Kısa Sürede Ortadan Kaybolan 5 Canlı Servis Oyunu

Neredesiniz?

Yıllar içerisinde oyun geliştiricileri, “başı ve sonu olan” oyunlardan uzaklaşmaya başladı. Şimdilerde “servis oyunu” adını verdiğimiz bu furyanın nasıl başladığını söylemek güç. Fakat günümüzde çıkış yapan oyunların büyük bir kısmının bu sistemle geldiğini söyleyebiliriz.

Servis oyunları, doğru çalıştıklarında, problem yaratacak türde işler değiller. Hatta bu oyunların büyük bir kısmı şu anda dünyanın en çok oynanan oyunları arasında. Apex Legends, Fortnite, Destiny 2, Rocket League ve Rainbow Six Siege gibi pek çok işi buraya katmak mümkün.

Oyunların beraberinde getirdiği gelir de diğer stüdyoları benzer işler yapmaya itiyor. Fakat maalesef, her servis oyunu yukarıdaki isimler kadar başarılı olamıyor.

İşte biz de bugün sizlerle, ömürleri oldukça kısa olan bazı servis oyunlarının hikayelerine bakmak istedik. Gelin kısa sürede ortalıktan kaybolan oyunlara birlikte bakalım.

1 – Radical Heights (2018)

Listenin ilk sırasına, Gears of War’dan tanıdığımız Cliff Bleszinski ile başlamak istedik. Çünkü kendisinin bir değil tam iki tane ortalıktan kaybolan işi var.

Başlıktaki Radical Heights’a geçmeden önce Boss Key Productions’ın ilk projesi olan LawBreakers’a bakmak istiyoruz. 2017 yılında çıkış yapan LawBreakers, o dönemler adını duyuran “arena-shooter” türünün nadide örneği Overwatch’un adımlarını takip etmişti. Ücretsiz olarak çıkış yapması planlanan oyun daha sonra paralı hale getirilmiş olsa da, ömrü yaklaşık 1 yıl sürdü.

Öte yandan Boss Key Productions’ı tarihe gömen proje, Radical Heights oldu. Bleszinski’nin bu projesi, aynı dönemde patlayan battle royale oyunlarının adımlarını izledi. Özellikle Fortnite kadar “çılgın” bir proje olmayı hedefleyen Radical Heights, asla istenen noktaya gelemedi.

Oyunun erken erişimde geliştirilmesi beklenirken, gelen kötü yorumlar kısa sürede fişinin çekilmesine neden oldu. Radical Heights, Boss Key Productions ekibinin de sonunu getirdi.

2 – Evolve (2015)

Sorunlu servis oyunlarından bahsetmişken, Evolve’u atlamak olmaz. Çünkü bazılarına göre servis oyunlarının problemlerini en net şekilde gösteren oyun Evolve olmuştu. Buna rağmen listedeki diğer oyunlar da Evolve’un yaptığı hataları tekrar etti ama neyse…

2015 yılında inanılmaz bir hype ile çıkış yapan Evolve, muhteşem de bir oynanışa sahipti. Bir grup olarak bulunduğunuz bölgedeki, yine başka bir oyuncu tarafından kontrol edilen canavarı avlamaya çalışıyordunuz. Oyunun bilim kurgu teması, canavar ve silah seçenekleri ile kurulduğu ekosistem henüz ilk dönemlerde dikkat çekmeyi başarmıştı.

Fakat listedeki diğer oyunlarda da göreceğimiz bir durum, Evolve’un “evrim geçirmesinin” (pun intended) önüne geçti: açgözlülük!

Evolve’un geliştiricisi Turtle Rock Studio, kısa sürede oyunun ücretli mağazasının içine pek çok içerik ekledi. Farklı silahlar, farklı canavarlar ve çok daha fazlasına oyuncular ancak para vererek erişebiliyordu. Bir de oyunun kendisine para ödeyen oyuncular buna isyan bayrağını çekince, Evolve’un ömrü de tükenmiş oldu.

3 – Anthem (2019)

Bazı stüdyolar, sadece isimleriyle bile bizleri heyecanlandırmayı başarıyor. Örneğin Rockstar Games’in yeni bir oyun üzerinde çalışıyor olması haberi bile altın değerinde. Eminim aynısını BioWare için de söyleyebiliriz. Baldur’s Gate, Dragon Age, Mass Effect ve RYO dünyasında pek çok önemli diğer işe imza atan geliştiricinin EA ile bir servis oyunu geliştirdiğini duyduğumuzda, haliyle, heyecanlanmıştık.

Yayınlanan videolarda oyunun yapı anlamında Destiny’e bir hayli benzediğini söylemek mümkündü. Fakat üçüncü şahıs kamerası, mech suit’ler, farklı sınıflar ve yetenekler ağzımızı sulandırmaya yetmişti. Paylaşılan her videoda heyecan arttı, arttı ve arttı… Lakin çıkış günü geldiğinde tüm oyuncular hayal kırıklığına uğramıştı.

Pek çok oyuncunun Anthem’deki ilk saatleri, menüyü izlemek ile geçti. Sunucu sorunlarının yanı sıra şans eseri içeri girmeyi başaran oyuncular da bug’lar ile karşı karşıya kaldı. Kısa süre içerisinde oyunun içerik anlamında da yeterli olmadığı fark edildi. Anthem’in çöküşü de böyle başladı.

Bildiğimiz kadarıyla BioWare’deki Anthem ekibi, “Anthem Next” isimli bir projeyi EA yetkililerine sundu. Bu proje BioWare’in “asıl Anthem vizyonunu” yansıtacaktı fakat EA’den bu projeye yeşil ışık yanmadı.

Anthem henüz tarihe karışmış değil. Fakat oyunun sunucularının uzun süre daha hayatta kalacağını düşünmüyoruz.

4 – Marvel’s Avengers (2020)

Bir anlığına Square Enix’in yönetim katında olduğunuzu hayal edin. Elinizde son yılların en çok izlenen yapımlarından birinin tüm hakları bulunuyor. Bunu da para basacağınız bir projeye çevirmek istiyorsunuz. Bunun için de Tomb Raider gibi bir devi küllerinden dirilten Crystal Dynamics ekibini seçiyorsunuz. Denklem neredeyse kusursuz görünüyor, değil mi?

Lakin Marvel’s Avengers’ın hikayesi pek de mutlu sonla bitmiyor. “Neden her oyun servis oyunu olmamalı?” başlıklı bir sunum yapsam, ilk sıraya koyacağım isim Marvel’s Avengers olurdu muhtemelen. Özellikle oynanışı konusunda ortaya hiç de fena bir iş koymayan oyun, sadece servis oyunu olmasının beraberinde getirdiği problemler nedeniyle bu yıl aramızdan ayrıldı.

Marvel’s Avengers, Marvel aleminin pek çok karakterini oynayabileceğiniz açık dünya tabanlı bir oyun olsa hayatta kalabilir miydi bilmiyoruz. Fakat bu projenin de aynı herkesin merakla beklediği Harry Potter RYO’su gibi bir gün gerçekleşeceğinden eminiz.

5 – Babylon’s Fall (2022)

Fark ettiyseniz listenin büyük bir kısmında önemli geliştiricilerden bahsettik. Babylon’s Fall da bu güruhtan farklı değil. Arkasında PlatinumGames gibi önemli bir isim bulunan oyun, 2022’nin en kötü işlerinden biri olmayı başarmıştı.

Aslında hikaye çok da farklı değil. Bayonetta ve Nier: Automata gibi önemli serilerin altında imzası bulunan bu ekip, kendi tecrübelerini servis oyunu dünyası ile birleştirmek istemişti. Babylon’s Fall da bu istek üzerine doğdu.

Daha önce de dediğim gibi, hikaye neredeyse aynı… Fena bir oynanış sunmayan oyunun servis oyunlarına özel mağazaları, paywall’ları ve sorunları çok kısa süre içerisinde oyuncu kitlesinin büyük bir kısmını kaybetmesine neden oldu. Bu nedenle de oyun henüz birinci yaşını dolduramadan aramızdan ayrıldı.

Platinum CEO’su Atsushi Inaba, bu projenin kendilerine tecrübe kazandırdığını söylüyor. Bu nedenle de ekip, servis oyunlarından vazgeçmeyecek…

YORUMLAR
DrKllr
25 Mart 2023 15:41

Yakında bu listeye Rocksteady Games'in Suicide Squad oyunu da dahil olur gibime geliyor. Umarım ben yanılırım çünkü Rocksteady firmasını seviyorum.

Parolamı Unuttum