Paper Cut Mansion - İnceleme

Elinizi kesmediği sürece problem yok

Thunderful Publishing tarafından yayınlanan, Space Lizard Studio tarafından geliştirilen ve Reşat Nuri Güntekin’in aynı adlı romanından uyarlanan(dalga geçiyorum elbette) Paper Cut Mansion bu sene sonunun ilginç bağımsız yapımlarından bir tanesi. Adı üstünde tamamen kâğıttan yapılma mekânlar ve karakterlerle dolu yapım, Toby isimli bir dedektifin oyuna ismini verene malikâneyi araştırmaya gelmesi ile başlıyor. Kendisi neden buraya geldiğinin yanında, geliş anının öncesindeki hayatına dair de pek bir şey hatırlamıyor. Daha bu noktada Alone in the Dark ve Sanitarium çanlarınız haklı sebeplerle çalmaya başlamış olabilir zira oyunumuz Roguelite türünde bir oyun olsa da korku soslusundan. Kontrol edebildiğiniz bir izometrik kamera ile sevenine epey güzel, sevmeyenine ise(maalesef ben) eh meh grafiklere bakıyoruz yukarıdan.

Kâğıdın mekaniği

Malikâneye girdiğimizde kapı arkamızdan kapanıyor(şok şok şok!) ve kendimizi diğer katlara atmanın yollarını aramaya başlıyoruz. Etrafta ne idiği belirsiz bir takım NPC’ler var. Kimisi bize getir götürünü yaptırmak istiyor, görevlerini yaparsak temel istatistiklerimizi artıran madalyalar veriyorlar bize. Bir kısmı da geçici veya kalıcı kazanımlar satıyor. Avukat abi var mesela bir tane, öldüğümüzde bile kaybetmeyeceğimiz silah ve ekipmanlar satıyor. Ted Crowford isimli gagalı veba doktorunda ise pasif bonuslar veya sağlık veren ilaçlar alabiliyoruz. Parayı ise etraftaki eşyaları inceleyerek veya düşmanları haklayarak topluyoruz.

Ayrıca oyunda 3 farklı “paralel boyut” bulunuyor. Bunlar limbik sistem, sürüngen beyni ve neokorteks olarak adlandırılmış. Neokorteks nesneleri inceleyebildiğimiz boyut, ancak kimi nesneleri evirip çevirirken içlerinden hayalet çıkıyor. Hayaletlerle savaşamıyoruz, peşimizden koşmaktan sıkılıp sırra kadem bastıkları ana kadar kendilerinden olabildiğince az hasar alarak kaçmamız gerekiyor(Father Papotto’dan yardım almak da bir seçenek). Sürüngen beyin, bolca düşmanın olduğu boyut, bolca da savaşmamız gerekiyor içinde. Limbik sistem ise soğuk, genelde NPC’lerin yakınında bulunan ateşlerde ısınarak keşfetmemiz gereken kısım. Her bir boyut için ayrı bir sağlık barımız var ancak bazı durumlarda tek bir boyutta birden fazla sağlık barına hasar alabiliyoruz. Ayrıca her boyut bizi aynı haritada dolaştırıyor; sadece kurallar biraz değişiyor o kadar.

Altı kat kâğıt

Oyun alanımız 6 kattan oluşuyor ve bu katların her biri farklı bir temada; ilk başta düz bir malikânedeyiz evet, ancak sonrasında yolumuz polis karakolu, üniversite gibi yerlere de götürüyor bizi. Sonraki kata geçebilmek için konuşan bir kapı bulmamız ve bizden istediklerini yerine getirmemiz lazım. Bazen bir anahtar bulmamızı istiyor, bazen ise haritaya serpiştirilmiş kristallerin ortaya çıkardığı düşmanları ortadan kaldırmamızı. Anahtarı genelde ufak bir bulmaca çözerek elde ediyoruz, haritanın geri kalanı gibi belli tiplerde rastgele oluşturulmuş bu bulmacanın çözümü yine altın sikkeler gibi etraftaki mobilyalarda saklı oluyor. Her daim bize eşlik eden yeşil renkli bir güve var ve bir odada bulmamız gereken bir ipucu olduğunda hava uçmayı bırakıp duvara konarak ses çıkartıyor.

Bir katı bitirdiğimizde, sonraki kata geçip kontroller elimize teslim edilmeden önce müzikal havasında, hikâyeyi ilerleten bir ara sahne izliyoruz. Bunun yanında oyunda ilerledikçe doldurduğumuz bir de kanıt panomuz var. Oyunun hikâyesi bu şekilde, ölüp tekrar tekrar denedikçe ve daha fazla ilerlemeye kaydettikçe bir yapboz gibi tamamlanıyor. Bu ve benzeri fikirler gayet hoş lakin Paper Cut Mansion gerçekten Roguelite türünün özelliklerini lehine kullanabilen bir oyun değil. Etraftaki nesneleri evirip çevirip ipucu veya para aranmak oyun sürenizin ciddi bir kısmını işgal ediyor. Ölünce başa dönmek ve bu şekilde tek tek eşya yoklamak sinerji içinde çalışan temel mekanikler değiller. Bunun yanında oyunun prosedürel yaratım sistemi de cidden her tecrübeyi farklılaştıracak kadar kapsamlı değil. Bulmaca tipleri çok basit ama sizin kafa çalıştırıp çözdüğünüz değil etrafı araştırarak çözümünü bulduğunuz tipte. Haritalar sadece sözde değişiyor, her katta karşılaşacağınız düşmanlar ise aynı.

Serseriliğin lüzumu yok

Keşif kısmı da pürüzsüz değil, bir pusulamız olsa bile bu sadece kuzeyi gösteriyor ve oyunun cidden bir mini haritaya ihtiyacı olduğunu hissediyorsunuz. İçinde olmadığız odayı göremiyorsunuz, eşyaları kurcalamak için de kamerayı sık sık çeviriyorsunuz ve tüm bunların sonucunda haritalar her seferinde ciddi anlamda farklılaşmasalar bile içlerinde kaybolmak çok kolaylaşıyor. Bütün bunlar oyunun pek de dişe dokunur olmayan içeriğini olabilecek en sıkıcı şekillerde uzatıyor. Zaten oyunun savaş mekanikleri ön planda ve buna bağlı olarak ekstra keyifli olmadığı için ölüp aynı yerleri baştan oynamak oyun tecrübesine ciddi anlamda zarar veriyor. Hepsinin üzerine bir de oyunun çok ucuz şekillerde sizi öldürdüğünü düşünürseniz, iyiden iyiye sinir olmaya başlıyorsunuz. Mesela üçüncü kata geldiğimde bir zindan kapısı gördüm. Her yeri keşfederek oynamak işime geldiğinden daldım içine, karakterimin Neokorteks boyutundaki sağlığı (Dehşet Barı) büyük bir hızla azalmaya başladı. Bunun üzerine bir de karakterimin kontrolleri sapıttı, geldiğim gibi arkamı dönüp mekândan çıkamadım. İlginç bir şekilde o oyun süresince, kalıcı geliştirmeler satan avukat NPC de hiçbir haritada karşıma çıkmamıştı. Sonuç: Karakterimiz geliştirmek adına hiçbir ilerleme kaydedemeden öldüm ve en başa yollandım. Kimi tuzakların hızlıca kaçmazsanız tek atması kısmından da hiç başlamayayım. Her yeni kata ulaştığınızda ilginizi canlı tutacak yeni numaralar ile karşılaşıyorsunuz ancak ölüp baştan başlamak cidden o ilgiyi ayaklar altına alıyor.

Paper Cut Mansion güzel görselleri ve anlatım tarzı ile bize hoş bir hikaye sunan, ancak Roguelite olmaya çalışarak kendi topuğuna sıkan bir oyun olmuş. Oyunun tasarımsal problemlerinin yanında ciddi bir cila eksiği de var; PC’de ayarlar fazlasıyla kısır ve hayatta en sinir olduğum şeylerden birine, değiştirilemeyen kontrol şemalarına sahip. 2022 senesinde PC’ye oyun çıkarıyorsanız ve klavye fare için düzgün bir kontrol şeması oluşturacak kadar zahmet vermediyseniz, bari kontrolleri özelleştirilebilir yapın da biz kendimiz halledelim ama yok… Paper Cut Mansion sıklıkla oyun hevesimi kıran bir yapım oldu. Ancak eğer yine de merak ediyorsanız, indirim beklemeden alın zira oyunun 32 liralık çıkış fiyatı fazlasıyla uygun. Son Steam baz kuru değişimleri göz önüne alınınca fiyatı anca artar.

SON KARAR

Yani tarzı ve fikirleri kulağınıza çok çekici geliyorsa şe’apabilirsiniz ama bence şe’apmayın.

Paper Cut Mansion
İdare Eder
6.0
Artılar
  • Katlama kâğıt görsellik
  • Paralel boyutlarda farklı şeyler yapma fikri ilgi çekici
  • Hikâye samimi


Eksiler
  • Oyun net bir şekilde Roguelite olmamalıymış
  • Oyun net bir şekilde Roguelite olmamalıymış
  • Oyun net bir şekilde Roguelite olmamalıymış


YORUMLAR
Parolamı Unuttum