PlayStation 4 ve Xbox One'ı Özellikleri Açısından Yan Yana Getirdik

Bakalım kim neyi nasıl yapıyor?

 

 Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi'nde yayınlanmıştır.

Hazırlayanlar: Mert Yiğit Doğru, Hakan Özgül, Berkan Cesur, Sarp Kürkcü

TASARIMLAR

İlk olarak konsolların tasarımlarından bahsedelim diyoruz. Sonuçta 5-6 sene birbirimizin yüzüne bakacağız değil mi? Kimilerine göre konsol tasarımlarının pek bir önemi yoktur gerçi. “Amaan, alıp televizyonun altına koyacağım ne de olsa. Tasarımı iyi olsa ne, kötü olsa ne?” diye düşünenlerden bahsediyorum. Peki ya görsel zevke önem verenler?

XBOX ONE

İlk olarak Xbox One'ı gördüğümüz için ondan başlayalım isterseniz. Göze ikisi mat, ikisi de parlak malzemeden oluşan dört parçanın birleşimiymiş gibi gelen Xbox One, tasarım olarak pek çok kişiden geçer not alamadı maalesef. Boyut olarak da insanların gözüne biraz büyük geldiği de aşikâr. Ki göze de boşuna büyük gelmiyor, zira fat PlayStation 3'ten bile daha büyük kendisi (34.3cm x 26.3cm x 8cm).

Kocaman havalandırma delikleri de, Xbox One'ın ayrı bir tasarım unsuru (seveni var, sevmeyeni var). Ön panelinde Blu-Ray/DVD kombo optik sürücü girişi bulunan Xbox One'ın arkasında da HDMI giriş/çıkışı, 3 adet USB 3.0 bağlantı noktası, optik ses çıkışı, güç girişi, Kinect bağlantı noktası ve gigabit ethernet bulunuyor. Ön panelin alt kısmındaki kesik tasarımın da, cihaza retro bir hava verdiğini söylemek mümkün. VHS'lerin, Betamax'ların kulağı az çınlamadı sayesinde.

Son olarak Xbox One'ın dikey olarak değil de, yatay olarak kullanılması için tasarlandığını belirtmekte fayda var. Konsolunu dikey olarak kullanmak isteyenler için pek iyi bir haber olmayabilir bu tabii. İşin kötüsü, yapılan açıklamalara göre soğutma sistemi de yatay kullanım için optimize edilmiş; kısacası zorla bile güzellik olmayacak gibi.

PLAYSTATION 4

İlk PlayStation 4 konferansında kendini göstermedi hatırlarsanız PlayStation 4. Fakat E3'te meydana çıktığında, pek çok oyuncunun bir anda gözdesi hâline geldiğini söylesek abartmış olmayız sanırım. Kısacası şunu diyeyim: Paranoyak ve sağlam bir oyuncunun isteklerine göre, Xbox One'ın geliştirilmiş hâli gibi PlayStation 4.

Bunu biraz açalım şimdi. Birincisi, PlayStation 4, Xbox One'dan daha güçlü bir konsol. Ve bu gücü, Xbox One'dan çok daha küçük (ve genel kabul gören bir yargıya göre de şık) bir  kasaya sığdırabilmiş (27,5cm x 53cm x 20,5cm). Ön ve arka paneli yatay şekilde tasarlanan yeni PlayStation, yaydığı mavi/mor ışıkla da şıklığını pekiştiriyor. Kardeşi PlayStation 3 ve rakibi Xbox One gibi BluRay optik sürücüye ve iki adet USB 3.0 bağlantı noktasına sahip olan konsol, bunların yanı sıra arka kısmında da HDMI çıkışı ile optik çıkışa ev sahipliği yapıyor.

PlayStation 4'ün tasarımının bu kadar beğenilmesinin bir diğer nedeni olarak da, fat PlayStation 2'yle olan benzerliği (bence yandan, ilkokulda kullandığımız silgilere benziyor oluşunun da var bir etkisi). Yeni konsol, bir şekilde atasını hatırlatıyor ve bu, pek çok PlayStation hayranının ona ilk bakışta sempati duymasının en büyük nedeni bana soracak olursanız. Son olarak konsolun, yatay ve dikey olarak kullanımda bir sıkıntı yaratmadığını belirtmekte de fayda var.

Her zaman derim, zevkler ve renkler çok farklı şeylerdir. Herhangi bir konu hakkında, farklı insanlardan farklı tepkiler almak mümkündür. Bana göre PlayStation 4, Xbox One'a göre tasarım da dâhil olmak üzere her açıdan üstünlük sunan bir konsol (paranoyaklık da var biraz, evet). Ancak bu demek değil ki size göre de durum böyle. Bu karşılaştırmanın bir galibi yok, her şey sizin yargılarınıza bağlı kısacası (siz hangisini alırsanız alın, biz hep arkanızdayız oyungezerler).


YENİ NESLİN TEKNİK DETAYLARI

Belki Playstation 4 ve Xbox One'ın donanımını karşılaştırmadan önce bunu peşinden söylemem gerek: Yeni nesille donanım, mevcut nesile göre kullanıcılar için gereksiz detaylar hale geliyor ve konsolun kullanıcıya sunacağı servisler, konsolun asıl değerini belirleyecek güç haline gelecek.

Sony ve Microsoft'un yeni konsolları için bilindik PC mimarisini bir kutu altında satmaya çalışmalarının altında da bu servis yarışı yatıyor. Pek tabii, yeni konsollar güncellendi ve çok güçlendiler. Ancak bu durum, mevcut nesilin çıkışındaki konsolların bildiğimiz masaüstü PC'lere toz yutturduğu döneme göre çok daha farklı. Öyle ki, Playstation 4 duyurusuyla aynı dönemde çıkan gelen Crysis 3, PC'lerin çoktan yeni nesilde olduğunu gözler önüne serdi.

Böyle bir iklimde, Playstation 4 ve Xbox One'ın sunumlarında bulut ve oyun servislerine ağırlık verilmesi, Konsol ve PC'lerin durdurulamaz bir şekilde birbirine benzemesinin önüne ne kadar geçecek, bunu zaman gösterecek.

CPU VE GPU: HERŞEY TEK YONGADA

Sony ve Microsoft'un yeni nesil için AMD'nin Jaguar mimarili 28nm işleme teknolojili işlemcilerini kullanacaklar. Her iki konsol da, dört çekirdekli olmak üzere iki adet işlemciyi bünyesinde barındıracak. Her işlemci kendi bünyesinde 2MB L2 önbellek bulunduruyor. Kısacası yeni konsollarımız 4+4 olmak üzere farklı işlere bölünebilen 8 çekirdeğe sahip olacak.

Peki bu Jaguar mimarisi nedir? AMD'nin yakın dönem içerisinde tablet gibi aygıtlarda kullanacağı bu işlemci, Intel'in Atom segmenti işlemcilerine bir alternatif olarak ortaya çıkacak. Microsoft ve Sony'nin yeni nesil konsollarda bu tip bir işlemci seçmesi, gelecekte tabletlerimizin ne denli güçlü olabileceği hakkında ciddi bir fikir de veriyor bize.

Her iki konsol da 64-bit çekirdeklere geçtiği için eski nesil oyunları oynatmak için top tamamıyla geliştiricide olsa da, PS3 için bu işin oldukça zor olduğunu söylemek mümkün. Ancak Gaikai bu durumu Sony için bir avantaja dönüştürecektir. İlginç olan ise, Xbox One'ın büyükbabası olan ilk Xbox ile aynı işlemci mimarisinde olması. Teorik olarak ilk Halo veya Fable gibi oyunları Xbox One'da oynamak cazip olsa da, Microsoft'un bu kapıyı çoktan kapadığını biliyoruz.

GPU ise önceki nesile nazaran CPU'nun içine entegre bir şekilde geliyor ve bu iki konsol arasındaki sinir bozucu benzerlik bir anda farklı bir boyut kazanıyor.

Sony, 18 İşlem Birimli(1152 shader çekirdeği) bir GPU seçerken; Microsoft ise 12 İşlem Birimli(768 shader çekirdeği) bir GPU seçmiş. Bu da bize piyasadaki 300$ segmentindeki bir ekran kartının gücüne sahip bir GPU’nun yeni nesil konsollarda barınacağını gösteriyor.  Bunu göz önünde bulundurursak mevcut nesilde nelerin kökten değiştiğini daha iyi görebilirsiniz sanıyorum.

Elimize geçen bilgiler her iki işlemcinin yaklaşık 800MHz hızda çalıştığını gösteriyor. Kısacası Playstation 4, temel olarak daha performanslı veya daha iyi gözüken oyunlar ortaya koyabilecek donanıma sahip.  Tabii ki, geçtiğimiz nesilde Xbox 360'ın başarısını konsolun donanım performansı belirlememişti. Yine de Xbox 360 ile Xbox One arasında teorik olarak 5 katlık bir performans farkı var. Bu geliştiricilerin birbirine çok benzer mimarilere sahip bu konsolların her ikisine de oyun hazırlarken PS4 versiyonunun daha iyi gözükmesine sebep olacak mı, onuda zaman gösterecek.

BELLEKLER: KONSOLLARIN FARKLILAŞTIĞI AN

Sony ve Microsoft'un aşağı yukarı aynı CPU ve GPU'yu kullandığını okuduktan sonra, belleklerde bambaşka yollara gittiğini görmek sizi şaşırtabilir.

Playstation 4, 256bit'lik GDDR5 ve 5.5GHz'de çalışan beleklere sahip ve bu ona 176 GB/s'lik bir veriyolu genişliği sağlıyor. Xbox One ise, yine 256bit ama DDR3 ve 2133MHz'de çalışan bellekler kullanacak. Bu da Xbox One'ın 68.3GB/s'lik bir veriyoluna sahip olacağını gösteriyor. Bu bellekler her iki konsol için de paylaşımlı olarak görev görecek. Microsoft bu rakamlara bakınca, biraz kötü durumda duruyor olabilir ancak bu seçimin bir nedeni var.

Microsoft, kendi CPU+GPU yongasının içine 32MB'lik bir SRAM önbellek yerleştirmiş durumda. Bu önbelleğin gerçekten sistem tarafından kullanılacak bir önbellek çözümü mü, yoksa geliştiricilerin kullanabileceği bir yazılım bazlı önbellek mi bu konuda kesin bir bilgi bulunmasa da, temel olarak bu 32MB'lik bellek Xbox One'a 102GB/s'lik ek bir önbellek veriyolu kazandırıyor. Bu da bize temel olarak Xbox One'ın en azından rakamlarda Playstation 4'e yakın bir veriyoluna sahip olduğunu gösteriyor.

Bu iki yaklaşımın bazı sonuçları var elbette. Sony güncel ancak oldukça pahalı olan GDDR5 arayüzünü seçerek PS4'ün maliyetini ciddi biçimde arttırıyor. Microsoft'un yaklaşımı ise, daha ucuz olan DDR3'ü kullanarak hem güç tüketimi hem de maliyet açısından avantajlı. 32MB SRAM şu an pahalı olabilir ancak gelecekte çıkabilecek  slim modellerinde işlemci içine entegre olan bu SRAM'ın fiyatı 28nm'den ufak işleme teknolojilerinde(16nm) ciddi biçimde düşecektir.

CAN ALICI SORU: HANGİSİ?

Yazının başında da belirttiğim gibi, Playstation 4 ve Xbox One'ın arasındaki donanımsal benzerliklerin tamamı, Sony ve Microsoft'un hedef kitlesine ve onlara sunacağı servis ve oyunlarla kapatılacak.

Ancak Sony'nin GPU olarak yaklaşık %50 daha fazla güç taşıması direkt olarak PS4'ün performans ve görsel kalite bakımından üst kademede bulunacağı artık kesin. PS3'ün aksine, PS4'ün taşıdığı PC mimarisi artık geliştiricilerin oyunlarını optimize etmek için okumayı yazmayı tekrar çözmemesi gerektiği için bu olasılık çok yüksek.

Diğer yandan PS4'ün öne çıkan en büyük sorunu ısınmayla ilgili olabilir. Hem seçilen GPU, hem de GDDR5 RAM'ın kullanılması PS4'ün Xbox One'a göre ciddi biçimde daha fazla soğutma isteyeceğinin de ciddi bir göstergesi. Bu da muhtemelen PS4'ü daha ses çıkartan bir konsol yapacaktır.

Xbox One ile Microsoft'un oyunculardan daha geniş bir kitleyi hedef aldığı ise açık. Ancak Playstation 4'ün 400$'lık fiyatı yanında 500$'a piyasaya çıkacak olması Microsoft'un çözmesi gereken bir konu olarak karşımıza çıkıyor. Zira Microsoft'un hedeflediği geniş kitle fiyat konusunda, saf oyunculardan daha hassas bir kitle.

Yine de, ne olursa olsun PS4 ve Xbox One, yeni nesile göre yaklaşık 5 kat daha güçlü donanımı ve yeni servisleriyle ilginç ve eğlenceli yeni bir dönemin başlangıcını yapacak gibi duruyor.


AKSESUARLAR

PlayStation 4 ile Xbox One'ın kutu içerikleri ve aksesuarlarına bakalım şimdi de. Konsollar piyasaya çıkmadan/çıkar çıkmaz/çıktıktan sonra vesaire yığınla bundle ve üçüncü parti aksesuar çıkacaktır elbette; ancak şimdilik onlarla ilgilenmiyoruz (ilgilenmek istesek de bilmiyoruz zaten). Şu anda konumuz, konsollarla birlikte kesin olarak gelecek olan en temel aksesuarlar. Açıklıyoruz!

PLAYSTATION 4

PlayStation 4'ü aldığımızda kutudan, konsol haricinde DualShock 4, mono bir kulaklık, adaptör, HDMI kablo ve USB kablo çıkacak. Tüm bunlara yakından bakalım şimdi.

DUALSHOCK 4

PlayStation 4'ün kendisinden önce tanıtılan DualShock 4, 162mm x 52mm x 98mm boyutlarına sahip ve 210gr. Hantal bir görünümü olsa da, ele alıp kullanmadan rahatlığı ya da rahatsızlığı konusunda bir şey söylemek şimdilik zor. Kola, PS Vita'nınkine benzer bir dokunmatik panel ve bilinen tuşlar haricinde SHARE v e OPTIONS tuşları eklenmiş (yeni konsollarımız pek bir paylaşımcı). Six-Axis yön ve hareket algılama, mono hoparlör, kulaklık girişi, Bluetooth 2.1 (+EDR) ve 1000mAH şarj edilebilir pil de cabası.

PLAYSTATION CAMERA

Dileyen oyuncuların ekstra ücret ödeyerek satın alabilecekleri PlayStation Camera (PS3'ün PlayStation Eye'ının kardeşi ve fiyatları da şöyle: 59$ / 49€ / 44£ ), 210g ve 162mm x 52mm x 98mm boyutlarında. 60 fps'de 1280 x 800 piksel, 120 fps'de 640 x 400 piksel ve 240 fps'de320 x 192 piksel videolar çekebilen ürünün RAW ve YUV video format destekleri mevcut. 30cm kayıt menzili, çift lens, 85 derece görüş açısı, 4 kanal mikrofon da, PS Camera'nın diğer özellikleri arasında yer alıyor. Kinect'in yaptıklarını yapamasa da, bana kalırsa ondan daha yakışıklı bir de. 2M kablosuyla, bu konuda da sıkıntı çıkarmayacağı garanti kendisinin. 4 kanal mikrofona ev sahipliği yaptığından bahsedeceğim PS Camera ile oyunlara hareket katmaya ne dersiniz? (Der ve kelime oyunumu da yaparım.)

Son olarak kutudan çıkan mono kulaklığın da DualShock 4'e bağlanabildiğini belirteyim.

XBOX ONE

Xbox One'ı alıp eve getirip açtığınızda da, kutuda sizleri bir adet Xbox One (sürpriiz!), oyun kumandası ve Kinect karşılayacak. Kinect'in kutudan çıkıyor olması ilk başta “Aaa, iyiymiş.” tarzı bir tepki doğmasına sebep olsa da, kameranın her daim konsola bağlı kalacak olması kimilerini pek memnun etmedi açıkçası (paranoyağız kardeşim!). Gerisini, birazdan göreceğiniz “KINECT” başlıklı yazıda okuyabilirsiniz oyungezerler. Şu anda konumuz Xbox One'ın oyun kumandası.

XBOX ONE CONTROLLER

Tasarım olarak DualShock 4'ten çok daha yakışıklı bulduğum Xbox One oyun kumandası, 4 adet titreşim motoruna sahip. Konsolla kol arasındaki artırılan veri transferi sayesinde, daha kaliteli ve verimli bir ses aktarımı sağlanmış. Kontrol çubukları küçültülmüş; A,B,X,Y tuşları alçaltılmış. Tetik tuşları ve bumper'ların da kullanımının daha kolay olduğu söyleniyor. Ancak ergonomi konusunda bir yorum yapmak istemiyorum dediğim gibi. Artık iki adet AA pil değil, şarj edilebilen tek bir pil taşıyan kolun ön kısmındaki yansıtıcı LED'ler de Kinect ile iletişimin kusursuz olmasını sağlıyormuş. Microsoft'un yalancısıyız.

KINECT

Nerede kalmıştık? Hah, insanoğlu ve paranoyaları... İnternette biraz araştırma yaptıysanız, Kinect'in devamlı Xbox'a bağlı kalmasının pek çok oyuncuyu tedirgin ettiğini görebilirsiniz. Microsoft bu konuda “Merak etmeyin, güvenliğiniz güvenliğimizdir. Hem Kinect'in kontrolü sizde zaten.” minvalinde açıklamalar yapsa da, insanların aklında hâlâ bir “Acaba??” var. Ama şimdi konumuz bu değil, Kinect'in kendisi. 1080p desteği, saniyede 2gbit veri işlemesi gibi üstünlükleri bulunan yeni Kinect'in doğruluk oranı, kardeşine nazaran 3 kata kadar daha iyi. IR sensörüyle gece de görebilen cihaz, aynı anda oyuncunun kalp atışını, yüz ifadesini ve 25 farklı eklem yerini takip edebiliyor. Kinect'in mikrofonu ise , gerektiğinde Xbox'ı sesli olarak açabilmek için 24 saat boyunca açık ve Kinect takılı olmadan Xbox One'ı açamıyoruz. Kısacası Xbox One'ın eli ayağı Kinect... Tüm bunları okuduktan sonra daha iyi anladınız di mi insanların neden bu kadar çekindiğini?


OYUN KATALOĞU

İki konsolun da teknolojik tanıtımları ve diğer özellikleri, kendi sunumlarında yapıldığından dolayı E3'ün sadece oyunlara yönelik olduğunu düşünüyorduk. Eh, az ok da haklı çıktık.

Oyun kataloğu konusunda, bu neslin başlangıcında tek bir liderlik söz konusu değil. Bunun sebebi sayılardan çok, genelde ilgi çekici oyunların zaten multiplatform olması. Aslında bu neslin bir kaybedeni bu anlamda PC, çünkü kimi oyunlar sadece konsollarda boy gösterecek.

Exclusive (konsola özel) oyunlar konusunda ise, bu sene çok da yüzümüz düşük bitirmedik E3'ü. Sonuçlardan çok fazla olmasa da, memnunuz aslında. Şimdi adım adım bunları inceleyelim:

 BÜYÜK İSİMLER

Daha kalabalık stüdyoların işleri ya da eski serilerin devamı konusunda hem Xbox One hem de PS4 başa baş gidiyorlar. Xbox Ayağında Forza 5, Quantum Break, Dead Rising 3, Sunset Overdrive, Ryse: Son of Rome, Titanfall, Killer Instinct, Plants vs. Zombies: Garden Warfare, Project Spark, Halo gibi oyunlar göze çarpıyor.

Ringin öbür köşesinde ise Driveclub, inFamous: Second Son, The Dark Sorcerer, The Evil Within, Knack, Killzone: Shadow Fall, The Order: 1886, Deep Down gibi isimler var.

İsimleri anılmasa da Xbox için Gears of War ve Fable, PS4 için de Uncharted ve God of War gibi markalar var hala.

Büyük isimlerde asıl oyunlar EA, Ubisoft ve Activision'dan çıkıyor ki zaten bu oyunlar iki konsola da ulaşacak. Dikkat edilmesi gereken şey, Bungie tarafından yapılan, dağıtımcısı Activision olan Destiny'nin PS4 ile detaylandırılmamış bir özel içerik anlaşmasının olması. Bunun dışında herhangi bir detay yok.

BAĞIMSIZ YAPIMLAR

Serbest yapımcılarda ise zafer PS4 ve Sony'ye ait. Çünkü E3 sunumlarında da gösterdikleri üzere üç aktif konsola da (PS3, PS4, Vita) bağımsız yapımcılardan tam destek var. Oyun kütüphanesi bu konuda çokça genişleyen Sony, bunu kendi kendine yayıncı olabilme (self publishing) politikasına borçlu.


Xbox One ise sınıfta kalıyor bu konuda. Yapımcıların 3. parti bir dağıtımcıyla anlaşma politikasını feshettiler ama 2014'ten önce güçlü bir katalog beklenmiyor. Blow, D4 gibi yapımlar olsa da, indie konusunda güçlü bir eli yok Microsoft'un.

KONSOL İLE ÇIKACAKLAR

En problemli kısım burası. İlk günde konsolu alırken yanında alabileceğimiz bir kataloğun olup olmaması önemli.

Xbox One ile başladığımızda Killer Instinct, Ryse: Son of Rome, LocoCycle, Dead Rising 3 ve Kinect Sports Rivals göze çarpan tek oyunlar. Bu oyunlara Mart 2014'e kadar Titanfall, Minecraft ve Project Spark da eklenecek.

PS4 için ise listede Driveclub, Knack, Killzone: Shadow Fall Diablo 3, Planetside 2 ve Warframe var. Bu listeye yine Mart 2014'e kadar Daylight, inFamous: Second Son, Oddworld: New 'n Tasty, The Witness, Transistor, Blacklight Retribution ve bir ihtimal The Order: 1886 dahil olacak. Her ne kadar içinde indie isimler olsa da, Sony'nin kitaplığı çok daha güçlü görünüyor. Yani ilk gün (ya da Mart 2014'e kadar) bir konsol alacaksanız ve seçiminiz oyun kataloğunun genişliği ile belirlenecekse, oylar PS4'e gidiyor.

Listede dikkat çeken şeylerden birisi, konsollara taşınan PC oyunları. Özellikle PS4'ün F2P MMO Shooter'lar konusunda bünyeye kattığı oyunlar gözden kaçmıyor. Microsoft'un Minecraft dışında böyle bir çabası ise bulunmamakta.

BİZCE...

Sonuca gelindiğinde, aslında iki konsolun da birbirinden çok farklı olmadığını görüyoruz başlangıç için. Ama kurulan bağlar anlamında, PS4'ün özellikle serbest yapımcıların limanı olacağı işaret ediliyor. Bu da uzun vadede, daha çeşitli oyun demek. Ayrıca birkaç da olsa, başlangıçta liderlik PS4'e ait.


ONLINE ÖZELLİKLER

Öncelikle iki konsol da internet üzerinden oyun oynama özelliğine sahip. Farklı olan, Xbox Live gibi artık PS+'ın da multiplayer için zorunlu olması. Yani bedava arkadaşla FPS oynama devri bitti...gibi. Çünkü hala PS4'teki F2P oyunlarda PS+ olmaksızın oyun oynayabiliyorsunuz.

İki konsol da oyunlardan son birkaç dakikayı alıp, bunları düzenleyip internete koyabiliyor. Xbox One'da adı "Upload Studio" olan sistemin karşılığının ismi yok henüz. Ayrıca Xbox One Twitch ile, PS4 ise Ustream ile anlaşmış durumda. Bu anlaşma oynadığınızı aktarma, hatta Kinect (Ya da PS Camera) ile de dahil olmayı kapsıyor.

Twitch, Xbox One için büyük bir koz olsa da firmadan Matthew DiPietro Twitch'in her türlü sisteme dahil edilebileceğini, Xbox One'a özel olmadığını açıkladı. Ama Sony cephesinden bir açıklama gelmedi konuya dair.

PS4 için işlem Dualshock 4'ün üstündeki 'Share' tuşu ile açtığınız paylaşım sistem Facebook, Ustream ve Youtube'a paylaşım yapabiliyor. Xbox One için ise Kinect üzerinden ulaştığımız Upload Studio paylaşım ağlarında bize Xbox Live ve Twitch'i sunuyor. Detaylar hala belirsiz.

İki konsol da internet üzerinden oyun indirmeyi, bir kısmı inmişken başlamayı, uzaktan sistem güncellemesi yapabilmeyi ve cep telefonu/tabletlerle oyun satın alıp indirme direktifi verebilmeyi sunuyorlar. İki konsol da bulut bilişim üzerinden eski oyunlara imkan vermeyi planlıyorlar. PS4 Gaikai, Xbox One da Azure üzerinden oyunculara sunucu, kayıt dosyası saklama, bir miktar depolama, oyunlarda işlemci desteği gibi imkanlar verecek.

PS4'ün tek artısı Gaikai üzerinden geçemediğiniz bir yerde arkadaşınıza kontrolü devredebilmeniz. Xbox One için böyle bir özellik anılmadı hiç. Ama PS4'te de detaylar belirsiz.

İki konsolun da durumu, bu noktada başa baş görünüyor. İkisi de benzer özelliklerde. Bu başlık, seçim yapmak için çok bir imkan sunmuyor ne yazık ki.

İŞ MODELLERİ

- Xbox cephesinin 180 derece dönüşünden sonra sığdırabileceğiz buraya her şeyi. İki konsol da ikinci el oyunu, oyun takasını, disk üzerinden oynamayı destekliyor.

- Xbox One, kendinden önceki politikayı devam ettirerek diskin sabit diske yazılmasına izin veriyor. Ama disk takılı olmalı oyunu çalıştırmanız için. PS4 için ise net bir bilgilendirme yapılmadı.

- İki konsol da çalışmak için internet gerektirmiyor. Ama Xbox One ilk açılışta internete ihtiyaç duyacak. PS4 için böyle bir zorunluluk belirtilmedi.

- İki konsol da ödemeli online hizmete sahip. Live Gold ve PS Plus. PS Plus üyelikleri, aynı şekilde PS3, PS4 ve Vita için geçerli olacak, fiyatta bir değişiklik olmadan. Xbox Live Gold da benzer şekilde Xbox 360 ve One için geçerli olacak. Yine fiyatta bir değişiklik yok.

- İki konsol da, tek bir kişinin ücretli üye olması koşuluyla hizmetlere herkes için erişim sağlıyor. Yani aile üyelerinden birinin hesabı olması yeterli.

- PS Plus arkadaş listenizi diğer sosyal ağlarla birleştirip gerçekçi biz hizmet sunmayı hedeflerken tam bir insan sayısı vermiyor. Live Gold ise size 1000 arkadaş ekleme imkanı verecek ama başka ağlarla herhangi bir bağlantı kurmayacak.

- PS Plus üyeliği olmaksızın otomatik sistem güncellemesi, oyun içi sohbet, ülkenize göre dizi ve video izleme kanallarından faydalanabileceğiz. Live Gold olmadan bu tür hizmetlere erişim yok maalesef.

- PS Plus üyeleri konsolun ilk gününde Driveclub'a dijital olarak sahip olacaklar. Ayrıca her ay (genelde indie isimler olsa da) yeni bir oyuna ücretsiz sahip olacaklar. Xbox cephesinde ise Fable 3 ile başlayan ücretsiz oyun imkanı her ayın 1'i ve 16'sında olmak üzere ayda 2 oyun olarak belirlendi. Yalnız bu çalışma yıl sonuna kadar. Microsoft sonrası için bir açıklama yapmadı.

Biz burada herhangi bir avantaj göremedik. İki sistem de iş modeli olarak alıştığımız disk sistemlerini destekliyor, ikisi de üyelik karşılığı bedava oyun sağlıyor (uzun vadede Microsoft'tan emin değiliz) ve ikisi de bir çok servis için ücret talep ediyor.

YORUMLAR
Parolamı Unuttum