Şu son birkaç ayda ekran kartı ve grafik teknolojileriyle ilgili gerçekleşen atılım, herhalde son iki yılın toplamından daha fazladır.
Bir tarafta DirectX 12 ve OpenGL’in yenilenmiş hali Vulkan CPU’lar ile GPU’lar arasındaki ilişkiyi yeniden tanımlamaya çalışıyor, diğer tarafta AMD’nin Mantle’ı ve Apple’ın Metal’i de aynı çabayı biraz daha dar bir pazar payı için yapıyorlar. Bunun yanında oyun motorları Unreal Engine ve Unity ücretsiz olarak oyun geliştiricilerle buluştu, bir de bunların üstüne Nvidia’nın Maxwell’in yerini almasını planladığı çipseti Pascal var.
İlk kez geçen sene GPU Technology Conference (GTC) sunumunda duyurulan Pascal, görünüşe göre üç yıla yakın bir Ar-Ge’nin ürünü. Altı ay sonra yatırımın meyvesini görmeye meraklı işletmelere nispet yaparcasına üç yıldır bu işe odaklanmış olan Nvidia, kim bilir bu araştırmaya ne kadar para yatırmış durumda. Çünkü birazdan anlatmaya başlayacaklarım, eğer ki ürün fiyat ölçeği erişilebilir tutulursa bir nevi GPU devrimi gibi görülebilir.
Pascal, şu anda Nvidia’nın crème de la crème GPU çipseti Maxwell’in yerine geçecek. Bunu yaparken de Maxwell’in performansını 10’a katlayacak bir sonuçtan bahsediliyor. Sunumda gösterilen, aşağıdaki infografik bunu anlatıyor ama “nasıl” yaptığı kısmına dönüp bakalım biz. Zaten infografikteki özellikleri isim isim gideceğimizden, olay biraz açığa kavuşacaktır.
Pascal, Nvidia CEO’su Jen-Hsun Huang’ın altını çizdiği üzere üç önemli özelliğe sahip. Bir GPU’da veri yolunu arttırmak ya da kapasiteyi arttırmak kendi başlarına kolay olsa da ikisini aynı anda arttırmak oldukça zor. Ama 3D Memory özelliği, bu konuda çözüm sunuyor ve Pascal sayesinde iki aşamayı birden arttırarak performans gelişimi net şekilde belli olacak. İkinci özellik, adı daha önce anılmış olan NVLink özelliği. Birçok GPU’yu birbirine bağlayan (ki Pascal 8 kartı SLI olarak bağlama imkânı sunacak) bu sistem ve Nvidia’nın 3D Memory becerisiyle kolektif 32 GB belleğe ulaşabiliyor. Ki bu da Titan X’in yaklaşık 3 katı. Son olarak Mixed Precision denen sistemi, kendi içinde daha yüksek bir verim almasını sağlıyor Pascal’ın.
İnfografiğe tekrar baktığınızda, bu sistemlerin çalışması ortalama 5 kat daha yüksek bir performans sunulmasını sağlıyor. Bu üç ana özellik dışında, Pascal ham haliyle bile Maxwell’in iki katı bir performans sunabilecek kapasitede. Zaten Huang’ın da belirttiği şey burada devreye giriyor: “kapasite ve veri yolunu aynı anda arttırmak”. Bahsi geçen üç özellik işin kapasite kısmını karşılıyor olsa da, bunları düzgün bir veri yolu genişliği olmadan sunmanın bir anlamı olmazmış. O nedenle de Pascal, Maxwell’in üç katı veri yolu genişliğine sahip.
PEKİ TÜM BUNLAR NE SONUÇ VERİYOR?
Pascal, Maxwell’den 10 kat daha güçlü oluyor işte. Ama Huang, infografiğin sağ altındaki küçük yazının üstüne basıyor, “bunlar kaba tahminler” diyor. Ama Nvidia’da herkes bu işin başarılı olması için işin donanımdan yazılıma, middleware’dan geliştiricilere kadar herkesle iletişim halindeymiş. Bir şekilde bunu sağlamak Pascal’ın temeli gibi yani.
ELEKTRİK FATURASI ARTACAK YANİ?
Pascal’ın bir diğer başarısı ise aslında bayağı verimli olması. Görünüşe göre 1,300 watt’la 28 teraflopluk işlem yapabiliyor. Huang, 2000 yılındaki bir süper bilgisayarın 1 TFLOP’luk işlem için bir milyon watt ihtiyacı olduğunu belirtiyor. Ama ben biraz daha yakın bir örnek vereyim. Titan X, 28 TFLOP’luk işlem için 1138 watt’a ihtiyaç duyuyor. Ham performansta 10 kat civarında artış için hiç de büyük bir enerji artışı yok yani ortada.
O ZAMAN OYUNLARDA 10 KAT PERFORMANS!...
…değil işte pek. Diğer tüm GPU teknolojisi verilerinde olduğu gibi, burada da iş birazcık ham veri işleme değerleri. Yani bu 10 kata kadar artan performans (ya da Pascal final ürüne ulaştığında olacak oran) oyunları hemen ilk seri Pascal çipsetli kartlarda etkilemeyecek. Ama Nvidia ya da diğer firmalar sadece oyun piyasası için ürün yapmıyorlar, ayrıca yeni API’lerin tasarımları da GPU’lara birer CPU gibi çeşitli işler yükleyebilme özellikleriyle gelecek 2015’in ilerleyen aylarında. Yani GPU, bize sadece oyunlarda daha fazla polygon vermeyecek.
Pascal mimarisine sahip Nvidia kartlar 2016 yılında bekleniyor. Ürünler biraz daha netleştiğinde, teste girdiğinde bu sonuçları daha da düzgün sorgulayabileceğiz. Ama eğer yarısı kadar bilgi doğruysa, Pascal’dan sonra gelecek olan Volta’nın bayağı bir ses getireceği kesin gibi.

















