Shawn Layden, Artık Daha Kısa Oyunlar Yapmak Gerektiğini Savunuyor

Geliştirme maliyetleri sürdürülemez noktaya gelmiş

PlayStation'ın eski patronu Shawn Layden, oyun geliştirme maliyetlerinin artık sürdürülemez bir noktaya ulaştığını ve bu yüzden de daha kısa oyunlar yapılması gerektiğini söylüyor. Layden Eurogamer ile yaptığı röportajda oyun sektörünün mevcut durumda “aynı oyunculardan daha fazla para kazanma” stratejisi güttüğünü ve bu durum değişmediği sürece de geliştirme maliyetlerinin düşmesi gerektiğine dikkat çekti.

Layden, oyun geliştirme maliyetlerinin her nesilde iki katına çıktığını şu sözlerle ifade etmiş: “Her yeni nesilde oyun geliştirme maliyeti ikiye katlanıyor. PS1 döneminde 1 milyon dolar olan oyun maliyeti önce 2 milyona çıktı, sonra 4, sonra 16. Geometrik biçimde artıyor. Maliyetler PS4 döneminde 150 milyon doları bulmaya başlamıştı. PS5 oyunlarının 300-400 milyon dolara ulaşacağını öngörmek zor değil ve bu durum sürdürülemez.”

Layden bunu güzel bir benzetmeyle anlatmış:

"Sanki 18. yüzyılın sonlarındayız ve katedral inşa etmenin çok pahalıya patladığını fark ediyoruz. İnanılmaz derecede iş gücü ve zaman gerektiren bu devasa yapıları dikmeye devam mı edeceğiz, yoksa dört duvar ve üstüne bir çatı koyup 'buyurun, bu da bir kilise' mi diyeceğiz? Korkarım ki AAA oyun sektörü de katedral işine benzemeye başladı ve bunun daha fazla büyümesi mümkün değil. Hatta gereğinden bile fazla büyüdü diyebiliriz."

Maliyet artışının nedenlerinden biri modern oyunlarda beklenen detay seviyesi. Layden, oyuncuların artık her evin içine girilebilmesini, her çekmecenin açılabilmesini beklediğini, ancak bu tür ayrıntıların geliştirme maliyetlerini önemli ölçüde artırdığını vurguladı.

Layden’a göre, oyunların uzunluğu artık bir avantaj değil. Eskiden oyunların “100 saatlik oynanış süresi”yle pazarlanması yaygındı, ancak oyuncu kitlesinin yaş ortalaması arttıkça, uzun oyunlar cazibesini yitirmeye başladı. “18-23 yaş arası oyuncular zaman açısından zengindi ama paraları yoktu. Şimdi ise oyuncular zaman fakiri. Bu yüzden uzun oyunlar, hedef kitleyle artık örtüşmüyor.” diyor Layden. Hatta oyunların sonuna ulaşan oyuncu oranlarının düşük olduğuna dikkat çekerek, bu durumun kaynak israfına neden olduğunu da belirtmiş: "Oyuncuların sadece %50’si oyunun sonunu görüyor. Bu da son bölüm için harcanan milyonlarca doların boşa gitmesi demek.”

Kısaca özetleyecek olursam Layden, daha kısa, ancak daha çekici oyunların hem oyuncular hem de geliştiriciler için daha verimli bir çözüm olabileceğini savunuyor. Doğruyu söylemek gerekirse zaman fakiri bir oyuncu olarak ben de aynı fikirdeyim :)

YORUMLAR
Parolamı Unuttum