Oyunları oynarken acaba renkler gibi detaylara dikkat ediyor muydunuz?
Devamını okuGüncelleme: Eveeeet. Malum firmadan malum bir kapatma haberi daha geldiğine göre bu evlere şenlik, duvarlara asmalık, “Unutma, unutturma,” temalı çeşitli sosyal medya paylaşımlarına konu olmalık dosyamızı şöyle bir güncellemenin ve tekrar hatırlamanın vaktidir.
Haberi olmayanlar için tekrarlayalım: EA Games, çok sevdiğimiz stüdyolardan birini daha kapattı. Bu kez hedefinde Visceral Games vardı. Hani bize Dead Space adlı o muhteşem oyunu sunan firmayı. Yaaa… Acımız büyük. Üstelik niçin biliyor musunuz? Stüdyonun şu sıralar Uncharted serisinin baş tasarımcısıyla birlikte üç yıldır geliştirdiği Star Wars oyunu “hikâye tabanlı, lineer bir macera” olduğu ve bunun yerine “pazardaki temel değişikliklere” (Mikro-ödeme! Eşya kutuları! DLC!) uygun bir oyun yapmaya karar verdikleri için. Olayın içyüzüyle ilgili daha detaylı bir analizi sevgili Eser Güven’in yazdığı şu haberde bulabilirsiniz.
Biz geçelim listemize! İşte EA Games’in kapattığı stüdyoların güncellenmiş listesi. Okuduktan bir dakikalık saygı duruşuna geçtiniz.
Asıl haber: 1982 yılından beri aralıksız olarak faaliyet gösteren Electronic Arts genellikle oyunları kadar başarısızlıklarıyla da anılır. Bir dönem, 2008-2009 yılları arasında, gerek bağımsız yapımcılara verdiği destekle gerekse Mirror’s Edge, Dragon Age: Origins ve Dead Space gibi o yılların hit yapımlarına özgü logolarıyla bizlere “EA galiba bu sefer doğru yolda,” dedirtmeyi başarmıştı. Gel gelelim daha sonraları alınan yanlış kararlar, kötü satış politikaları, bitmeden piyasaya sürülen oyunları, abartı DLC açlığı ve tabii ki Origin sayesinde edindiği tüm sempatiyi çabucak kaybetti.
EA tüm bunların yanı sıra pek çok başarılı firmayı bünyesine katıp daha sonra kapatmasıyla ve oyunculuk tarihinin dijital sayfalarına gömmesiyle de ünlüdür. İşte bakın, bugün yılların efsane firması Maxis’in kapatıldığı haberini aldık. Gençliğimizde bizlere eğlenceli deneyimler sunan, gökkuşağının renklerini benimsemiş o renkli logoyu bir daha göremeyecek olduğumuzu bilmek çoğumuz için acı verici bir gelişme oldu.
Peki bugüne dek kimler stüdyoları bir bir yutan bu devin öğütücüsünden geçti? Hangi eski dostlar ansızın bizlere elveda dedi? Gelin, hep beraber hatırlayalım:
(Not: Firmalar kuruluş tarihlerine göre sıralanmıştır.)
Origin:
1983 yılında kapılarını açan stüdyo Ultima, Wing Commander ve Crusader gibi serilerin yanı sıra System Shock, BioForge ve Abuse gibi pek çok başarılı yapıma da imza atmıştır. 1992 yılında EA’in bünyesine katılan stüdyo, kapılarını 2004 yılında kapatmak zorunda kaldı.
Westwood Studios:
Belki de oyunculuk tarihindeki kapanmayan en büyük yaralardan biridir 1985 kuruluşlu Westwood. Onu size anlatmama gerek var mı? Command & Conquer serisini bilmeyeniniz, duymayanınız yoktur muhtemelen. Ama ondan önce de Dungeons & Dragons, The Legend of Kyrandia, Blade Runner (ne oyundu bee!) gibi yapımlarla da kalbimizde çok büyük bir yer edinmişti kendisi. 1998’de EA tarafından satın alınan firma 2003 yılında tarihin tozlu sayfalarına karıştı.
Bullfrog Productions:
İşte bir başka dev daha... 1987 yılında kurlan Bullfrog benim en sevdiğim ve en takdir ettiğim firmalardan biriydi. Ne de olsa bizleri Theme Hospital, Syndicate, Dungeon Keeper ve Theme Park gibi hâlâ yüzümüzde bir tebessümle andığımız pek çok efsaneyle tanıştırmıştı kendisi. Ama 1995 yılında EA tarafından satın alındı ve sadece 6 yıl sonra, 2001’de ansızın kapatıldı.
Maxis:
Will Wright tarafından 1987’de kurulan ve daha sonra 1997 yılında EA tarafından satın alınan stüdyonun en iyi bilinen oyunları SimCity ve Sims’ti kuşkusuz. Her ne kadar Sims 4’ün arkasındaki ekip stüdyonun adını kullanmaya devam edecek olsa da bu durum Maxis’in kapatıldığı gerçeğini değiştirmiyor.
Mythic Entertainment:
1995 yılında kurulan, daha sonralarıysa BioWare Mythic olarak anılan firma Dark Age of Camelot adlı MMO’nun yapımcısıydı. Gösterdiği bu başarının ardından 2006 yılında EA tarafından satın alındı, 2014’teyse kapatıldı.
DreamWorks Interactive/Danger Close:
1995’te kurulan firma Medal of Honor’un yapımcısı olarak nam salmıştı. Ama bizler kendisini bir başka unutulmaz oyunla, Undying ile de hatırlıyoruz. 2000 yılında EA bünyesine katıldı ve iki yıl önce, yani 2013’te Medal Of Honor serisinin ‘tedavülden kaldırılması’ sonucunda hayata gözlerini yumdu.
Phenomic Game:
1997’de Almanya’da kurulan stüdyo bizleri SpellForce serisiyle tanıştırmıştı. 2006 yılında EA tarafından satın alınan firma öncüllerinin makus talihinden kurtulamadı ve 2013’te kepenkleri indirmek zorunda bırakıldı.
Black Box Games:
1998 yılında Kanada’da kurulan Black Box Games’in yarış severlerin gönlünde yeri bir ayrıdır. Çünkü Need For Speed’in en çok sevilen çoğu oyunu (Underground, Most Wanted, Hot Pursuit 2, Carbon) bu stüdyonun ellerinden çıkmıştı. 2002’de EA tarafından satın alınan firma Need For Speed: World üzerinde çalıştığı sırada 2013’te anısızın kapatılmış ve serinin hakları Ghost Games’e devredilmişti. Çalışanlarının bir kısmının The Crew, bir kısmıysa Project C.A.R.S. ekibinde olduğu biliniyor.
Pandemic Studios:
İşte beni en çok üzenlerden biri daha. 98’de kurulan stüdyo Battlezone II, Army Men, Dark Reign 2 gibi oyunlarla isim yapmıştı. 2008’de EA tarafından satın alındıktan sonra bugün bile çok sevdiğim The Saboteur üzerinde çalışmaya başladılar. Ama sadece 1 sene sonra, oyun daha tam anlamıyla cilalanmadan apar topar kapatıldılar.
Visceral Games
Kısaca EA Games diye yazılan, ama zihnen "iyi stüdyoları satın alıp suyunu çıkardıktan sonra bir kenara atan kapitalizm canavarı" diye okunan firmanın son kurbanı Visceral Games oldu. İlk kez 1998'de EA'in Redwood Shores şubesi olarak kurulan stüdyo James Bond 007: From Russia with Love, The Godfather: The Game gibi yapımlara imza atmıştı. Zamanla çıkardıkları kaliteli işlerle ön plana çıkıp kendi isimlerini, Visceral Games'i kazanmış ve 2008’de korku oyunu piyasasını temellerinden sarsacak bir yapımla hayatımızın en unutulmaz deneyimlerinden birini sunmuşlardı bize: Dead Space.
Tabii EA bu, hiç durur mu? Dead Space’in başarısının stüdyoya hemen ikinci oyunu çıkarmaları için talimat verdi. Sonra da üçüncüsünü. Tabii bu arada The Godfather II, Dante's Inferno, Army of Two: The Devil's Cartel ve Battlefield Hardline gibi oyunlara da imza attı firma.
Ne yazık ki geçmişinde yatan bu harika oyunlara ve bizleri potansiyel bir Star Wars klasiğiyle buluşturmanın eşiğinde olmalarına rağmen bunların hiçbiri EA’i durdurmadı ve bugün (18 Ekim), hiç beklenmedik bir anda kepenkleri kapatılıverdi. Piyasa şartlarına uygun olmadıkları ve mikro-ödemelerle dolu bir oyun tasarlamadıkları için… Siz anladınız ne demek istediğimi.
PlayFish:
2007 yılında bir casual oyun firması olarak kurulan PlayFish özellikle Facebook üzerinden oynanan Bowling Bodies, Who Has The BiggestBrain? ve Restaurant City gibi oyunlarla isim yapmıştı. 2009’da EA tarafından satın alınan stüdyo The Sims Social’ı geliştirdi, 2013 yılındaysa asma kilidi kapısına yedi.
NuFX:
NBA Street serisiyle tanıdığımız NuFX, 2004 yılında EA bünyesine katıldı ve FIFA Soccer, NBA LIVE gibi serilerde çalışmaya başladı. Ancak 3 yıl sonra, yani 2007 de yeteri kadar kâr edemediği gerekçesiyle o da kapatıldı.