İnceleme: XCOM Enemy Within

Geliyorlar Ama İşgal Etmek İçin!

Not: Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinin Aralık 2013 sayısında yayınlanmıştır.

Aslında sizi deniyorlardı ama inanmıyordunuz. Dalga geçiyorlardı, kabul etmiyordunuz. Milyonlarca ışık yılı uzaklıktan gelip tarlalara türlü türlü resimler çizdiler, inekleri kaçırıp deneye tabi tuttular, sağda solda görünüp meteoroloji balonu taklidi yaptılar... Ama yeterince dalga geçtiler ve artık işgale geldiler. Kumandan, Enemy Unknown'da dünyayı bir kere pislik, küçük, gri, yerdenbitme uzaylı ırkından kurtardınız. Peki Enemy Within'de bir kere daha bizi zafere götürmek ister misiniz? O zaman buyurun Situation Room'a...

Öyle Bir Ek Paket Ki, Paket Değil Sankim Yeni Bir Oyun!

Yukarıda da dediğim gibi dünya bir kez daha tehlike altında lakin ufak farklılıklarla... Kısa bir tanıtımdan sonra oyunu detaylı olarak inceleyeceğim çünkü ön inceleme faslını sitede yapmıştım. EW bir genişleme paketi, oyunun devamı değil, bu yüzden oyuna birçok yönden yenilik katıyor. Ama bunlar öyle yenilikler ki oyun sanki baştan yaratılmış gibi görünüyor, alışageldiğimiz kısıtlı ek paketler gibi değil. Canınızı sıkacak tek nokta oyuna baştan başlayacak olmanız ama sakın endişe etmeyin, hikaye belirli noktalarda değişiyor, dallanıp budaklanıyor. Bu yüzden Enemy Unknown'u tekrar bitiriyormuş gibi hissetmiyorsunuz.

xcom-ew-big2

Askerleri görsel olarak geliştirme arttırılmış. Konuştukları dile kadar ayarlayabiliyorsunuz.

Dostunu Yakın, Düşmanını Daha Da Yakın Tut!

Yukarıdaki sözün ışığında savaş alanına baktığımızda sayın okuyucu, artık bizi çetin bir mücadelenin beklediğini söylemeliyim. Düşmanımız olan uzaylılar saflarına yeni birimler katmışlar; Seeker ve Mechtoid. Seeker'lar görünmez ahtapot/ robot (ahtabot!) tarzı bir birim. Belirli süre görünmez olup bir askeri kolları ile yakalayıp boğmaya başlıyorlar, bu yüzden onları gördüğünüzde birbirinize yakın durmanız ve onlar çıkana kadar tetikte beklemeniz gerek (Overwatch). Mechtoid ise ezik Sectoid'lerin "Bu sefer bizi kolaylıkla harcayamayacaksınız lağn!" deyip yarı robota dönüşmüş hali. Tavsiye: Bütün cephanenizi üzerlerine boşaltın!

İşin ilginç tarafı artık tek düşmanımız uzaylılar değil. Onlara destek veren ve yaptıkları istilayı haklı gören insanlardan kurulu Exalt adında bir grup her fırsatta Xcom operasyonlarını baltalamaya çalışıyor. Araştırma programınızı sabote edebiliyor ya da hesabınızı kırıp paranızı çalabiliyorlar. Ülkelerde üslenip o ülkenin size olan güvenini azaltmaları ise en beter durum. Exalt'tan tamamen kurtulmak için ana üslerinin hangi ülkede olduğunu bulmalısınız, bunu bulmak için de bir dizi gizli operasyon çevirmek zorundasınız. Gizli operasyonları Situation Room'da Intel Scan atarak yapabilirsiniz. Intel Scan bir kaç gün sürüyor ve hangi ülkede Exalt'ın o an operasyon yaptığını buluyor. Bunu bulunca bir askerinizi ajan olarak o noktaya gönderiyorsunuz, belirli bir süre sonra ajan yerlerini buluyor ve askerlerinizi göndererek operasyon yapıyorsunuz. Her başarılı operasyonun sonunda bir ipucu alacaksınız örneğin; Exalt üssü İngilizce konuşan bir ülkede değil ya da Exalt üssü Pasifik Okyanusu'na komşu olan bir ülkede değil gibi. Böyle böyle hangi ülkede olduklarından emin olduğunuzda büyük operasyonu başlatacak düğmeye basacaksınız ve Exalt'ın başını ezeceksiniz.

xcom-ew-big3

 Bir yerde terör olayı mı var? Artık tek sebebi: Uzaylılar!


İstilayı Durdurmak İçin Daha Donanımlı Askerler Gerekli!

Uzaylı ve Exalt saldırıları ile başa çıkmak artık daha zor ama her zamanki gibi uzaylı teknolojisini düşmana karşı kullanabiliyoruz. Her saldırıda artlarında bıraktıkları MELD adındaki maddeyi toplayarak birliklerimizi genetik ve robotik olarak geliştirmek mümkün. MELD hücre işlevi gören ve aynı boyutlarda robotik parçacıklar. Askerlerin genetik yapıları ile oynayarak onları uzaylıların bazı özelliklerini kazandırabiliyoruz ya da büyük ölçüde insanlıklarını yok ederek bedenlerini robotik bir iskelet ile yer değiştirebiliyoruz. Robotikleşenler yeni özellikler kazandıkları gibi ayrıca Mech sürücüsü olabiliyorlar. Mech'ler devasa robotlar ve savaş alanında gerçekten çok önemli avantajlar sağlayabiliyorlar (ve çok karizmatikler!). Bunları üretebileceğiniz laboratuarları oyunun hemen başında MELD'i araştırınca kurabilirsiniz ama benim tavsiyem bir süre beklemeniz olacak. Çünkü Exalt yüzünden Xcom'a destek veren ülkeler diken üzerinde ve basit terör olaylarını durdurmak bile onları kolay kolay yatıştırmıyor. O yüzden bütün dünyaya uydu ağı ve Interceptor savunması kurmadan fazladan harcamalardan kaçının derim. Evet klasikte bile şunu rahatlıkla söyleyebilirim ülkelerin panik durumları oyuncuyu zorlayan düzeye çekilmiş. Ama iyi haberim de var savaş alanlarında artık uzaylılar eskiden olduğu gibi inanılmaz atışlar yapmıyorlar, bir hayli ıskalayabiliyorlar. Kumandan olarak artık boş zamanınız neredeyse olmayacak, Exalt'ın da katkıları ile neredeyse her üç dört günde bir görev çıkıyor, görev sayısı kesinlikle artmış durumda. Yeni haritalar yaratıcı (gökdelene ufo çakılması gibi), mevcut haritalar ise atmosfer olarak geliştirilmiş. Misal eskiden ufo düşürdüğünde hep ormanlık alana ya da tarlaya, bayıra çakılırdı artık şehrin merkezine de düşebiliyorlar. Bir çok oyuncu haritaların küçüklüğünden yakınıyordu, o konuya da el atan Firaxis yeni haritaları gayet büyük tutmayı becermiş. Görevlerde ise artık biraz daha dikkatli olmak gerekli, evet askerlerimiz artık daha donanımlı ve üstün ama gerçekçilik dozu biraz arttırılmış. Mesela bir  askeriniz kritik bir vuruş yedikten sonra tedavi olsa bile Will'i (iradesi) eksi bonus alıyor. Bu yüzden beyingücü ile saldıran düşmanlara karşı iradeleri zayıf olduğundan direnemiyorlar. Anlayacağınız Save/Load halen en iyi dostumuz. Yeni bir özellik olan askerlere madalya takmak ve yeteneklerini geliştirmek bu dezavantajları biraz da olsa engelleyebiliyor.

xcom-ew-big4

 Askerlerinize madalya takarak yeteneklerini arttırabiliyorsunuz.

 Xcom: Enemy Within öyle bir ek paket ki sanki asıl oyunun ardılı kalitesinde duruyor. Ve o noktada aklıma şu geliyor: Firaxis oyunun ikincisini çıkardığına nasıl yenilikler koyacak? Çünkü hayal güçlerini bu ek paketle yeterince zorlamış görünüyorlar. Bakalım, göreceğiz. Enemy Within ödeyeceğiniz her kuruşu sonuna kadar hak eden ve sonunda sizi borçlu çıkartacak kalitede bir ek paket. Strateji hayranları kaçırmasın! Yazı sonunda ufak bir mavra çevirerek kaçayım; uzun  ve yorucu bir yıldan sonra League of Legends 3. sezon kazazedelerine geçmiş olsun der yeni sezonda başarılarımıza başarı katmanızı dilerim (ve kilolarımıza kilo, bundan kaçış yok hehe). Yeni şampiyon Xin'in kardeşi mi olur sizce? Tahminler benim e-postaya, haydi kaçtım, dünyayı kurtarmam lazım, kahretsin!

xcom-ew-big5

 Sectoid'ler artık kendilerini kolay kolay ezdirmeyecekler gibi.


Bana Her Şey Yakışır!

Askerleri genetik olarak değiştirirseniz görünümlerinden pek bir şey kaybetmiyorlar. Misal; gözleri parlamaya başlıyor ya da görünmez oluyorlar (oha!). Bir organı geliştirmek için iki seçeneğiniz oluyor ve  bunlardan sadece birini kullanabiliyorsunuz. Yeni özellikler için uzaylıların kadavralarını araştırdığınız kadar canlı olarak da yakalamanız gerekli.

 

Görev Aşkı

Oyuna senaryo gereği birçok özel görev eklenmiş. Resimdeki görevde bir balıkçı kasabasını araştırmanız isteniyor ve ilerledikçe aslında orasının Chryssalid'ler (şu çok bacaklılar) tarafından ele geçirildiğini, kasabanın ise zombi istilasına uğradığını anlıyorsunuz. Bütün kasaba havaya uçurulmadan kaçmanız lazım. Bana çok zor anlar yaşatan bir görevdi...

 

Takım Gibi Takım

Görevleri rahatlıkla geçebilmek için dengeli bir takım kurmak önemli. Yaralanan askerleriniz olduğunda onların yerine bakabilecek yedekler de bulunmalı. Bana sorarsanız 2 Sniper, 2 Heavy, 1 Support ve 1 Assault (oyundaki terimleri kullanmak zorunda kaldım) en iyi seçenek. Özellikle Heavy'ler roket destekleri sayesinde çoğu umutsuz durumdan rahatlıkla sıyrılmanızı sağlıyor. 

 

KÜNYE

XCOM: ENEMY WITHIN - PC
Tür: Sıra Tabanlı Strateji
Yapım: Firaxis Games
Dağıtım: 2K Games/ Aral İthalat
Sistem: Ekonomik
Kutulu Fiyatı: Şimdilik yok.
Dijital İndirme: Steam 29.99$
Yaş Sınırı: 18+
Dahası İçin: xcom.wikia.com/wiki/XCOM:_Enemy_Within

Bulunduğu Platformlar: PC, PS3, Xbox 360

 

KARNE

+

* Yeni Gen ve Robotik eklemeler.

* Büyük ve yenilenmiş haritalar.

* Dengelenmiş savaş sistemi.

* Sistemi eskisi kadar sömürmemesi.

 

-

* 2 yeni uzaylı düşmandan daha fazlasını bekliyordum.

* Çok fazla görev gelmesi sıkabiliyor.

* Seeker denen uzaylı etkisiz.

 

Son Karar: Beklentilerin üzerinde, çok gelişmiş bir ek paket. Firaxis Xcom serisinde ne yapacağını iyi biliyor.

NOTU: 9+

YORUMLAR
Parolamı Unuttum