“Platform dövüş türü kelimenin tam anlamıyla Super Smash Bros.’un tekelinde.” Bunu açık beta ilk izleniminde söylemiştim ve şimdiden çok kötü yaşlandı. Öncelikle Steam Deck’te en çok oynanan oyun oldu. Ardından 5 milyon barajını aştı, bir ay gibi kısa bir sürede de 20 milyon oyuncuya erişti. Tabii ki ücretsiz olmasının payı çok büyük ama bu başarıyı sadece buna temellendirmek bence oyuna haksızlık. Eh efendim takdir edersiniz ki Warner Bros. markalarının da oyunu itmesi sadece bir yere kadar. Yani şunu demeye çalışıyorum aslında: MultiVersus baya güzel bir oyun. Güzelliğine ek olarak (işte şimdi karakter kadrosundan da ötürü) kendine has hissettiriyor. Örnek vermem gerekirse topluluk sunucularında MultiVersus için “Brawlhalla çakması” yapan insanlar esefle kınanıyor.
Yanlış anlaşılmak istemem, MultiVersus’a “Super Smash Bros. killer” gözüyle bakmıyorum. Hatta bu bakış açısını her oyun için (Anthem için Destiny killer gibi) çok yanlış buluyorum. Mesela Valorant’ın çıkışında bol bol “CS:GO’yu öldürür abi, bitirir yani!!1” analizleri kasıldı fakat hiç de öyle bir şey olmadı. Çünkü her şeyden önce adil bir düello değil. Biri yıllardır oyun piyasasındayken diğeri için “çiçeği burnunda” desek yanlış olmaz. Fakat “yıllardır piyasada olan oyunun daha casual hali” formülüne bence ihtiyacımız da var. Dürüst olacağım öğrenmek için de, ustalaşmak için de Super Smash Bros.’a harcayabileceğim zamanım da param da yok. Fakat en kötü ihtimalle denemesi ücretsiz olan, nispeten daha casual olan MultiVersus için her ikisi de var.
Let’s go. In and out, 20 minutes adventure
MultiVersus resmen “hikaye isteyen gitsin kitap okusun kardeşim” tribine girmiş ve bırakın tek kişilik hikaye anlatan herhangi bir sekansı, kendi “çoklu evrenini” anlatmak için herhangi bir çabaya girişmemiş. Ve bir şey diyeyim mi, çok da güzel yapmış. Tamamen mücadeleci yapıyı kendine ana tasarım kriteri bellemiş olan ekip, en büyük iş güçlerini ve odaklarını oynanışa gömmüş desem yanlış olmaz. Farkındaysanız “tüm” yerine “en büyük” ibaresini kullandım. Çünkü MultiVersus her ne kadar safkan oynanış vaadiyle geliyor olsa da karakterlerini sunmak konusunda da öyle hoyrat davranmıyor. Fakat her şeyin bir sırası var, önce oynanış demiştik.
MultiVersus; Bruiser, Tank, Support, Assassin ve Mage adında beş adet sınıf etrafında dönen bir dövüş sistemine sahipmiş gibi gözükse de gerçekten her karakterin oynanışı kendine has elementler içeriyor. Üstelik bunu tuş kombinasyonları cinsinden değil, hareket şeması olarak diyorum. Platform dövüş türünde olması zaten bu, bunda hemfikiriz. İşte işin sunum kısmı buralarda devreye giriyor. Örneğin “ileri+üçgen” her karakterde işe yarayan bir tuş kombinasyonu. Fakat seçtiğiniz karakter Bugs Bunny ise ACME marka bir roket atıyor, Taz ise tornado yapıyor, Superman ise dümdüz uçuyor. Bunlar kağıt üzerinde “şunu yapıyor, bunu ediyor” şeklinde kalsa da karakterlerin kombolarını “performe ederken” dikkat edilmesi gereken bir husus oluyor. Karakterlerin hareketleri yatay, dikey ve hibrit olarak üçe ayrılan şekilde tasarlandığı için de bir karakterde ustalaşmak her karakterde ustalaşmak anlamına gelmiyor.
MultiVersus’un oynanışına dair dikkat çekilmesi gereken hususlardan biri de perk sistemi. Oyun alanına, oyundan önce bir şey yaparak müdahale etmeyi pek seven birisi değilim. Fakat MultiVersus’un perk sistemi farklı dizilimler ve “train” sistemi sayesinde meta denen şeyi bir yere kadar kırabiliyor. Hasar aldığınızda bekleme süreniz mi azalsın, yukarıya doğru düşmanlarınızı daha mı sert iteceksiniz? Bunların hepsini dizilimini karar verdiğiniz perk’lerinizle yapabilirsiniz. Bu tip perk sistemleri Call of Duty: Modern Warfare 2’den beri var, hiçbir numarası yok dediğinizi duyar gibiyim ki… Haklısınız da. O yüzden perk’lerinizi “train”lemek çok daha önemli bir özellik. Onun da pek numarası yok esasında, bazı perk’ler bazı karakterlere özel olarak erişilebiliyor. Fakat o perk’i istediğiniz karakter için train’lemek suretiyle gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz. Bu da size istediğiniz karakterde istediğiniz dizilimi yapma imkanı vererek daha özgür kılıyor.
*kızgın taz sesleri*
Odağı bu denli mücadeleci olan bir oyunun iki önemli hususu daha var: Oynanabilir karakter sayısı ve bunların dengesi. MultiVersus’un açık betasındaki sayıyı az bulmuştum ama o zamandan bu zamana kadar 2 karakter geldi bile. Bunun üzerine tanıtım görsellerinde iki yeni karakterin de geleceğini biliyoruz. Bir diğer yandan kapalı ve açık beta süreci de dengelemeler konusunda gayet verimli geçti. Taz’ın hiç zahmet istemeyen ödüllendirici oynanışına sert bir zayıflatma geldi bile. Dövüş oyunlarının meşhur turnuvası EVO’dan sonra da dengelemeler yapıldı. Bunlar olağan şeyler tabii ki de benim söylemek istediğim geliştirici ekip dengelemeler konusunda gerçekten hızlı aksiyon alıyor. Oyuncuların “meta abuse” yapmasına izin vermeden dengelemeler hallediliyor. Umarım bu hız oyunun ilerleyen dönemlerinde de devam eder.
Biraz klişe bir söylem olacak farkındayım ama MultiVersus’un parladığı ve oyuncuyu bağladığı bir yer de herkese göre karakter olması. “Platform dövüşe giriş 101” denebilecek başlangıç karakterlerinden tutun da iyice ustalaşmış kişilerin oyun yapmasına müsade eden karakterlere kadar geniş bir skala var. Bu durum hem arada bir oynamak isteyenleri hem de MultiVersus’a ciddi ekran süresi ayıracak oyuncuları tek potada eritmeye yaratıyor. Her karakterin kendine has oynanışı da bu formüle eklendi mi MultiVersus gerçekten yeme de yanında yat bir oyun oluyor.
Şimdi gelelim işin “Yahu bu oyunun hiç mi kötü yanı yok ya?” kısmına. Bence apaçık MultiVersus ve dövüş sistemi 2v2 mücadeleler için tasarlanmış. Bu nedenle ki 1v1 ve herkesin tek olduğu kapışmalar hiç eğlenceli değil. Mücadeleci oynayanlar ve CS:GO tabiriyle “frag movie” yapanlar 1v1’den hiç çıkmıyor fakat bu tip maçlarda en “playz” diyeceğiniz şey hâlihazırda yukarıda olan bir düşmana bir daha vurarak uçurmaktan başka bir şey değil. Halbuki 2v2’de Superman’le rakiplerimi takım arkadaşım LeBron James’e fırlatıp onun smaç hareketiyle daha tatmin edici bir kombo yapmak da var. 2v2 takım mücadeleleri hariç diğer modların da albenisi olmalıydı.
Takdir edersiniz ki çevrimiçi oyunların oyuncu sayısı ve bunun ne kadarını koruduğu önemli bir hadise. MultiVersus oynayan kişi sayısı bakımından şahane bir başlangıç yaptı. Çapraz platform desteği de mevcut. Yani bir diğer deyişle dakikaları geçmeyen sürelerde oyun bulabiliyorsunuz. Sadece Steam’de, zirve saatte 25 binden fazla oyuncu MultiVersus’a giriyor. Yani amiyane bir tabirle “ölmesi” pek mümkün gelmiyor. Çünkü MultiVersus “Abi Warner Bros. karakterleri dövüşüyor işte yaaa…”dan öte bir oyun.
Ama böyle sezon bileti olmaz olsun! MultiVersus da birçok oynaması ücretsiz oyun gibi gelir modelini sezonluk biletler ve kozmetikler şeklinde geliştirmiş. “Ne yazık ki” mi demek lazım, “iyi ki” mi demeli bu başka bir konu ama artık bu sektörel bir norm haline geldi. Fortnite, Apex Legends gibi popüler oyunların sezon biletlerini aldığınızda ödediğiniz parayı çıkarıyor. Örneğin Fortnite’ın sezon bileti 950 V-Bucks ise o sezon içerisinde sezon biletinizi fullemeniz halinde 1500 V-Bucks elde edebiliyorsunuz. Hem oyuncuyu ekrana bağlıyor, yapımcı kazanıyor hem de oyuncu tek bir sezon bileti alarak diğer sezonların biletini elde edebiliyor, cüzdanı kazanıyor. Fakat MultiVersus’un sezon biletinde Gleamium adı verilen mikro ödeme biriminden HİÇ bulunmuyor. En azından parasını çıkarsaydı yahu! |
Bu adam Shaggy olmak için doğmuş Karakterler hepimizin bildiği sevdiği karakterler olunca Player First Games kendine kelimenin tam anlamıyla bir “oyun alanı” yaratmış. Hiçbir kasıntıya girmeyip özgürce istediklerini yapmış. Çok da şık olmuş! Mesela oyunda Shaggy’i seslendiren kişi, orijinal Scooby-Doo serisinde de 2002’den beri Shaggy’e ses ve can veren (live action filmler de dahil çünkü) Matthew Lillard’ın ta kendisi. Peki ya Arya Stark’ı seslendiren kişi kim dersiniz? Bingo! Maisie Williams! Bi’ tek LeBron James’in sesi kendisine ait değil desem yeridir. Keşke o da olsa tabii tüh ya… |
Başlıklar
MultiVersus, arkadaşlarınızla oynamadığınız zaman bile eğlenceli olan nadir çevrimiçi ve mücadeleci oyunlardan biri. Bu nedenle sizin “Hadi oynayalım ya!” teklifinizi çeviren eşiniz dostunuza inat kesinlikle bir şans verilmesi gereken bir yapım.
- Hızlı ve niteliğinden kaybetmeyen dövüş sistemi
- Her karakterin has oynanışa sahip olması
- “Perk train” sistemiyle özgür oynanış alanı sunması
- Karakterin çok güzel yansıtılması (seslendirme kadrosu dahil)
- 2v2 harici modların sıkıcı olması
- Arena sayısı hâlâ yetersiz
- Sezon bileti, parasını çıkarmıyor