Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır.
Sleeping Dogs 2012'de yüzünü ilk gösterdiğinde, oyuncular olarak çok farklı bir dönemi yaşıyorduk. Xbox 360 ve PS3 altın yıllarını yaşarken, ileride klasik olarak göreceğimiz pek çok oyun ya yeni çıkış yapmış ya da halen oynanmaya devam ediyordu. Böyle pırıltılı bir dönemde sessiz sedasız çıkan bir oyundu Sleeping Dogs. Bunun için de haklı nedenleri vardı hani. Activision çatısı altında bir True Crime oyunu olmak için yola çıkan proje, yapım aşamasındaki gecikmeler ve tasarım kararları yüzünden çökünce, oyun başından sonuna kadar oynanabilir olduğu halde iptal edilmişti. True Crime: Hong Kong sonrasında Square Enix tarafından satın alındı, lakin isim hakları halen Activision'da olduğu için Sleeping Dogs adı altında tamamlanıp piyasaya sürüldü. Sleeping Dogs benim de dahil olduğum eleştirmenler tarafından son derece olumlu eleştiriler alıp toplamda 2 milyona yakın bir satış rakamına yaklaşmıştı.
Oyunun dövüş mekanikleri hala çok sağlam. Adam dövmenin bu kadar tatmin edici olduğu çok az oyun var.
Bu durumda Sleeping Dogs Definitive Edition'a neden ihtiyaç duyulduğunu sorgulayabilirsiniz. Bunun gerekçesi elbette maliyetle ilgili. Bitmiş bir oyunu bir başka konsola çıkarmak, çok daha küçük bir kadroyla, düşük bütçelerle mümkün oluyor. Ayrıca Square Enix 2 milyon satan oyunun beklentilerin altında kaldığını belirtmişti. Az biraz yatırımla, biraz daha kâr etmek o kadar kötü bir tercih olmasa gerek.
Dövüş esnasında çevredeki eşya ve objeleri kullanarak özel hareketler yapmak mümkün. Burada havalandırma pervanesinin yaratıcı biçimde kullanılışını görüyoruz.
Oyunun kendisine gelirsek, Sleeping Dogs klasik True Crime mantığı kullanıyor. Hong Kong'da bir çeteye sızmış olan sivil polis Wei Shen'i canlandırıyoruz. Wei, çocukluğunu geçirdiği mahallede tanıdık yüzlerle dolu çeteye kolaylıkla sızsa da, sonunda hem kendisi hem de amirleri Wei'nin gerçekte kim için çalıştığı sorgulanmaya başlıyor. Hong Kong çetelerini ve karanlık dünyasını olabildiğince gerçekçi anlatmaya çalışan oyun, Uzakdoğu filmlerini andırıyor. Kovalamacalar, sokak kavgaları ve silahların bir anlığına bile susmadığı çatışmalar Sleeping Dogs'un özünü ele geçirmiş durumda.
: Oyunun en güzel yanı, klasik metropol temasının dışına çıkıp, oyuncuya sıradışı mekanlar veriyor oluşu.
SAHİBİNİN SESİ
Oyunun Hong Kong tasviri eskiden de çok etkileyiciydi ama eski neslin gücünün yetersiz kalması sebebiyle, görüş alanının darlığı ve dünyanın en kalabalık şehirlerinden biri olan Hong Kong'un sokaklarında 5-6 kişiden fazlasının olmaması bu etkiyi biraz sekteye uğramıştı. Sleeping Dogs Definitive Edition sıfırdan yapılmış bir oyun değil. O yüzden yeni nesil oyunlarla kolaylıkla kapışmasını beklemek ona haksızlık olur. Yine de, Watch Dogs'la kıyaslandığında da çok da kötü durmuyor açıkçası. Yapımcı United Front oyunun görsel gelişimini seriye sadık oyunculardan aldığı geri bildirimler üzerine yapmış. Artık sokaklar daha dolu ve Hong Kong denildiğinde akla ilk gelen imgelerden olan neon tabelalar artık daha fazla ışık saçıyor. Bir diğer ilginç detay da karakter modelllerinde ortaya çıkıyor. Doku kalitesindeki iyileştirmenin yanına, üşenmeyip "takı" eklemiş yapımcılar. Artık her karakterin bir yerlerinde taktığı zincir, kolye benzeri sallanan takılar var. Bu iyi mi olmuş bilemedim. Zira o kadar çok göze batıyorlar ki, Sleeping Dogs'un en iyi başardığı işlerden olan animasyon ve seslendirmelerin önüne geçiyorlar.
İstanbulun denizi varsa Hong Kong'da da neon ışıklar var.
Grand Theft Auto 5'i oynadıktan sonra kolay kolay tatmin olmazsınız ama Sleeping Dogs çıktığı dönemde oyuna tıkıştırdığı aktivitelerin bolluğuyla da övgü toplamıştı. Araba hırsızlığından tutun da sokak kavgalarına, hatta karaokeye kadar bir dolu etkinlik var yapacak. Oyunun içinde de bolca sır ve toplanabilir eşya bulunduğu için, sıkıldığınız için değil de sırf meraktan ana görev haricindeki görevlere odaklanacağınız pek çok an olacak. Definitive Edition'ın bir diğer güzelliği de şimdiye kadar oyuna eklenen bütün DLC'leri beraberinde getiriyor oluşu.
DLC'lerle eklenen süper araçlar oyunun havasını biraz bozabiliyor.
YAŞASIN DAYAK YEMEK
Yanılmıyorsam 2 yıl önce de Sleeping Dogs'u ben incelemiştim. Arayıp da o incelemeyi bulursanız şu anda da çok farklı şeyler söylemediğimi göreceksiniz. Bu oyunun iyi yaptığı iki önemli şey var. Bunlardan ilki oyuncuyu görevlerle ödüllendirmiyor oluşu. Daha iyi bir eşya, daha iyi bir silah ve benzeri vaatlerle oyuncuları sıkıcı, oynaması eğlenceli olmayan görevlere boğan oyunları hepimiz az çok biliyoruz. Sleeping Dogs'da dövüş mekanikleri olsun, sürüş mekanikleri olsun o kadar eğlenceli ki, ana görevden kopup bu işlerle uğraşmayı kendiniz istiyorsunuz. Dövüş demişken, içinde biraz kavga barındıran bütün oyunların aynı Batman mekaniğini kullanmasından biraz sıkıldım ama Sleeping Dogs bu işin hakkını veriyor. Doğru zamanda tek bir tuşa basıp, saldırılara karşılık vermenin ötesinde, değişik dövüşçü tipleri de aynı hareketlerin tekrar tekrar kullanılmasının önüne geçiyor. Örneğin sürekli olarak dönen tekme savurmak veya her geleni tutup yere çalmak bir çözüm olmayabiliyor. Farklı gruplar ve kombinasyonlar geldikçe ve araya yeni teknikler de katınca hiçbir dövüş bir diğerinin aynısı olmuyor doğal olarak.
Sleeping Dogs kıyafetleri olabilidiğine bol tutmuş. Wei kılıktan kılığa girebiliyor.
İkinci önemli detaysa, tek kişilik bir oyun olmasına rağmen Sleeping Dogs sizi arkadaş listenizdeki oyuncularla sürekli olarak karşılaştırarak ekstra bir mücadele alanı yaratıyor size. Bir yerden uzunca bir yolculuğa çıkıp uzaktaki bir görev noktasına ulaşmanız gerekiyor diyelim. Hemen trafikte karşınıza ilk görev çıkıyor: "Arkadaşın Sinan Akkol trafikte çarpmadan son sürat 3 dakika boyunca yol alabilmiş." O an oturup ciddi ciddi o süreyi geçmeye uğraşırken buluyorsunuz kendinizi. Çünkü her ne kadar skorlar yüksek olsa da bunların hiçbiri yapılamayacak, tamamlanması mümkün olmayacak olaylar gibi gelmiyor insana. Oyunda irili ufaklı birçok yarışma var ve bunların çoğu bir şekilde görevlerin kendisine de eklenmiş. Örneğin bir görev sırasında en çok adam öldürmek veya görevi en hızlı şekilde bitirmek gibi oyunun yapısını bozmayan, oyuncuyu saçmalatmayan gereksinimlere ben kesinlikle karşı değilim. Hatta Sleeping Dogs'un bu sistemini, bu ay incelediğim Drive Club'ın da (çok başarılı olmasa da) kullandığını görmek beni fazlasıyla mutlu etti.
Sleeping Dogs çok satmayan bir oyundu ve Definitive Edition'ı, bu oyunun başarısına değil de başarısızlığına borçlu olduğu bir gerçek. Daha önce oynamadıysanız ve GTA 5'i beklerken çerez niyetine elinizi oyalayacak, ağzınızın tadını güzelleştirecek, ilginizi çekecek bir açık dünya oyunu arıyorsanız Definitive Edition kesinlikle iyi bir tercih. Ama çoktan oynayıp bitirdiyseniz sırf 1080p oynanış ve biraz daha fazla yaya ve ışık için, tam sürüm fiyatıyla çıkan bu oyunu almanızı önermiyorum.
NOT
7
KÜNYE
Sleeping Dogs
Tür: Aksiyon
Yapım: United Front
Dağıtım:Square Enix
Kutulu Fiyatı: 230 TL (Aral)
Dijital İndirme: 180 TL ( PSN)
Yaş Sınırı: 16
Ne İyi?
-Oyuncuyu kendine bağlayan senaryo
-İyi dövüş ve sürüş sistemi
-Bolca içerik
Ne Kötü?
-Eskisi kadar etklileyici gözükmüyor
-Çatışma mekanikleri hala çok iyi değil