Oyun mu değil mi sorunsalı.
Devamını okuBilgisayar oyunları ülkemizde öncelikli desteklenen sektörlerden biri. Bunda oyun ihracatımızın milyar doları geçmiş olmasının, güçlü stüdyoların çıkmış olmasının etkisi büyük. Ama yenilikçiliğin, teknolojinin ve kalkınmanın vitrini olması gereken ve bugün kapılarını açan Türkiye İnovasyon Haftasında bu sene Türkiye’de geliştirilmiş tek bir oyun dahi yoktu.
İşin üzücü yanı etkinlik oyun dolu. Ama Türkiye İhracatçılar Meclisi, nedense ihraç ettiğimiz oyunları göstermek yerine, lunaparklara HTC Vive kiralayan bir firmaya stand kurdurup Steam’den rasgele oyunlar oynatmayı tercih etmiş. Dahası HTC Vive’a “arttırılmış gerçeklik” ve “giyilebilir teknoloji” demekten çekinmemişler. Bu hafta Türkiye lansmanını yapan HTC’nin de haberi yok belli ki, yoksa bin kişinin kullandığı perişan başlığın yerine temiz bir tane verirlerdi. Bu sene inovasyon ihracattan değil ithalattan geliyor belli ki.
Üstelik etkinliğin ana sponsorları olan THY, TEB, Turkcell ve Arçelik kendi standlarını ilgi çekmek için advergame’ler ile doldururken, 200 ülkeye ihraç ettiğimiz oyunları gözlerimiz boşuna aradı. Onlarca üniversite standı olan etkinlikte en kötü ATOM ve BUG gibi kuluçka merkezlerimizden projeler sergilenemez miydi diye düşünmeden edemedik.
Diğer yandan etkinliğin hem salonları hem de websitesinde dört bir taraf “Game Points” diye bir logo ile döşenmiş. Belli ki birileri “Oyunlar mutlaka olsun” diye düşünmüş. Ama içeri ithal, yabancı yapımı oyun ve simülasyonlar doldurmaktan da çekinmemiş. Türkiye’nin en büyük simülasyon üreticilerinden Sanlab’ın standına, protokol geçiş yolunda olduğu için erişilemezken, Amerikan yapımı Prepar3d kullanan Boeing standı büyük ilgi görüyordu.
Ülkemizde inovasyona adanmış büyük bir etkinlik olması çok sevindirici. İçeride gençlerin geliştirdiği çok ilginç projeler de var. Zaten geçtiğimiz senelerde bünyesinde Kristal Piksel dahi organize edildiğinden İnovasyon Haftası hep ilgimizi de çekmişti. Ama etkinliğin bu seneki hali bize inovasyonun ne olduğunu tekrar bir tartışmak gerektiğini düşündürdü.
Herhalde Türkiye İhracatçılar Meclisi eski Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin, gençleri yazılım alanına yöneltmek için söylediği “Bugün Candy Crush'ın piyasa değeri 5 milyar dolar. Bizdeki bütün şeker fabrikalarının değeri 5 milyar dolar etmiyor” sözünü daha sık hatırlatmak lazım.