Solid Snake’in Sesi David Hayter Greve Gidiş Sebeplerine Işık Tuttu

İş mi eziyet mi?

Video oyunu ses sanatçıları sendikası SAG-AFTRA’nın Activision, EA, Warner Bros, Disney, Insomniac ve Take-Two gibi firmalara karşı başlattığı grev tüm hızıyla devam ediyor. Grev gözcüleri söz konusu firmaların önünde eylem düzenlerken sendikaya dâhil olan ünlü sanatçılar da bu girişime çeşitli yollarla destek veriyorlar. Bunlardan biri de Metal Gear serisinin ilk oyunlarında Solid Snake’e sesiyle hayat veren David Hayter.

CBC News’a konuyla ilgili bir demeç veren Hayter, oyunlardaki en yoğun sahnelerin diğer seslendirmeler tamamlandıktan sonra, “tek bir korkunç günde” yapıldığını belirtmiş. Bu uzun maratonlar sırasında bağırmanız, acıyla çığlık atmanız, homurdanmanız ve inlemeniz gerekiyor. İnsanın aklına Snake’e elektrikle işkence edilen sahne geliyor hemen… Hayter isim vermese de bir keresinde arka arkaya çok fazla kusma efekti yapmak zorunda kaldığı için sahiden de istifra ettiğine de değinmiş.

Mass Effect serisinde dişi Shephard’ı seslendiren Jennifer Hale, video oyunu ses kayıtları esnasındaki uzun çalışma saatlerinin ses tellerini yıprattığından yakınmış. Ünlü aktris 4 saat boyunca tek başınıza, hiç ara vermeden kayıt yapmak zorunda kaldığınıza ve savaş odaklı yapımlarda bazen saatlerce bağırmanız gerektiğine değinmiş. Hatta bir keresinde sesi 1 hafta boyunca kısılı kalmış. “Ama başka bir meslektaşımın yaşadıkları yanında bu hiç kalır. Kendisi ses tellerinden ameliyat olmak zorunda kaldı ve aylarca çalışamayacak.

Deus Ex serisinde Adam Jensen’i seslendiren Elias Toufexis ise oyunlarda çalışmanın televizyon ve filmlerde seslendirme yapmaktan çok farklı olduğuna değinmiş. “Olası her cümleyi ve nidayı seslendirmeniz gerek. Mesela yakına, orta mesafeye veya uzağa atılan bir nesne sırasında çıkarılan homurtu gibi.

Sanatçıların istediği şeyse basit. 4 saat aralıksız çalıştırılmak yerine 2 saate bölünmüş aralıklarla işlerini yapabilmek. Bunun yanı sıra hangi oyun üzerinde çalıştıklarını ve ne seslendireceklerini de bilmek istiyorlar.

SAG-AFTRA sendikasıysa satılan her 2 milyon kopyada bir ses sanatçılarının ekstra bir ücret almasını talep ediyor. Hatta bununla da kalmayıp böyle bir hakkın sadece ses sanatçılarına değil, tüm programcılara ve tasarımcılara da tanınması gerektiğini düşünüyorlar. “Ses sanatçıları video oyunu piyasasının çok küçük bir bölümünü oluşturuyor. Neden yıllarca süren geliştirme aşamasında günlerinin 16 saatini bu işe adayanlar da emeklerinin karşılığını alamasınlar ki? Neden bir oyun çok iyi sattığında bunun ekmeğini sadece dağıtımcılar yiyor?”

Öte yandan “büyük” oyun firmalarından hâlâ ses seda yok. En son greve karşı sahte bir site açmışlardı. Bu olayın nasıl sonuçlanacağı hepimizin merak konusu.

YORUMLAR
Parolamı Unuttum