınıklığı vb. olası psikolojik yan etkileri konusunda net bir araştırma da yok bildiğim kadarıyla. Elbette bu sadece video oyunu için değil sosyal medya için de ayrıca üzerinde durulması gereken bir konu, bana kalırsa.