Uzun süre beklenen oyunların çıkışları teknik sorunların gölgesinde kaldığı zaman hiç hoş olmuyor: Rime da bunun son örneklerinden biri oldu. Rime, Sexy Brutale gibi bir efsaneye imza atan Tequila Works'ün 4 senedir üzerinde çalıştığı bir oyun ve kendisi nihayet geçen hafta Grey Box tarafından yayınlandı. Oyunun Xbox One ve PlayStation 4 versiyonlarında sorun yokken, PC versiyonunu oynamak isteyen oyuncular ciddi teknik sorunlarla karşılaştılar.
Oyuncular PC'ye özel bu teknik sorunlardan Denuvo'yu sorumlu tuttular, çünkü yayıncı Grey Box oyunun Denuvo kullandığını saklamıştı ve bazı oyuncular bunu oyunu satın aldıktan sonra fark ettiler. Oyunun baş yapımcısı Cody Bradley hemen Steam forumlarındaki tartışma başlığına gelerek özür diledi ve "mağaza sayfasını güncellemeyi unutmuşuz" şeklinde bir bahanenin arkasına sığındı. Tabi bunun kabul edilemez bir davranış olduğunu savunanların sayısı hiç de az değildi. Oyunun forumunda şu an Denuvo ile ilgili açılmış çok sayıda başlığın sebebi de bu.
Olayı kızıştıran şey ise Bradley'in mantık dışı açıklaması oldu. Bradley tam olarak şöyle diyordu:
"Denuvo koruması kullanmamızla ilgili yazılanları okuyorum ve buna bir açıklama getirmek istedim. Denuvo kullanmamızın sebebi Rime oyuncularının en iyi oyun deneyimini yaşamasını istememiz. Rime hem görüntüler, hem de sesler yoluyla anlatılan son derece kişisel bir deneyim. Bir oyun kırıldığında, görüntü ve sesle ilgili sorunlar ortaya çıkabiliyor ve biz de Rime'daki bu kaliteyi korumak için elimizden geleni yapmak istedik. Eğer olur da Rime kırılırsa o zaman Denuvo'suz versiyonunu yayınlayacağız."
Yani diyor ki "oyunun kalitesini korumak için Denuvo kullandık" ama olur da Denuvo kırılırsa o sihirli "oyunun kalitesini koruma" yeteneğini kaybetmiş olduğu için kaldıracağız. Kalite yerine satış rakamı deseydi daha samimi olacaktı. Bu açıklaması tepkileri iyice kızıştırınca Bradley gerçeği itiraf etti. "İşin doğrusu Rime'a benzeyen diğer oyunlardaki korsan tüketim değerlerine baktık ve bu bizi oldukça korkuttu. Nihayetinde yayıncı olarak görevimiz geliştirici ekibin işini mümkün olduğunca koruyabilmek ve Denuvo da elimizdeki tek etkili seçenekti." İşte baştan bunu söylemiş olsa tepkiler bu seviyeye gelmeyecekti belki de.
Bradley'in son açıklamalarına göre PC'de yaşanan teknik sorunların sebebini tespit etmiş bulunuyorlar. AMD RX 580 kartlarıyla ilgili genel bir sorun varmış, GTX 1080 kartlarında ise "SSAA anti-aliasing" seçeneği açıldığında sıkıntı yaşanıyormuş. Ayrıca özellikle Nvidia'nın 900 serisi kartlarda VSync ayarı Duuble Buffering olarak seçildiğinde performans artışı gözlenmiş ve stüdyo tüm bu sorunları çözecek bir yama üzerinde çalışıyormuş.
Bradley Denuvo'nun oyunun performansını etkileyip etkilemediği sorusuna ise şu cevabı vermiş: "Denuvo'nun tek yaptığı DRM kontrolü yapmak. Elbette bu ufacık bir performans sıkıntısı yaratıyor olabilir ama rapor edilen sorunların bununla ilgili olduğunu sanmıyoruz. Haksız da olabiliriz, durumu inceliyoruz."
Oyunlarının çıkışını kutlamak yerine böyle sorunlarla uğraşmak zorunda kalmaları ne kadar da kötü aslında. Yine de bu süreçte yapılan hatalar gelecekteki oyunları için bir ders olacaktır diye düşünüyorum.
















