Röportaj - Kurucu Ortağı Meriç Eryürek İle Gaming İstanbul'u Konuştuk

Keyifli bir sohbete davetlisiniz

Ülkemizin en önemli oyun fuarı etkinliklerinden biri olan Gaming İstanbul'a yine sayılı günler kaldı. Fuar bu sene 16 Haziran 2023 Cuma günü saat 10:00'da başlayacak ve 18 Haziran 2023 Pazar günü saat 18:00'e kadar sürecek.

Biz de bu güzide etkinlik öncesi Gaming İstanbul ve Indieway Kurucu Ortağı Meriç Eryürek ile bir söyleşi yapma imkanı yakaladık.

> Merhabalar Meriç bey. Muhtemelen siz bu soruyu cevaplamaktan sıkıldınız ama yine de sizi henüz tanımıyor olabilecek okurlarımız için o vazgeçilmez soruyu yönelterek başlayalım :) Kendinizi bize biraz tanıtır mısınız?

Ben kendime yüzde 30 girişimci, yüzde 30 öğretim görevlisi, yüzde 30 yazar, %100 oyuncu diyorum. Gaming İstanbul ve Indieway etkinliklerinin, oyun ve espor sektörüne hizmet veren marka ve iletişim danışmanlığı ajansı Vardiya ‘Marka İşçileri’nin ve Türkiye-Hollanda merkezli PC-konsol oyun stüdyosu Upgrade Entertainment’ın kurucu ortağıyım. Yaklaşık 10 yıldır üniversitelerde ders veriyorum, şu anda da Bahçeşehir Üniversitesi, İstinye Üniversitesi, Nişantaşı Üniversitesi’nde oyun tasarımı ve oyun pazarlama dersleri veriyorum. Bir de Pqueen, Pintipanda, Can Sungur’un menajerliğini yapıyorum. Vakit bulursam da kitap yazıp yayınlıyorum. Şimdilik iki tane yayınlayabildim. Tarumarname ve Tanrının Saati.

> Bu seneki GiST'in hazırlıkları nasıl gidiyor? Şu ana kadar kafanızdaki planları hayata geçirebildiniz mi?

Hazırlıklar gittikçe hızlandı ve hızlanıyor. Elbette seçim iklimi herkes gibi bizi de etkiledi, ama ziyaretçilerimizi etkilememesi için tüm katılımcı markalarımız ve iş ortaklarımızla birlikte çalışıyoruz.

> Bu sene fuarda geçen senelere kıyasla daha ön plana çıkan veya yeni isimler var mı?

Sorunun cevabını Haziran başında vermek daha kolay olurdu, ama bir sürpriz açıklayabilirim. Upgrade Entertainment olarak yarattığımız fast paced hack & slash ARPG oyunumuzun ilk oynanabilir demosu büyük ihtimalle Gaming İstanbul’da dünyayla tanışacak. Ülkemizden çıkan önemli oyun geliştiricilerin yeni oyunları da Gaming İstanbul’da görücüye çıkıyor. Compass of the Destiny: İstanbul, Cardboard Town, Castle of Alchemists, Book Warrior ve Pile Up gibi yeni oyunlar da Gaming İstanbul’da oyunseverlerin deneyimine sunulacak.

> Maalesef bu sene Gaming İstanbul tarihleri üniversite sınavlarıyla çakıştı. Bu tarihlerin düzenlenmesi nasıl bir süreç? Sınavların katılımı ne ölçüde etkileyeceğini düşünüyorsunuz? Katılımcıların çoğunluğunun da öğrenci olduğu düşünülürse, öğrencilerin sınav sonrası fuara katılımını artırmak için bir planınız var mı?

Türkiye’de fuarların izinleri en erken 1 yıl önce alınabiliyor ve değiştirilmesi çok zor. Biz Gaming İstanbul tarihlerini belirledikten sonra sınav tarihleri belli oldu. Ziyaretçi sayısını çok ciddi etkileyeceğini düşünmüyorum, çünkü tek bir sınıf sınava giriyor olacak. Sınava girecek oyuncuların da sınav çıkışında bize katılabilmeleri için yarım günlük özel sınav bileti oluşturduk. Sınav belgesiyle gelen yarım günlük indirimli biletle alana girebilecek. Herkese GG WP bir sınav dilerim bu arada.

> Gaming İstanbul dünyanın kadın ziyaretçi oranı en yüksek oyun fuarı ve bu gerçekten de çok önemli bir detay. Özel olarak kadın katılımcı sayısını artımak için bir projeniz oluyor mu, yoksa bu sadece Türkiye'deki kadın oyuncu sayısının bir göstergesi mi?

Sanırım kadın ziyaretçi sayısını ilk belirleyenlerden biri etkinliğin genel ziyaretçi profili ve kalitesi. Gaming İstanbul’un ziyaretçi profili oyun seven, oyunu yaşam tarzı olarak gören, eğitimli bir hedef kitle. Bu da Gaming İstanbul’u global rakiplerinin ve bölgedeki bir kaç küçük etkinliğin önüne çıkarıyor, kadın ziyaretçi sayısı anlamında. İkinci neden, Gaming İstanbul’a 18 yaş altı ziyaretçi girişinin de yoğun olması. Dolayısıyla aileler çocuklarıyla geliyor. Artık oyuncu yaşı 8-12 bandına kadar düştü, bu oyuncular elbette aileleriyle katılıyorlar. Ve evet, Türkiye’de kadın oyuncu oranı dünya standardının üzerinde.

> Bir çok başka uluslararası fuarla kıyaslandığında oyun geliştiricileri ve içerik üreticileriyle tanışma imkanı konusunda da çok zengin ve samimi bir ortamı var Gaming İstanbul'un. Bu tanışma toplantılarını düzenlerken nelere özen gösteriyorsunuz?

Oyun geliştirici ve içerik üreticilerinin ihtiyaçlarına öncelik veriyoruz. Yayıncılar ve içerik üreticileri koca sahnelerde, seyircilerinin onları uzaktan belki görebildiği gösterilerde olmayı sevmiyorlar. Takipçileriyle birlikte olmak, oturup sohbet etmek istiyorlar. Biz buna ‘kamp ateşi’ diyoruz. Dolayısıyla yayıncı ve ziyaretçilerimizin arasındaki bariyerleri kaldırıyoruz. Oyun geliştiriciler için de, Türkiye küçük ve çok yaratıcı ekiplerin global pazarda rekabet etmek için yola çıktıkları, çok genç bir ülk, pazar. Bu ekiplerin genelde etkinlik katılım bütçeleri yok veya çok sınırlı. Bu ekiplere ücretsiz yer vererek oyunlarını yaklaşık (2022 sayısı) 50-60 bin tüketiciye ve 4-6 bin profesyonele göstermelerini sağlıyoruz. Bu yıl umarım 100.000 ziyaretçiye ulaşabiliriz.

> Bu sene B2B alanında kimleri göreceğiz?

Birçok önemli markanın yanı sıra küresel çapta sektörün önemli isimlerinden konuşmacılar da olacak. Mesela, Monica Chen - Senior Content Designer, Activision, Abigail Manuel - Senior Narrative Designer, Hendrik Lesser, Remote Control Productions CEO ve Pascal Luban gibi isimler bu sene konuşmacılarımız arasında olacak. Diğer taraftan B2B markalardan Gaming in Turkey, Publishme Global, Codeo, Olgun Hukuk Bürosu, NewGen Agency, RDS Tercüme ve Unreal Engine de standları ile yer alıyor.

> Bir önceki sorumla bağlantılı olacak bu da. Bu yıl özellikle de kaliteli yerli yapımların sayısında bir patlama yaşadık desek yalan olmaz. Bu oyunların dünyaya daha da güçlü biçimde açılabilmeleri için de fuarlar büyük önem taşıyor. Bununla da ilintili olarak bu sene Türk firmalarımızın B2B alanına katılımları önceki yıllara göre daha yüksek olacak mı, elinizde böyle bir ön veri var mı?

B2B alanımız Indieway her yıl büyüyor. Indieway zaten PC ve konsol platformlarında üretim yapan ekipler için bildiğimiz bölgedeki tek profesyonel etkinlik, diğer etkinlikler genelde mobil pazarına yönelik ve mobil pazarı ile PC-konsol pazarı arasında inanılmaz fark var. Indieway PC ve konsolda uzmanlaşan ekipleri tanıyabileceğiniz, bulabileceğiniz tek yer. Dolayısıyla geçtiğimiz yıldan daha yüksek olacağı kesin.

> Birçok fuarda katılımcıların oylarıyla sergilenenler arasından en güzel oyunlar için seçimler yapılıyor. Siz de daha önce indie oyunlar arasında buna benzer bir yarışma düzenlemiştiniz. Bu tür etkinlikleri daha geniş katılımlı olarak görmeyi bekleyebilir miyiz?

Global fuarlarda evet, bu yarışmalar yapılır. Aklın yolu bir. Biz de bu yarışmaları düzenliyoruz. GIST 2022’de serbest geliştirici ekipler oyunların ana sahnede gösterdi ve ödüllerini orada aldılar. Bu yıl da geleneği devam ettiririz. Tabii bu basında büyük yer alıyor ve geliştiriciler için ciddi bir halkla ilişkiler desteği sağlıyor. Yatırımcı ilişkileri ve sektörel bilinirlik için serbest geliştiricilerin basında yer almaları çok önemli, bence hayati bir konu. Sizlere de teşekkür etmek istiyorum. Basının online ve offline desteği serbest geliştiriciler için etkinliklerden önceki, en büyük destek. Çünkü sektör profesyonelleri basının kredibilitesine güvenir.

> Yıldan yıla baktığınızda başvuran oyunların sayı ve kalitesinde belirgin bir artış gözlemlediniz mi? Oyunların profili sizce nasıl değişti?

Sanırım 15 başvuruyla başladık, ilk yılımızda. Geçtiğimiz yıl 250 üzeri başvuru vardı. Jürimiz 36 oyun seçiyor ve GIST’te bunlar ücretsiz stantlarla yerlerini alıyor. Oyunlarda çok büyük değişiklik var. Öncelikle üniversitelerin etkisini ben çok ciddi görüyorum. Bahçeşehir Üniversitesi gibi bölgede oyun geliştirme eğitiminde ilk olan üniversiteler, kültüre ve sektöre inanılmaz destek sağlıyor. İlk yıllarda hepimiz el yordamıyla, büyük cesaretle başlanan projeler görüyorduk. Şimdi global pazarı hedefleyen, yeni konseptler deneyen, sunumları ve playableları hazır gencecik ekipler görüyoruz. Bence gelişim inanılmaz, beklediğimden, hatta hayal ettiğimden bile iyi.  

> Bildiğiniz gibi günümüzde oyun fuarlarının dijitalleşmesi söz konusu, E3 gibi dev isimler bile özellikle pandemi sonrasında bir türlü toparlanamadı ve zaten son olarak da E3 2023 iptal edildi. Siz fiziksel fuarların gerekliliğine ne kadar inanıyorsunuz? İleride GiST'in dijital ayağını da düzenlemek gibi planlarınız var mı, yoksa fuar dediğin yüz yüze olur diye mi düşünüyorsunuz?

Fuar, etkinlik, yüzyüze olur. E3 zaten profesyonel konseptini amatörlerle buluşturarak tarzını değiştirdi ve kabul edelim, E3 haber değeri yaratan bir etkinlikti, ama etkinlik olarak eğlence değer düşüktü. Diğer rakiplerimiz de dijitalleşmeyi denediler, ama olmadı. Oyuncular ve oyunseverler asosyal değiller. Tam tersi, oyunlar ekstra sosyalleşme platformları. Ayrıca oyunlarda tanıdıkları markaları, firmaları, insanları bu etkinliklerde canlı görebiliyor, birlikte eğlenebiliyorlar. Tüketici fuar ve etkinlikleri dijitalleşmeyecek. Örneğim de şu: Herkes pandeminin sosyal hayatı bitireceğini, dijitalleşeceğimizi düşündü. Ama yasaklar kalktığı ilk gün, risklere rağmen, ilk yaptığımız dışarı çıkmak ve hayata devam etmek oldu. İnsanoğlunun bu eğilimi değişmez. Fuarlar azalacaktır, ama kalanlar büyüyecektir.

> Önümüzdeki yıllarda alıştığımız formatın dışında da Gaming İstanbul'a kazandırmak istediğiniz yenilikler, heyecan verici yeni projeler var mı? Kısacası gelecek yıllardaki planlarınız hakkında da biraz bilgi verebilir misiniz?

Outdoor aktiviteler eklemek istiyoruz. Tabii bu bambaşka bir organizasyon gerektiriyor, ama kapalı alanda 100.000 kişi buluşuyoruz, açık alanda da eğlenceye devam edelim diye düşünüyorum. Bu tabii ortaklarımızın ve markalarımızın da desteğiyle olacaktır.

> Son olarak, Oyungezer okurlarına üç oyun önermenizi istesem, cevabınız ne olurdu? :)

Conan Exiles. Benim için benchmark oyundur, oyun stüdyomuzun pipeline’ında da üçüncü projemiz benzeri mimaride bir oyun olacak. Benim Conan Exiles’ta 3800 saatim var, hepinizi beklerim.

Satisfactory, oynamayan varsa, kalmasın. Mimarisi ve optimizasyonu mucize. Hem oyuncu, hem oyun tasarımcısı olarak kusursuz buluyorum.

Herkes God of War, Elden Ring, RDR2, R6S, Minecraft da bekliyor olabilir, haksız da değiller, severek oynuyorum ama, tavsiyem çok eskilerden bir oyun olacak. Infinifactory. Oyun tasarımcılarına özel seçiyorum bunu. Lütfen bir baksınlar.

> Cevaplarınız için çok teşekkür ediyorum, fuarda görüşmek üzere.

Ben teşekkür ediyorum, sevgiler.
 

YORUMLAR
Parolamı Unuttum