İnceleme - X-Rebirth

Uzayı boş bulunca serserilik yapmak

 

 Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi’nde yayınlanmıştır.

Bazı oyunlar var bakıyorsun yıl olmuş üç bin bilmem kaç, insanoğlu uzayda fink atıyor. Hem de nasıl fink atmak; uzaya dizi dizi duble yollar döşemiş, herkes sanki bir Han Solo misali gibi Millenium Falcon’a taş çıkartacak uzay gemileri kullanıyor. Sonra aklıma trafikte, trafik kurallarına zar zor uyarak araba kullanan insanlar gelince işte o uzay fantezisinin tüm tadı benden kaçıp gidiyor. Adam iki pedala basıp bir direksiyonu zor çeviriyor, sen onu oturtmuşsun kokpite, önünde zilyon tane düğme ve gösterge var ve o galaksi senin bu galaksi benim demeden otoban misali hız geçitlerinde akıp gitmesine izin veriyorsun. Evet, ne yalan söyleyeyim X Rebirth oynarken ve galaksi içinde sistem sistem gezinirken aklıma ilk gelen şey buydu. Gereksiz detaylara mı takılıyorum? Belki, ama şeytan ayrıntılarda gizli, kısacası X Rebith evrenine hoş geldiniz. Kafanız epey karışacak.

KOCA EVRENDE İŞ ÇEVİRMEK KOLAY DEĞİL

X Rebirth Egosoft adında bir firmanın ürünü. Egosoft’un X-Evreni’nde geçen şimdiye kadar çıkmış X serisi birçok oyunu var ve X Rebirth bunların sonuncusu. Seriyi yakından takip edenler ezbere biliyordur eminim ama bilmeyenler için hızla geçmek gerekirse, X Rebirth uzay savaşı ve uzayda ticarete dayalı bir simülasyon oyunu diyebilirim. Oyun Albion adlı bir sektörde başlıyor, PMC adındaki madenci bir lonca federasyona karşı ayaklanıyor ve yönetimi ele geçirdikten sonra bu bölgeye uzun süre refah getiriyor. Biz de bu bölgede eski ama gayet iyi bir geminin sahibi olarak uzaya yelkenlerimizi açıyoruz. Gemimize bir hanımı almakla ve onu belirli bir bölgeye taşımayı kabul etmekle macera başlıyor ve işler karışıyor.

Bu dediklerim oyunun hikaye halini oynamak isterseniz geçerli. Eğer oynamak istemezseniz “Free Play” adında uzayın ortasında pat diye başladığınız, herhangi bir hikaye olmadan ticaret ve savaşa atıldığınız oyun türü de mevcut. Ama ben en azından ilk başta hikaye halini tavsiye ediyorum çünkü bu şekilde gemiyi yönetme, silah sistemleri, savaş, ticaret, indirme/kaldırma (uzay gemisini) gibi çekirdek öğeleri öğrenebiliyorsunuz.

UZAY İYİ DE, İSTASYONLAR KÖTÜ

Uzayın bir köşesinde gemiyle uçup, savaştıktan sonra o bölgenin istasyonuna inip sivil olarak sağda solda gezebilmek keşif hissi verdiği için çok iyi bir detay. Kötü olan ise epey zaman harcandığı belli olan şu oyunda yönettiğimiz karaktere yürürken bir adım animasyonu eklememiş olmaları. Metal koridorlar arasında bir uzay istasyonunda havada bir hayalet gibi süzülüp gidiyorsunuz ki bu ben de belli bir noktadan sonra mide bulantısı yaratmaya başladı. Dolaştığınız noktalarda da genellikle geminize alabileceğiniz yeni tayfalar falan var. Bir bara girdiğinizde (uç bir örnek olacak ama) Mass Effect’teki gibi bir ortamla karşılaşmıyorsunuz, orada burada insanlar dans etmiyor, ışıklar parlamıyor, eller havaya yapmıyorlar, kapıda bar yazıyor, o kadar.

Birbirinin kopyası koridorlar ve kopyala/yapıştır yapılmış hissi veren NPC'ler. Doğruyu söylemek gerekirse uzay gemisi ve uzay istasyonlarının tasarımındaki detaycılığa karakter modelleme konusunda rastlayamıyorsunuz. Durmadan yere oturup kalkan NPC’ler mi ararsınız, yoksa kadın sesi ile konuşan erkekler mi (aklınızdan ne geçiyor biliyorum ama durum o değil), üzerindeki elbise bir görünüp, bir kaybolan tipler mi… O yüzden iki ayak üzerinde dolaşmak yerine insan kendini hemen gemiye atıp uzaya fırlamak isterken buluyor.

ARTIK SADECE TEK BİR  GEMİ VAR

Bir önceki X oyunlarında kendi filonuzu kurmak ya da başka uzay gemileri almak mümkündü. Ne yazık ki bu oyunda sadece tek bir gemi kullanabiliyorsunuz. Gemiyi istediğiniz gibi geliştirebiliyorsunuz ya da yardımcı drone'ler alabiliyorsunuz ama sistem gene aynı sistem, kokpit gene aynı kokpit kalıyor. Örneğin madencilik ile uğraşmak istiyorsanız; geminiz ile asteroit kümelerine yaklaşarak madencilik yapabilirsiniz ama bunu yapabilmek için madenci bir drone'unuz olmalı. Yük ya da insan taşıma görevleri yerine getirebilirsiniz ya da belirli hedefleri ortadan kaldırma işlerine bakabilirsiniz.

Bir önceki oyunda gemiyi kokpit içinden göremiyorduk, uzayda kafası iyi bir asteroit gibi süzülüyorduk. X Rebirth'te geminizin içinde dolaşabiliyorsunuz, kokpit detayları gerçekten iyi ama bütün bu güzelliklere rağmen çok büyük zaman geçirdiğiniz geminin içinde yanınızdaki NPC ile konuşmadığınız sürece kafanızı sağa sola çevirip, uzayın derinliklerine ya da düşman gemilerine bakamıyorsunuz, o kafa gemi kullanırken sabit kalıyor, gerçekten çok saçma.

İstasyonlar ufak yerleşim birimleri ama bir de uzay şehirleri tasarlanmış ki buna gerçekten saygı duydum. Devasa boyutlardaki bu yapıların arasında istediğiniz gibi süzülürken, kendinizi zekice işlenmiş detayları izlerken buluyorsunuz. İşin çılgın kısmı bu devasa şehirler yok edilebiliyor ya da ağır hasar alabiliyor. Şehrin bir bölümü yıkıldığında ya da hasar aldığında bu oyunun ekonomisini etkiliyor. Diğer bir koca oğlan ise Capital Ship'ler. Bunları ne yazık ki kullanamıyoruz zaten çok yavaş hareket ediyorlar ama gemimiz ile üzerlerine ya da içlerine iniş yapabiliyoruz, içinde dolaşıp kaptanları ile konuşabiliyoruz.

X Rebirth benim hep "EvE Online keşke şöyle şöyle olsaydı" diye hayal ettiğim oyun. Ama EvE Online'da olan özellikler X Rebirth'te olmadığı gibi, X'te olanlar da EvE de yok. Yani gemiyi içerden görme, istasyonların içerisinde dolaşma gibi oyuncuyu iyice o evrenin müptelası yapabilecek etmenleri kastediyorum. X Rebirth'ten umutlarım çok yüksekti ve eminim uzayda süzülüp ticaret yapmak isteyecek arkadaşların çok hoşuna gidecektir ama ne yazık ki beni ufak detaylara gösterdikleri özensizlik sebebiyle itti. Keşke bu oyun bir DVO olsaydı... O zaman işler değişebilirdi ve eksileri görmezden gelebilirdim ama şu hali ile üzerimdeki etkisi iyi değil. Oyunda birçok hata olduğu için aldıktan sonra 1.13 yamasını yüklemeyi unutmayın. Kaldı ki ona rağmen birçok yerde grafiksel sorunlarla karşılaşıyorsunuz ve bu eski X evreni hayranlarını bile bir hayli üzmüş durumda. O yüzden halen Star Citizen yolları gözlemeye devam ediyorum. Bu arada Egosoft'un logo animasyonunda, logonun içinde bir görünüp bir kaybolan Doctor Who Timelord sembolleri mi var, yoksa ben fanboy hayalleri mi görüyorum?

 

KÜNYE

Tür: Bilimkurgu Simülasyon

Yapım: Egosoft

Dağıtım: Deep Silver

Sistem: Ekonomik

Kutulu Fiyatı: Yok

Dijital İndirme: Steam 49.99$

Yaş Sınırı: 12+

Dahası İçin://www.argonopedia.org/wiki/X_Rebirth

 

NOTU:

6 / 10


 Ekstralar

Dolaptan Tavşan Çıkarmak

Koskoca uzay gemisi kaptanı, bir nevi evrenin fatihi biz, istasyonlarda serserilik yaparken açık havalandırma kapağı görünce içine girmeden edemiyoruz. Bu ve bunun gibi yerlerde birçok gizli zula bulunuyor. Kutunun ya da dolabın ya da artık her ne açıyorsanız içi boş çıktı diye üzülmeyin, çünkü eşyalar otomatik olarak eşya çantanıza düşüyor ve sol yukarıda ne olduğu yazıyor. "Bu kadar büyük harita yaptık, bir  de dolapların içini eşya doldurmakla mı uğraşacağız?" diyor Egosoft resmen.

Eee? Striptizciler Nerede?

Burayı ilk bulduğumda daha hızlı koşmak için Shift'e basmıştım ama karakter koşmadığı için yürüyerek girdim. Ne umutlarım vardı ama görünen dans kulübü sadece şuradaki kırmızı bayraklardan ibaret. Tamam ben de elbette bir "Red Light" bölgesi ummuyordum ama o kadar büyük bir istasyonda barın ya da adı her neyse mekanın sinek bile avlayamaması gözüme bir hayli eksik geldi.

YORUMLAR
Parolamı Unuttum