The King's Dilemma: Chronicles - İnceleme
Hayat ikilemlerle geçip gidiyor işte…
The King's Dilemma: Chronicles; Orta Çağ Avrupası’ndan ilham alan bir alternatif evrene götürüyor bizleri. Lywik adlı bir kıtada yer alan Ankist adlı bir krallıkta, büyük hanelerden birisinin lideri rolünü üstlenmiş durumdayız; önemli kararların alındığı konseyde yeri geliyor diğer hanelerin görüşlerine destek vererek, yeri geliyor nüfuzumuzu kullanıp çoğunluğun aksi yönünde bir kararın çıkmasını sağlayarak olayların gelişimine etki ediyoruz.
“Peki ne olup bitiyor bu krallıkta, nedir olayımız?” diye soracak olursanız; aslında daha önce pek çok kez tecrübe ettiğimiz tarzdan bir hikâye söz konusu. Gizli bir örgüt var; bunlar ne yapıp edip krallıkların sonunu getirmeyi başarıyorlar. Uzunca bir süredir kendilerinden ses seda çıkmadığı için unutulup gitmiş durumdalar; krallıkta kimse onlardan haberdar değil. Bu da onları daha tehlikeli hale getiriyor. Yani günün sonunda kendimizi gizli bir örgütle mücadele içinde bulacağımız bir macera bizleri bekliyor.
Ayrıca; sadece ana hikâyeye odaklanmamış yapımcılar, bu hikâyenin etrafını da bazı detaylarla süslemişler. Yeri geliyor önemli bir keşfe kapı aralayacak kararlar alıyor, yeri geliyor savaş çıkaracak bir hamle yapıyor, kimi zaman da yeni dostluklara kapı aralıyoruz. Sıradan bir olay gibi başlayan ama sonrasında dallanıp budaklanan yan hikayeler, oyuna renk katıyor. Ayrıca bu hikayelerin bazıları, oyunun sonunda vereceğimiz mücadelenin nasıl sonuçlanacağını da belirleyebiliyor.
Konsey toplansın, kararlar alınsın…
The King's Dilemma: Chronicles; aslında Reigns gibi oyunların izinden giden bir yapım; en basit haliyle önünüze sunulan iki tercihten birisini seçip sonraki adıma geçtiğiniz bir oyun olarak tanımlamak mümkün. Amma velakin işi bu basitlikte bırakmayıp araya farklı katmanlar eklemiş, işin stratejik boyutunu derinleştirip daha keyifli bir tecrübe haline getirmişler.
Hane seçiminden diğer hanelerle ilişkiye, dönem başlangıçlarında uygulamaya koyacağımız projelerden benimseyeceğimiz ahlaki eğilime (moral alignment), hangi kaynaklara ağırlık verip hangi amaçlara yöneleceğimize birçok detayı göz önünde bulundurmak gerekiyor.
Bazı oyunlarda olduğu gibi “Kararımı verdim, geçtim” gibi bir durum söz konusu değil. Zafere uzanabilmeniz için hangi kararı vereceğiniz kadar o karara nasıl ulaşacağınız (hatta ulaşıp ulaşamayacağınız) ve o kararın ne gibi sonuçlar doğuracağı üzerinde de kafa patlatmanız, stratejik hamleler yapmanız şart.
Bu hamlelerin her birisi oyunun sonunda önemini çok net bir şekilde anlayacağınız 2 temel değere etki ediyor. Tahmin edebileceğiniz gibi, oyunun sonunda zafere mi uzanacaksınız yoksa hezimete mi uğrayacaksınız, bu değerlerden hangisinin yüksek olduğuna bağlı olarak belirleniyor.
Her ne kadar, genel itibariyle iyi yazılmış bir oyun olduğunu düşündürtse de gözüme batan bazı yerler de olmadı değil. Bunlardan en bariz olanı, zaman çizgisini ihlal eden ve bu yönüyle beni rahatsız eden olaylar.
Benzer şekilde, verdiğimiz bazı kararların çok daha etkili sonuçlar doğurmasını beklerken, o beklediğiniz etkiyi göstermemesi; öte yandan bazı kararların da olması gerektiğinden daha önemli sonuçlar doğuruyormuş gibi hissettirmesi benim için oyunun etkisini bir miktar zayıflatan detaylar oldu.
Başta belirttiğim gibi, hikayesi daha önce birçok kez karşılaştığımız bir hikâye. Bu yönüyle de herkesin ilgisini çekmeyeceği aşikâr. Hatta bazı anlarda, oyundaki yan olaylardan birisini ana hikâye haline getirselermiş daha ilgi çekici olabilirmiş diye de düşündüm.
Yazıyı böyle olumsuz değerlendirmelerle kapatıp oyunun hakkını yemek istemem. Genel itibariyle keyif aldığımı söyleyebilirim; Suzerain’den yıllar sonra, bu türde iyi bir örnek daha görmek güzel oldu. Türü sevenler için iyi bir alternatif, daha önce hiç bu tür oyunlara bulaşmamış olanlar için de güzel bir başlangıç olabilir.
Başlıklar
The King's Dilemma; detaylarıyla ilgi çekiyor, oyuncuyu stratejik düşünmeye yönlendiriyor ve keyifli bir oyun deneyimi sunuyor. Türün iyi örneklerinden birisi.
- Ana hikâyeyi ilgi çekici yan hikayelerle süslemişler
- Düz bir metin macera olarak kalmayıp yeni katmanlarla oynanışı zenginleştirmişler
- Zaman çizgisinin bazı durumlarda ihlal edilmesi can sıkıyor
- Kimi kararların etkisi olması gerekenden düşük (kimileri de yüksek) kalmış gibi hissettiriyor