Online oyunlarda diğer oyunculara rahatsızlık veren, hakaret eden, taciz eden çok sayıda oyuncu olduğunu biliyoruz, ancak yapılan bir araştırma bu tür bir muameleye kalan oyuncuların sayısının tahminlerden de yüksek olduğunu gösteriyor.
Anti-Defamation League'e bağlı olarak faaliyet gösteren Teknoloji ve Toplum Merkezi'nin 1000 online oyuncu ile gerçekleştirdiği çalışmanın sonuçları hayli ilginç görünüyor. Araştırma Amerika'daki oyuncular üzerinde yapılmış ve çeşitli oyunlarda yaşadıkları deneyimlerin olumlu ve olumsuz yanları sorulmuş.
Buna göre oyuncular World of Warcraft ve Minecraft gibi oyunlar söz konusu olduğunda %59 ve %55 oranlarında 'olumlu deneyimden' bahsederken, Dota 2, Counter-Strike Global Offensive, Overwatch, PlayerUnknown's Battlegrounds ve League of Legends gibi oyunları oynayan oyuncuların %75'ten fazlası en az bir kez taciz olayıyla karşı karşıya kaldıklarını belirtmişler. Araştırmaya katılanların geneline baktığımızda herhangi bir şekilde tacize uğradığını düşünenlerin sayısı %74.
Katılımcıların %65'i fiziksel tehdit, stalklama, süregelen taciz gibi daha ciddi rahatsızlıklarla karşılaştıklarını belirtiyor. Ankete katılanların yarısından fazlası ırkları, dinleri, cinsiyetleri gibi sebeplerle hedef alındıklarını söylerken, kadınlar arasında cinsiyetleri yüzünden tacize uğradığını söyleyenlerin oranı %38.
ADL'nin araştırma sonucundaki değerlendirmesi, tacize uğrayan oyuncuların %23'ünün daha az sosyal olmaya başladığını, %15'inin ise kendilerini izole edilmiş hissettiğini belirtiyor. Katılımcıların neredeyse %10'u ise gördükleri muameleden ötürü depresif davranışlar sergilemeye başlamışlar. Oyuncuların %12'si bunun üzerine oyun firmasıyla irtibate geçerken, %5'i de polise haber vermiş.
ADL CEO'su Jonathan Greenblatt, online nefretin insanlara gerçek zararlar verdiğini, bir çevrimiçi çok oyunculu oyunda fiziksel tehdide veya tacize uğrayan oyuncuların oyun sonrasında da bunun etkilerini yaşamaya devam ettiklerini söylüyor ve sektör liderlerinin ve kanun koyucuların bu konuda daha verimli adımlar atmaları gerektiğini belirtiyor.
Sizce bu oran gerçeği ne kadar yansıtıyor? Online oyunlarda sizin de başınıza bu tür rahatsız edici şeyler geldi mi?
Türkiye'de belirli oyunlarda 13-18 yaş arası oyuncularda, %90'a kadar çıkıyordur bu taciz oranı.