Birkaç gün önce Sony'nin baş isimlerinden Shawn Layden ve Jim Ryan'ın Time dergisine verdikleri bir röportajı okumuştum. Röportajda Sony'nin PS4'te geri uyumluluğa dair herhangi bir planı olmadığı söylenmiş ve "geri uyumluluk en çok talep edilen özelliklerden biri ama bu özelliğin gerçekte pek de kullanılmadığını söyleyebiliriz" denmişti. Hatta Ryan geçtiğimiz günlerde düzenlenen Gran Turismo etkinliğinden örnek vermiş, bu etkinlikte PS1, PS2, PS3 ve PS4 oyunlarının olduğunu ve Gran Turismo'nun PS1 ve PS2 oyunlarının çok eski göründüğünü, bunları birilerinin neden oynamak isteyebileceğini anlamadığını da eklemişti.
Bu röportajı okuduğumda açıkçası kendisine pek hak vermemiştim. Microsoft konsollarını sattıran en önemli özelliklerden birinin geri uyumlulukları olduğunu düşünürsek ve özellikle de PS1 ve PS2 oyun kütüphanelerinin ne kadar zengin ve ne kadar eşsiz olduğunu dikkate alırsak bu sanki Sony için önemli bir fırsatı tepme anlamına geliyordu. Sonuçta ortada "nostaljik oyun" denilen bir kavram var ve Sony bu alanda da Microsoft'a rahatlıkla rakip olabilirdi. Ama elbette Sony gibi büyük bir firma bu yönde bir karar aldıysa gerekli araştırmayı da yapmış ve bunun ticari olarak akıllıca olmadığına karar vermiştir. Eğer bu eski oyunları kimse oynamayacaksa neden bu iş için bir bütçe ve zaman ayrılsın ki? Değil mi ama?
Dün ise bu konuda yeni bir araştırmanın sonuçları yayınlandı. Ars Technica kullandığı bir API sayesinde yaklaşık bir milyon Xbox One oyuncusunun kullanım verilerinden rasgele örnek toplayarak geri uyumluluk oyunlarının ne kadar rağbet gördüğünü görmek istemiş. Buna göre geçtiğimiz Eylül ayından beri, yani son beş ay içinde oyuncular Xbox One oyunlarında 1.65 milyar dakika harcamışlar ve bu sürenin yalnızca %1.5'i Xbox 360 oyunlarında geçirilmiş. Bu da aktif bir Xbox One kullanıcısının oyun oynayarak geçirdiği 1.526 dakikasının (yaklaşık 25 saat) yalnızca 24 dakikasını geri uyumlu Xbox 360 oyunlarında harcadığını gösteriyor.
Xbox'ın patronu Phil Spencer daha önce verdiği bir röportajda Xbox One kullanıcılarının neredeyse yarısının geri uyumluluk özelliğini kullandığını söylemişti. Buradan da anlaşılıyor ki bu kullanıcılar merak ettikleri için bu özelliğe bir göz atıyorlar, hatta sevdikleri bir iki oyunu açıp azıcık oynuyorlar; ama bu oyun süresi kısa oluyor. Yani yalnızca bu istatistikleri göz önüne alacak olursak geri uyumluluk özelliğinin geleceği çok da parlak görünmüyor diyebiliriz.
Elbette bu geri uyumluluk başlı başına başarısız, işe yaramayan bir özellik anlamına gelmiyor. Ben bunu hala daha Microsoft'un çok yerinde bir hamlesi olarak görüyorum. Sonuçta bu "kullanılması zorunlu" bir özellik değil, "kullanmayı isteyenler" için sunulmuş bir özellik. Nasıl yeni Android veya iOS işletim sistemlerinde belki de hiçbir zaman kullanmayacağımız tonla yeni özellik geliyorsa bu da öyle bir şey. Ne zaman ihtiyaç duyabileceğimiz, ne zaman kullanmak isteyeceğimiz belli olmaz sonuçta. Zaten hatırlarsanız E3 2015'te Xbox One'ın geri uyumluluk özelliği duyurulduğunda inanılmaz alkış almış, Microsoft bu kararından ötürü bolca övülmüştü.

Xbox One'ın sunduğu geri uyumluluk özelliğinin kullanım detaylarına bakınca bazı ilginç bilgilerle de karşılaşıyoruz. Örneğin bir Rockstar klasiği olan Red Dead Redemption'ın satışları neredeyse %6000 artmış! Ama kullanıcı sayısı bakımından en popüler olan ilk 100 Xbox One oyunu için de yalnızca tek bir Xbox 360 geri uyumluluk oyunu kendine yer bulabilmiş, o da Call of Duty: Black Ops.
Sonuç olarak Sony'nin geri uyumluluk oyunlarının popülerliği konusundaki düşüncesinin doğru olduğunu görsek de tüm bu araştırma benim için Microsoft'un hanesine yazılan bir artı puanmış gibi geliyor. Bu konuda siz ne düşünüyorsunuz sevgili Oyungezerler? Yeni nesil bir konsol satın aldığınızda, eski neslin oyunlarını da oynamak ister miydiniz? Yoksa artık o dönem kapandı, beni tek ilgilendiren yeni oyunlar olur mu diyorsunuz? Geri uyumluluk özelliği sizin için herhangi bir önem taşıyor mu?
















