World of Tanks oyuncularının iyi bildiği gibi geçtiğimiz pazar Wargaming.net ligi büyük finalleri Hellraisers'ın şampiyonluğuyla sonuçlandı. Sonuçlarla ilgili şöyle de bir haber yazmıştım ilginizi çekerse.
Etkinlik sırasında Wargaming'in ve World of Tanks'in ürün yöneticisi Max Chuvalov'la röportaj yapma şansım da oldu. Şöyle aşağıya bırakıyorum:
Ömer: Tebrik ediyorum çok güzel bir etkinlik oluyor ama bir dahaki sefere mutlaka stadyumda yapmalısınız. Çok kalabalık gerçekten.
Max: Giderek daha fazla insanın böyle bir etkinliğe ilgi duyduğunu görmekten çok mutluyum. Geçtiğimiz yıl bunun yarısı kadar bir alanda yapmıştık etkinliği ve daha büyük bir yere geçmemiz konusunda talepler olmuştu. Bu yıl iki katı büyüklüğünde bir yere geçtik ama dışarıda çok sayıda insan kaldı, yağmur yağmasına rağmen dikilmeye devam ettiler… Evet, belki önümüzdeki yıl bir stadyuma geçeriz.
Ö: Çinli bir takım finale kaldı ve ilk kez Rus olmayan bir takım finale kalıyor. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
M: Bir e-spor olarak World of Tanks’in bu seviyesinde Rus olmayan bir takımı görebildiğim için çok mutluyum. Çinlilerin oyun stili çok öngörülemez olabiliyor. Ayrıca diğer takımlar Çinlilerle yalnızca bu tip offline etkinliklerde karşı karşıya gelebiliyor. O nedenle bunun büyük ve güzel bir sürpriz olduğunu söyleyebilirim.
Ö: Bir pazarlama sorusu sormak istiyorum (bu röportajı yaparken daha ikinci yarı final oynanmamıştı ve NAVI elenmemişti). Bildiğiniz gibi NAVI giderek daha iyi hale geliyor ve bu turnuvayı kazanırlarsa bir marka olarak daha güçlü hale gelecekler. Bir alt markanın bu derece büyümesi World of Tanks’e fayda sağlayacaktır ama diğer markaların daha geri planda kalması da zarar getirebilir. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
M: Evet, marka açısından baktığınızda böyle bir etki olabilir gerçekten ama bizim asıl gücümüz ligimiz ve bu lig yalnızca markalarla değil, zamanımızı ve paramızı oyunculara ve takımlara kanalize etmekle ilgili. E-spor konusunda neler yapabilecekleri, sponsor nasıl bulabilecekleri, nasıl kontrat oluşturabilecekleri gibi konularda onlara eğitim vermeye ve yardımcı olmaya çalışıyoruz.
Ö: E-sporu ve World of Tanks’i mümkün olduğunca bir futbol ya da basketbol gibi genel kitleye yaymak istiyorsunuz ama Twitch ve diğer sosyal medyanın harika olduğunu ve giderek büyüdüğünü düşünsem de standart spor izleyicileri için ana mecra halen televizyon. Ulusal ya da uluslararası kanallarda yer almak gibi bir çabanız var mı?
M: Geleneksel kanallardan dijital kanallara geçme şeklinde bir trend var. Geleneksel sporlar çoğunlukla televizyonda, e-sporlar ise genellikle internette yayınlanıyor. Sürekli e-spor maçları yayınlayan kanallara sahip Kore gibi istisnalar da var. Ama bence önemli olan kanaldan çok izleyici kitlesi. Eğer bir gün e-spor, futbol ya da basketbol kadar popüler olursa kanallar kendileri bunu talep edecektir diye düşünüyorum.
Ö: Yani yakın gelecek için böyle bir planınız yok?
M: Hayır ligimiz için şu an öyle bir plan yok. Dijitale ağırlık vermeye devam edeceğiz. Nihayetinde online bir oyun yayıncısıyız ve yayınımızı kitlemizin olduğu yerde yapmayı tercih ediyoruz. Yine de yakın zamanda League of Legends’ın böyle bir hamlesi olmuştu. Yavaş yavaş o tarafa kayan bir trend olduğunu da göz ardı etmemeli.
Ö: Infrastructure 2.0 hakkında bize biraz bilgi verebilir misiniz?
M: Evet, bu bizim e-spora yaklaşımımızın temelini oluşturuyor. Her şeyden önce bir oyuna e-spor deyip oyuncuların orada oynamasını bekleyemezsiniz. Yapılması gereken çok fazla şey var. Infrastructure bizim oyunculara sahip çıkma biçimimiz. World of Tanks oyuncularını şirketimize davet edip yapılabilecekler hakkında konuştuk ve mesela yeni atak-defans formatı ortaya çıktı. Onlara nasıl iş yapılacağı konusunda eğitim vermemizin yanı sıra bu Infrastructure 2.0’da Altın Lig kuracağız, oradaki oyunculara maaş vereceğiz ve diğer takımlara da o seviyeye nasıl çıkacakları konusunda eğitimler vereceğiz.
Ö: Ne zaman başlayacak beki bu sistemi?
M: Hemen bu finallerden sonra, yeni sezonla beraber başlıyor.
Ö: Bu yıl maçların çok daha hızlı ve heyecanlı geçmesinin başlıca sebebi bu bahsettiğiniz atak-defans sistemi, değil mi?
M: Yüzde yüz. Bu yıl maçları izleyen kitlenin yorumları fazlasıyla olumlu. Kimse soteye yatıp beklemiyor. Herkes agresif.
Ö: World of Warplanes ve Warships’in e-sporlaşması şu an için söz konusu değil, doğru mu?
M: Bir oyun yapıp ona e-spor demeniz mümkün değil. Bir oyunun e-spor olabilmesi için milyonlarca oyuncuya sahip olabilmesi gerekiyor. Yani şu an World of Tanks dışındaki bir oyunumuzu e-spor olarak görebilmemiz için erken. Ama tabii World of Warplanes için de World of Warships için de büyük çaplı turnuvalar düzenleme planlarımız var. Bir e-spor seviyesinde değiller, çok net kuralları yok şu an için ama binlerce oyuncuları var, bu sayı artarsa neden olmasın?
Ö: Etkinlik için neden Polonya’yı seçtiniz?
M: Bir şehri seçerken çok güçlü bir e-spor topluluğu olması bizim için özellikle önemli. Polonya da World of Tanks oyuncularının en yoğun yaşadığı ülke. Bunun dışında e-sporlarda çok başarılı oyuncuları da var. Bu noktaları bir aya getirdiğimizde neden Polonya’ı seçtiğimiz ortaya çıkıyor sanırım. Bir dahaki sefere Varşova dışında bir şehir seçme ihtimalimiz de var. Daha büyük bir alanı tercih edeceğimiz de kesin. Genellikle 5-6 şehri masaya yatırıp lojistik, hükümetlerinin e-spora bakışı, topluluk yoğunluğu, kullanılabilir alanlar gibi konuları değerlendiriyoruz.
Ö: Bu biraz tuhaf bir soru olabilir ama benim ülkemde bu tip tartışmalar çok yaşanıyor. Polonya’da size kimseden “bizim tanklarla ilgili tramvatik bir geçmişimiz var, tank dendiğinde akla gelen ilk ülke olmak istemiyoruz, bu konuda hassasiyetimiz var” şeklinde eleştiriler geliyor mu?
M: Yo, hayır. Bu şekilde bir tavırla karşılaşmadık. İnsanların geçmişlerini, tarihlerini, savaşan askerlerini unutmamaları önemli ve bence insanlar bizim oyunlarımızda vermek istediğimiz anlayabiliyorlar. Polonya’nın savaşta ödediği bedeller çok yüksekti ve buranın halkı bunu unutmamalılar. Oyunlarımız genç oyuncuları 2. Dünya Savaşı konusunda eğitiyor ve bu tip hataların gelecekte tekrarlanmama olasılığını arttırıyor.
Ö: Wargaming oyunları mekanik olarak çok başarılılar. İleride Wargaming’den bu mekaniklere benzer mekanikler kullanan hikâye odaklı, tek kişilik bir AAA oyunu görme ihtimalimiz var mı?
M: Şu an tamamen online oyunlara odaklanmış durumdayız. Stratejimiz bu. Yakın gelecekte sizin bahsettiğiniz gibi bir oyun çıkartacağımızı sanmıyorum. Bizimkiler gibi online oyunlara bir talep var ve biz de yaptığımız şeyi iyi yapıyoruz ve tecrübeliyiz. Ama gelecekte tek kişilik hikâyesi olan ya da PvE içeren oyunlar çıkarma ihtimalimiz de yok değil elbette.
Ö: Son olarak Türkiye hakkında planlarınız var mı ve Türk oyunculara ne söylemek istersiniz?
M: Öncelikle World of Tanks oynayan, e-spor izleyen, bu etkinliğimizi internetten takip eden bütün Türk oyunculara teşekkür ediyorum. Türkiye bizim için potansiyeli çok yüksek bir pazar. Şu an orada çok büyük bir oyuncu topluluğumuz yok ancak büyüyebilmek için çok büyük bir alan var. Türkiye pazarında büyümeye odaklanmaktayız. Gelin, World of Tanks’i deneyin. Ücretsiz ve çok eğlenceli.
Ö: Teşekkürler öyleyse
M: Ben teşekkür ederim.
















