Pokémon Scarlet & Violet - İnceleme

Paldea akşamları bir başka oluyor

Optimizasyon kelimesi özellikle oyuncuların hayatında korku dolu bir yere sahip. Hepimiz oyun oynamayı seviyoruz ve bunu olabilecek en rahat haliyle yapmak istiyoruz. İyi optimize edilmiş oyunlar minik çapta bir bayram havası yaratırken optimizasyon sorunu yaşayan oyunlar bir anda mide yanmasına yol açıyor. İngilizce de çok sevdiğim bir söz var, "you had one job" yani tek bir işin vardı. Pokemon Scarlet & Violet tek bir konsola, Nintendo Switch'e çıkış yaptı. Yani tek bir işi vardı, o işi de eline yüzüne bulaştırdı. Aslına oyunu oynarken yazıya çok daha güzel bir giriş düşünüyordum çünkü ben oyundan epey keyif aldım ama bir noktadan sonra OPTİMİZASYON denilen tek dişi kalmış canavar beni de alt etti.

Hani sadece Switch'e çıkan bir oyunun performansı nasıl bu kadar kötü olur akıl alır gibi dedğil. PS4-PS5 geçiş oyunu olsa ve PS4'de böyle sorunlu çalışsa görece anlayabileceğim bir durum olurdu. Lakin hem görselliği ziyadesiyle tatminden uzak (ki Pokemon oyunlarından bu konuda bir geliştirme pek beklemiyorum) hem de performansı stabilden çok uzak bir oyun var elimizde. Aslına bakarsanız oyun tüm bu sıkıntıların arasından parıl parıl parladı bana. İnanılmaz keyif alarak oynadım. Hatta oyun bitti, epey bir süre daha haritada dolaştım "acaba keşfedilecek yeni şeyler var mı?!" duygusuyla dağ tepe bayır gezdim. Bu Evliya Çarizard maceralara geçmeden önce bir oyunu tanıyalım, nedir bu Scarlet & Violet?!

Yurt Koridorlarında Pokemon Dövüşü Yapmak Kesinlikle Yasaktır!

Neredeyse her Pokemon oyununda olduğu gibi annemizle kaldığımız evimizde yeni bir güne uyanarak maceramıza başlıyoruz. Bu sefer süreç daha farklı. Klasik profesöre git, başlangıç Pokemonu'nu seç ve uzun çimenlere gir denilmiyor. Artık resmen bir Pokemon Akademisi öğrencisiyiz. Hani eski oyunlarda ilk şehirde bir okul olurdu ve tahtada yazılanlardan PSN=Poisoned gibi basit şeyleri öğrenirdik ya bu sefer işin akademisindeyiz. Eh böyle olunca üzerimizde okul üniformasıyla birlikte kayıt yapmaya okul yolunu tutuyoruz. Beslenme çantamızı hazırlayan annemiz bizi yurda teslim edip kafa dinlemeye eve dönerken biz de mentorumuz ve rivalımız ile tanışıp ilk dövüşümüzü yapıyoruz.

Sonrasında yurt odamıza çıkıp yerleştikten sonra birkaç ders ile birlikte oyun resmen başlıyor ve can alıcı noktaya giriyoruz. Naranja Akademisi öğrencileri olarak her yıl geleneksel olarak düzenlenen hazine avının bir parçası oluyoruz. Hazine avı denilince hemen aklınıza haritaya yerleştirilen gizli kapaklı şeyler gelmesin. Bu daha çok soyut bir hazine, hayatın anlamını bulmak gibi. En nihayetinde bir Japon oyunundan bahsediyoruz her şey ama her şey ARKADAŞLIĞIN AŞILAMAZ GÜCÜ olarak sonuçlanmalı, aksi kabul edilemez...

Bu hazine avı başladıktan sonra tamamen ama gerçekten tamamen "saldım çayıra mevlam kayıra" modunda bir serüven başlıyor. Yanımızda üzerine binebildiğimiz Koriadon ya da Miraidon ile birlikte bir değil, iki değil tam üç tane farklı ana hikaye görev ağacı bizleri bekliyor. Her hikaye ağacının belirli görevleri haritaya yerleştirilmiş şekilde duruyor ve yapma sırası diye bir şey yok. Ancak oyunda şöyle bir saçmalık var ki her görevin kendi seviyeleri var. Yani her ne kadar siz 10 level bebe Pokemonlarınız ile Buz GYM'ine gidebilseniz de dövmeniz pek mümkün gözükmüyor. Lakin oyun bunu da bir mantığa oturtarak okula uzaklık/yakınlık seviyesine biraz bağlı kalmak suretiyle GYMleri ve diğer görevlerin seviyelerini ayarlamaya çalışmı. Yine de ben oynarken hiçbir göreve gittiğimde güçsüz kalmamıştım ama pek çok spor salonuna gittiğim zaman ekstra güçlü olduğum için herkesi tek saldırıda devirerek sıkıcı bir şekilde yola devam ettim.

Kendi Aranızda Dövüşün

Bu devasa açık dünyada çok fazla Pokemon var, eski yeni demeden Game Freak işi çığırından çıkarmış ve her yere tonla Pokemon serpiştirmiş. Eskisi gibi düşünmeyin hemen hemen çoğu alanda epey güçlü Pokemon bulmak mümkün, ilk halleri güçlü olmasa bile gelişince havalı olan bolca Pokemon var. Mesela oyuna yeni eklenen Nymble isimli minik çekirge büyüyünce Lokix isimli Dark/Bug tipinde şahane bir Pokemon'a dönüşüyor ve Lunge saldırısıyla elinizi çok rahatlatıyor. Zaten yeni jenerasyon Pokemon oyunlarında bu bilinmezlik hissine bayılıyorum. Seneler seneler seneler sonra yeni Pikachu klonumuz Pawmi de üç aşamalı evrim ailesine kavuşarak ekibinizin elektrik ve dövüş tipi pokemon ihtiyacınızı gidermek için sizleri bekliyor. Pawmi'nin son evrimi için gerekli olan şey ise oyunun en güzel yeniliği!

Bu bol Pokemon dolu alanlara girip tek tek tüm Pokemonlarla dövüşüp ekibinize tecrübe kazandırıp seviye atlatmak büyük bir eziyet olurdu. Nihayet bu konuda da bir değişiklik yapılmış. Artık Auto-Battle isimli şahane bir sisteme sahibiz. Ekibin en üstündeki Pokemon'u sokağa salarak etrafta ne var ne yok dövüştürüp tüm takıma XP kazandırmak acayip rahatlatıcı bir özellik. Siz bu sırada gezin, dolaşın ya da ihtiyaçlarınızı giderin biricik köleniz pardon dostunuz etraftaki herkesi tek tek dövüp size hem eşya toplar hem de tecrübe puanı kazandırır. Bu modun tek handikapı normal dövüşün %30'u civarında bir tecrübe puanı sağlıyor olması. Yani dövüşüp kazandığınızda 500xp verecek bir düşman bu sefer 250xp veriyor. Yine de sürümden kazanmak dediğimiz şey tam da bu. Sadece yakalayacağınız Pokemonlarla dövüşmek suretiyle oyunun büyük bir kısmında dövüşmeden ilerlemek ve gelişmek mümkün.

Bu pasifist tavır NPC'lere de doğrudan sirayet etmiş. Artık "göz göze geldik benden kaçamazsın" diyen düşmanlar yok. Gidip siz onlarla konuşup dövüşe davet ediyorsunuz. Yanlarından geçseniz bile sizi zorla dövüşmeye çağırmıyorlar bu da hem güçlüyken 15-20lvl arası eğitmenleri pas geçme imkanı sağlıyor hem de keşfe çıkmışken boyunuzu aşan düşmanlarla karşı karşıya gelme ihtimalinizi ortadan kaldırıyor. Oyunun tamamen serbest hali benim gerçekten çok hoşuma gitti. Tamamen kendi temponuzda, istediğiniz hikaye ağaçlarına odaklanarak bir patika çizme fırsatınız var. Tabii burada yine kilit rol GYM'lere düşüyor ama diğer iki ağacın da büyük getirileri olduğunu söylemek lazım. 

Aç Pokemon Oynamaz

Üç görev ağcından bahsedeceğim ilki Arven ile başlıyor. Oyunun en başında bize üzerine bindiğimiz efsanevi Pokemon'u veren (aslında başından salan) Arven'in kendine has bir hazine avı var. O da en iyi dostu Mabosstiff'i tekrar sağlıklı hale getirmek. Bu uğurda haritanın dört bir yanına yayılmış olan beş farklı Titan Pokemon'u bulup bir temiz dövmeliyiz ki onları böyle iri yarı hale getiren, ekstra güçlü yapan gizemli bitkileri bulup yemek yapalım. Bu yemeklerden Mabosstiff ile birlikte Koriadon/Miraidon da yiyor ve her Titan'da yeni bir güç kazanıyor. Daha hızlı gitme, yükseğe zıplama, su üzerinde yüzme ve düz duvara tırmanma gibi yan etkileri olan bu bitkiler bir araya geldiğinde adeta bir mesir macunu etkisi yapıyor. Yani oyunda ulaşımı daha rahat bir hale getirmek için Titan görevlerini yapmak şart. 

İkinci görev ağacı ise Pokemon Lig'i için gerekli olan rozet toplama görevleri. Yani GYMler. Burada altı çizilmesi gereken nokta GYMler rozetleri olmadan oyununun oynama lezzetinin epey düşüyor olması. Her GYM rozetiyle birlikte sözünüzü dinleyen Pokemon seviyesi de yükseliyor. Tıpkı eskiden olduğu gibi yüksek seviye Pokemonlar rozetinize bakıp sizi ciddiye alıyor. Oyundaki sorun ise tamamen açık dünya olmasından kaynaklanıyor. Yani GYM'leri sonra yapayım diyip yeni Pokemonlarla yola devam edemiyorsunuz çünkü ne Auto-Battle sisteminde ne de dövüşlerde kesinlikle sizi dinlemiyorlar. Ash'in Charizard'ı gibi sırtlarını çevirip uyumaya başlıyorlar. Rozetleri ihmal etmemekte fayda var.

Son olarak üçüncü görev ağacı ise Naranja Akademisi'nin karanlık (aslında çok da değil) geçmişini anlatıyor. Her Japon hikayesinde olduğu gibi arkadaşlığın gücü bir okulda da kilit role sahip. Bazı çocuklar geçmiş dönemlerde "bullylendiği" için kendi aralarında örgütleniyor ve çeteler halinde haritayı ele geçiriyor. STAR isimli bu öğrenci örgütünü alaşağı etmek de yine bizim görevimiz. Diğer Pokemon oyunlarındaki Team Rocket, Team Plasma gibi takımların aksine Star'ın başlangıç amacı okulda dışlanan öğrencileri korumak iken sonrasında format değiştirerek bir çete halini alıyor ve sona ermesi gerekiyor. Game Freak işin bu kısmında biraz gizem yaratmaya çalışmış ama 10 yaşında değilseniz oyunun ilk yarım saatinde tüm gizemi çözdüğünüz için STAR mekanlarını temizlerken tek bir amacınız oluyor. TM YARATMAK! 

Move Reminderlar İşsiz Kaldı

Bir Pokemon'un dört tane hareket/saldırı öğrenebilmesi geleneği halen devam ediyor. Seneler boyunca asla değişmeyen şeylerden biri olan bu dörtlük sınır zaman içerisinde farklı değişikliklere maruz kaldı. Mesela artık hayatımızda belaların en büyüğü HM'ler yok. Yani hangi Pokemon ile uçucam, hangisiyle yüzücem, karanlıkta kalırsam Abra mı yakayım Pikachu mu söndüreyim diye hayıflanma dönemi sona erdi. Bir dönem TM'ler tek kullanımlık şekildeydi sonra o da değişti ve tüm TM'ler sınırsız kullanım hakkına sahip oldu ama tek kullanımlık TR'ler ortaya çıktı. Şimdi ise yine tek kullanımlık TM'lere döndük ama büyük bir farkla. Artık kendi saldırı diskimizi yani Technical Machine'imizi kendimiz üretiyoruz. Bence muhteşem bir geliştirme olarak Scarlet & Violet'e eklenen bu özelliğin belirli başlı ihtiyaçları var.

Öncelikle haritada gezerken bulduğunuz tüm TM'lerin yapım formülüne zaten sahip oluyorsunuz. Bir TM'yi yapmak için ihtiyacınız olan şeyler ise Pokemon eşyaları. Mesela Fly'ı yapmak için 3 Bombardier tüyü, 4 Swablu yünü gibi ihtiyaçlarınız oluyor. Eh doğal olarak bunları da etraftaki Pokemonları keserek elde ediyorsunuz. Oyunda haritanın büyük bir işlevselliği de var ve etraftaki Pokemonları size gösteriyor. Ayrıca Pokedex'ten de girip hangi Pokemon nerede yaşar diye bakarak habitat bilgilerini öğrenmek mümkün. Oyunu daha da RYO haline getirmek için eklenen bu craft sisteminin ilk parıltıları Arceus'ta verilmişti bu sefer TM'ler ile birlikte daha da işlevsel hale gelmiş. Oyunda her TM'yi sokakta gezerken bulmak namümkün olduğu için STAR görevlerine de bu sorumluluk yüklenmiş. Her Star karargahı temizlediğinize bolca yeni TM açılıyor ve bonus olarak TM yapmaya yarayacak çeşitli materyalleri kazanıyorsunuz. 

Tera Tip Kaosu

Pokemon X-Y'den beri oyunlarda şekilli evrim geçirme araçları var. Mega evrim oldu, gigantamax oldu bu sefer de Pokemonlarımız kristalize oluyor. Buna da Terastalize olmak deniyor. Mega evrimi hatırlayanlar bilecektir bu tarzda evrim geçirebilen Pokemonların zaman zaman ayrı tipleri olurdu. Örneğin Mega Charizard X nihayet ejderha tipi olmuştu. Terastalize olmak ise çok daha farklı. Her Pokemon her tipe dönüşebilir. Tabii bu öyle sizin kafanıza göre belirleyeceğiniz bir husus değil. Öncelikle açık dünyadan farklı tip terastalize olan Pokemonları bulmanız gerekiyor. Bu da tıpkı Sword & Shield'ın Raid sistemi gibi bir sistemle oluyor. Çok nadir olarak ortalıkta rastgele gezinen farklı Tera tipe sahip Pokemonlar olsa da bu işin en kesin ve sağlam çözümü bu Tera Raidler. 

Bu yeni Tera sistemi baştan aşağı bir oyun değiştirici. Artık özellikle işin rekabetçi kısmında hangi Pokemon'un karşınıza ne olarak çıkacağını bilmenize imkan yok. Neyse ki her eğitmen her maçta sadece bir Pokemonu'nu terastalize edebiliyor da diğer Pokemonlar için Pokedex bilginiz yeterli oluyor. Ben biraz şanslı olarak oyunun yeni Psuedo-Legendary'si Baxcalibur'un ilk hali Frigibax'ın Dark tipini düşürmüştüm. Siz de bu parıl parıl parlayan Raid çukurlarına girip oldukça enteresan kombolara imza atabilirsiniz. Son olarak "E bu pokemon Tera Tipinde hiç saldırı bilmiyor?!" diye üzülmeyin. Oyunda Tera Blast isimli 80 atak 100 isabet gücünde bir saldırı var ve Pokemon'unuz hangi Tera Tip ise o türde saldırı gerçekleştiriyor. Şimdiden güzel avlar! 

Pikniklerin Olmazsa Olmazı; TOP!

Piknik kültürünün epey gelişmiş olduğu ülkemizde hemen hemen her pikniğin keyfini katlıyan bir detay vardır; TOP! İster kendi aranızda voleybol oynayın isterseniz futbol oynayın ya da ortada sıçanda etrafa koşun bir topun pikniğe katacağı keyfi başka hiçbir şey katamaz. İşte Scarlet & Violet'in de piknik yapma özelliğine getirdiği en güzel yenilik top olmuş. Tüm Pokemonları ortalığa salıp ayağınza top alıp Baxcalibur'a bacak arası çalım denemek bile mümkün. Yine bu piknik modunda Pokemonlarınızı yıkayıp arkadaşlık seviyesini yükseltmek ve tabii ki yemek yapmak mümkün. Bu kez Shield & Sword'da olduğu gibi ağdalı yemek yapmak yerine pratik sandiviçler hazırlıyoruz. Tüm bu sandiviçleri ister manuel ister otomatik olarak yapmak mümkün. Sonrasında yaptığınız sandiviçlere göre çeşitli XP bonusları gibi ekstra özellikler de yanında geliyor.

Oyunda Pokemon DayCare olmadığı için yumurta üretimi işine girmek isteyen eğitmenler de bu işlerini piknik sayesinde giderebiliyorlar. Piknikte ortaya çıkan sepet içerisinde bir anda leyleklerin getirdiği yumurtaları takımınıza katıp çatlatmak için dağ tepe bayır gezebilirsiniz. Yine piknikler sayesinde tüm Pokemonlarınızı yolun ortasında Pokemon Center olmadan da iyileştirme şansınız olduğu için her macera öncesi çantanıza ekmek arası yapılacak yiyecekler koymayı ihmal etmeyin derim. 

Oyundaki karakterimizin özünde bir öğrenci olduğunu unutmamak lazım. Oyunda hikayede ilerledikçe okulda yeni dersler açılıyor. Biyoloji, ev ekonomisi, matematik ve sanat gibi çeşitli derslerin hepsinin bir vizesi bir de finali var. Tüm derslere girip sınavları verdikten sonra ise notunuza bağlı olarak (gerçekten vize ve finale giriyorsunuz çoğu sınav test şeklinde yapılıyor) XP şekerleri gibi ödüller kazanıyorsunuz. Sınavlardan kalmak da gayet mümkün olduğu için dersleri iyi dinlemekte fayda var!

Kaçan Fırsatlar Limited

Yazının en başında dediğim optimizasyon sorunları yazının sonuna geldiğim şu anlarda içimi daha da sıktı. Çünkü ben bu oyunu oynarken inanılmaz derecede keyif aldım. Yeni jenerasyonun başlangıç Pokemonlarını hiç sevmesem de yeni Pokemonlar inanılmaz güzel duruyor. Hele versiyonlara özel Pokemonlar ekstra bir anlam katıyor. Sürprizleri bozmamak için Scarlet ve Violet arasındaki temel farkı sizlere söylemeyeceğim ama son dönemlerdeki tüm Pokemon oyunlarından farklı olarak bu sefer iki oyun arasında ciddi bir mantıksal fark var ve oyuna özgün Pokemonların varlığı da bu mantıksal farkı daha da zenginleştiriyor. 

En nihayetinde öğrenci de olsak dünyayı kurtarmaya uzanan bir yolculuk (buna mini bir dördüncü görev ağacı diyebiliriz üç görev ağacı sonrasında açılıyor) da sizleri bekliyor. Oyunla ilgili bittikten sonraki içerik sıkıntısıyla ilgili birkaç yazı gördüm ama ben tam aksine bu durumdan da çok memnunum. İlk kez Pokemon Şampiyonu olmamız gerçekten bir anlam ifade ediyor ve bu hususta harekete geçerek işe yarar hareketlerde bulunuyoruz. Öyle kuru kuru bir Hall of Fame'e giriş ekranından çok daha eğlenceli olan bu yeni görev ağacı da hem oyun bittikten sonra şahane bir geriye dönüp bakma fırsatı sunuyor hem de çeşitliliği epey yükseltiyor. Naranja (Scarlet) ya da Uva (Violet) hangi akademiden çıkarsanız çıkın günün sonudna oyunun optimizasyon sorunlarına tahamül ederseniz sizi epey tatminkar bir Pokemon serüveni bekliyor. Umarım ileri de bu sorunlar giderilir ve tekrar tekrar oynayabileceğim taze bir Pokemon oyununa kavuşmuş oluruz.

SON KARAR

Elimizde potansiyel olarak tarihin en iyi Pokemon oyunu var. Optimizasyon sorunları oyundan alınan keyfi baltalamasaydı çok daha farklı şeyler konuşuyor olabilirdik. Yine de ilerleyen dönemlerde oyunun düzelmesine dair büyük bir umut taşıyorum. Jirachi'den tek bir dilek hakkım olsa Scarlet & Violet'in sorunsuz çalışmasını dilerdim. Satın almak için hiç acele etmeyin ama günün birinde oyun randımanlı hale gelirse bir PokeManiac olarak bu tecrübeyi kaçırmayın derim.

Pokémon Scarlet & Violet
Herkes Oynamalı
8.0
Artılar
  • Bu zamana kadarki en geniş kapsamlı Pokemon maceralarından birisi
  • Okullu eğitmenlerin alaylı eğitmenlerden pek farkı olmadığını nihayet gördük
  • Derslere girip, sınavlarla uğraşmak tatlı bir eklenti olmuş
  • Artık Elite 4'a gitmeden önce de Psuedo-Legendaryleri toplayıp gönlünüze göre bir takım yaratabiliyorsunuz
  • Her taraf Pokemon kaynıyor, uçsuz bucaksız sıra dağlarda ve ovalarda Pokemon avı imkanı
  • Özellikle Koriadon/Miraidon geliştirmelerini tamamlayınca her yere uçarak, tırmanarak ve yüzerek gitmek mümkün oluyor ve açık dünyanın dipsiz kuyularının keşfi başlıyor
  • Auto-Battle ve TM yaratma özellikleri epey kullanışlı ve keyifli olmuş
  • Koca haritayı doldurmak için 3+1 görev ağacı gayet yerinde kullanılmış
  • Oyun bittikten sonraki görevler seneler sonra ilk defa şampiyon olmanın bir amacı olduğunu hissettiriyor
Eksiler
  • Ah optimizasyon, vah optimizasyon
  • Gerçekten tek bir konsola çıkan oyunda bu kadar sorunlu çıkış yapmayı nasıl başardınız?
  • Tamamen serbest dünyada dolaşmak, GYM sırası olmaması kafa karıştırıcı olabiliyor
  • GYM sırası olmayışı ve seviyelerini bilememek plan yapmayı zorlaştırıyor
  • Hikaye görevlerinde bazı cutscene girişleri oyunda epey saçmalıklara yol açabiliyor
  • Hala istenildiği düzeyde güzel gözükmüyor ama şu haliyle bile bu performans varsa daha yolumuz uzun...
YORUMLAR
Parolamı Unuttum