Hepimizin “keşke şunun oyunu yapılsa, ne de güzel olurdu” dediğimiz zamanlar olmuştur, ama çoğu zaman bu söylem bir hayal olmaktan öteye gidemez, değil mi? Oyun piyasasında ardı arkası kesilmeyen, birbirlerinin karbon kopyası olmaktan öteye gidemeyen oyunlar kimi zaman bizi bu tür düşüncelere sürüklüyor ama aslında bu buz dağının sadece görünen yüzü. Oyun sektöründe yüzlerce hatta binlerce iptal edilen oyun projesi var. Bunlardan kimi teknik aksaklıkların kurbanı oluyor, kimi de ekonomik kaygıların.
“İptal!” yazı serimizde işin teknik kısmıyla ilgilenmeyecek, onun yerine sizinle birlikte büyük şirketlerin çeşitli kaygılardan ötürü iptal ettiği ilginç oyun projelerine doğru bir yolculuğa çıkacağız.
Yolculuğumuzun ilk durağı: Beneath. Gelin beraber bakalım bu proje neyin nesiymiş?
İşler ters gitmese Beneath’ten şöyle bahsedecektik: “90’lı yılların ortasında Presto Studios tarafından geliştirilme sürecine başlanmış ve Activision tarafından yayınlanan Beneath”. Presto Studios oyununu tanıtmak için şu ilginç sloganı kullanmıştı: “Deeper than any tomb and more dangerous than any woman.” (Tüm mezarlardan daha derin ve tüm kadınlardan daha tehlikeli.). Ancak serimizin isminden de anlayacağınız üzere işler ters gitti ve “Tomb Raider Killer” kod adıyla hazırlanan Beneath projesi rafa kaldırıldı.
Presto Studios, Tomb Raider’ın video oyun sektöründe aksiyon/macera türünde giriş yaparak tüm sektörü etkisi altına olmuş olmasından bir hayli etkilenmişti, ancak Tomb Raider’ın yaratıcılık açısından yeterli olmadığı düşüncesindeydi. Daha büyük bir evren kurmak ve kuracakları evrende H.G Wells ve Jules Verne gibi yazarların vizyonlarının hissettirmek istiyorlardı. Böylece Tomb Raider’ın açtığı yolda başladı Presto Studios’un maceraları. Birebir bir kopya yapamazlardı çünkü zaten Tomb Raider artık bir oyun olmaktan çıkıp devasa bir ekol haline gelmişti. Büyük, küçük bütün firmalar Tomb Raider kopyaları yapmaya çalışıyorlardı. Presto Studios ise kurdukları evreni Tomb Raider mekanikleri ve 3D teknolojisiyle beraber oyunculara sunmanın derdindeydi. Onlar böyle hayaller kurarken yayıncı firma Activision da oyundan elde edeceği geliri hesaplıyordu. Presto Studios başladı hikayesini anlatmaya.
Oyunun ana karakteri Jack Wells, ünlü bir arkeolog olan babası kaybolduktan sonra onun izini sürmeye başlamıştır. İzler, Jack’i yeraltına yönlendirir ve Jack hikâye ilerledikçe olayın basit bir kaçırılmadan çok daha büyük olduğunu fark eder: Yer kabuğunun altında kilometrelerce uzayıp giden üç farklı medeniyet vardır. Bu medeniyetler dünyadan kopuk olarak yeraltında yaşadıkları için çok farklı kültürleri ve birbirinden farklı gelişmişlikte teknolojileri vardır. Troglodyte, Morlock ve Insectoid isimli bu üç farklı topluluk birbirinden farklı ırklara ve yaşam formlarına ev sahipliği yapmaktadır: Sürüngenimsi yaratıklar, devasa böcekler, sibernetik ekipmanlarla yaşayan tuhaf canlılar... Jack, 12 farklı uzunluktaki bölümden oluşan macerasında bu medeniyetlerin gizemlerini açığa çıkaracak, karşısına çıkan zorlukların üstesinden gelecek ve babasını bulacaktır.
Hikaye aşırı orijinal olmasa da, Presto Studios vizyonunu yarattığı evrenle, karakterlerle ve dönemine göre çarpıcı olacak 3D grafiklerle oyuncuya aktarmayı hedefliyordu. Her şeyden önce ana karakter Jack Wells’i yaratırken karakterin dönemin aksiyon/macera oyunlarında olduğu gibi süper bir arkeolog veya muazzam zekaya sahip işinde usta bir karakter olmamasına dikkat etmişlerdi. Böylece oyuncular kendilerini rahatlıkla Jack’in yerine koyabilecek ve macera boyunca onun gelişimini görebileceklerdi. Aynı zamanda yeraltına doğru yol katettikçe medeniyetlerin gelişmişlik seviyesi artacak ve oyuncunun karşılaşacağı ortamlar sık sık değişecekti. Bu şekilde oyunculara bolca çeşitlilik sunulmuş olacak ve oyunun sıkıcı olma ihtimali de kalmayacaktı.
Ve sonunda akıllardaki bu ilgi çekici fikirleri pratiğe dökme vakti geldi çattı. Beneath’in çok erken bir ön izleme demosu yapılıp Activision ile paylaşıldı. Erken alfa sayılan bu demoda Jack Wells’in basit bir modeli ve hiçbir NPC veya nesne içermeyen bomboş bir mağara vardı. Activision bu durumdan pek memnun olmadı. Çoğu yayıncı gibi Activision da ilk gördükleri oynanabilir içerikte her şeyin muazzam olmasını bekliyordu. Activision, oyunun yapacakları yatırıma değip değmeyeceğinden şüphe etmeye başlamıştı. Hatta bu şüphe sonucunda “Ya böyle bir oyun için 3D gerekli mi? Yapın şöyle 2D klasik aksiyon oyunu, başımız ağrımasın.” tarzı söylemlerle Presto Studios’u darlamaya başladı. Ancak firma bir yolunu bulup 3D desteğini almayı başardı ve daha detaylı ve güzel bir Jack Wells modellemesi yapıp demolarını biraz daha geliştirdiler.
Activision yine de pek memnun görünmüyordu. Duyduklarıyla gördükleri arasında dağlar kadar fark olduğunu düşünüyorlardı. Dolayısıyla firmaya tam destek göstermiyor 5 verilmesi gereken yerde 1 veriyorlardı. Bu tarz irili ufaklı anlaşmazlıklar ve pintilikler sonucunda Beneath daha oynanabilir bir demoya ulaştığında bile dünyası ufacıktı ve Jack Wells için büyük tehdit oluşturması gereken düşmanlardan sadece birkaç tanesi etrafta dolanıyordu. Tüm bunlara rağmen oyunu deneme şansını elde edenler oyunun geleceğinin parlak olduğunu düşünmüştü. Oyunu oynayanların çoğu planlandığı üzere ana karaktere çabucak bağlanmış ve oyuna ayrı bir tat katan iple sallanma mekaniğini çok eğlenceli bulmuşlardı. Tabi bu yorumlar da Activision’ın fikrini değiştirmekte yeterli olmadı. Onlar hala oyunun diğer Tomb Raider kopyalarının arasında kaybolup gideceğini düşünüyorlardı. Activision, düşündü taşındı ve bu projeyi rafa kaldırdıklarını Presto Studios’a bildirdi. Presto Studios bu büyük hayal kırıklığının ardından piyasada çok uzun süre tutunamadı. Xbox için geliştirdikleri Whacked isimli oyunun piyasaya sürülmesinin ardından 2002 yılında resmi olarak kapandı. Böylelikle Dünyanın derinliklerine inmeyi planlayan Beneath oyun tarihinin derinliklerinde kaybolmaya mahkum oldu.
Gökten üç elma düştü: Birincisi büyük umutlarla yola çıkan Presto Studios’un başına, ikincisi cebine düşkün Activision’ın başına ve sonuncusu da Beneath oyununu asla oynayamayacak olan biz oyuncuların başına. Bir sonraki bölümümüzde yitip gitmiş bambaşka bir oyun ile görüşmek üzere, oyunla kalın, sağlıkla kalın.