Medieval Kingdom Wars - İnceleme

14. Yüzyıl Avrupa kaynar kazanına bir kepçe de biz atsak mı acaba?

Strateji oyunlarını sevenler için çok fazla oyun denk gelmiyor son yıllarda. Gelenler içerisinde de kaliteli yapımların sayısı bir elin parmaklarını geçmeyecek düzeyde. Bu da haliyle önümüze gelen her strateji oyununa "acaba bu sefer" diyerek yaklaşmamıza neden oluyor. Medieval Kingdom War da bu sorunun en yeni muhatabı.

Ortaçağ Avrupası'nda savaşlar bitmez...

Adından da anlaşıldığı üzere Ortaçağ temalı bir strateji oyunu ile karşı karşıyayız. 14. Yüzyıl Avrupası'nda yaşanan savaşlara ortak olduğumuz oyunda; İngiltere, Fransa, Portekiz, Avusturya gibi önde gelen krallıklar ve dukalıklar yer alıyor.

  

Oyunda üç mod bulunuyor: Tutorial, Campaign ve Skirmish. Başlangıçta oyunun mekaniklerine alışmak için içinde 11 görev bulunan Tutorial bölümünü oynamanız iyi olur, çünkü bence doğrudan oyuna dalmak çok da makul bir tercih değil. İster yapay zekaya, ister diğer oyunculara karşı oynayabileceğiniz Skirmish modunda oyuna süre sınırı koyabiliyor, kaynak düzeyini seçebiliyor, mevsimi belirleyebiliyorsunuz. Görevlerle uğraşmayayım, hızlıca oynayayım diyenlerin başvuracağı bölüm bu.

Ana hikayeyi anlatan Campaign bölümüne girdiğinizdeyse ilk olarak yöneteceğiniz krallık / dukalık (bir de emirlik var tabii, Granada) için bir seçim ekranı karşılıyor sizleri. Yapımcılar, ele aldıkları dönemin önde gelen devletlerini tarihi arka planlarına olabildiğince sadık bir şekilde oyuna yansıtmış. Seçilebilecek 14 farklı krallık ile yeterince çeşitlilik sağlanmış ve krallıklar arasındaki farklılıklar oyunu tekrar oynamak için güzel bir sebep sunuyor. Seçtiğiniz krallığa göre başlangıç durumunuzu değiştirecek şartlar söz konusu. Örneğin, İngilizleri seçtiğinizde birden çok düşmanla başlıyorsunuz; bu da hızlıca savaşa hazırlanmanız ve ordunuzu olabildiğince geniş tutmanız gerektiği anlamına geliyor.

 

Seçimimizin ardından krallığımız hakkında kısaca bilgi aldıktan sonra 'ne miktarda destek alacağımızı' (burada devreye danışmanlar giriyor) seçiyor ve oyuna başlıyoruz. Dünya haritasındayken, ordumuzu hareket ettirmek ve şehirler ile ilgili genel komutlar (şehirde inşa edilecek binaları tespit etmek, vergi toplamak, orduyu geliştirmek, düşman şehirlere saldırmak vs.) vermek imkânımız var. İstersek şehir ekranına geçebiliyor ve daha detaylı komutlara (binaların geliştirilmesi, serf, asker yetiştirilmesi, araştırma yapılması, hatta tavuk üretilmesi gibi :)) erişim sağlayabiliyoruz.

Temelde yapılacak olanlar belli. Şehirler geliştirilecek, ordu büyütülecek, saldıran ordulara karşı koyulacak, yeterince güçlenince diğer şehirlere saldırıp krallık büyütülecek. Savaşlar gerçek zamanlı olarak yapılıyor ve isterseniz bazı savaşları otomatik olarak geçebiliyorsunuz. Burada orduların güç dengesini dikkate alıp, birliklerinizin diğer orduya göre daha güçlü olduğu kısımları otomatiğe alarak daha hızlı ilerleyebilirsiniz. Gerçek zamanlı savaşlarda harekât tarzınız, ordunuz rakibe göre sayıca az veya güçsüz olsa da savaşı kazanmanızı sağlayabiliyor. Tutorial bölümünde Fransa'ya doğru seyir halindeyken açık denizde İrlandalılar ile karşılaşıp gemiler üzerinde savaştığımız kısımda bunun bir örneğini görebilirsiniz mesela.

 

Artıları ve eksileriyle...

Oyunda ekonomi ve askeri yönetim çok önemli. Zaten "grand strategy" olarak adlandırılan tarzın temel dinamikleri de bunlardır bildiğiniz gibi. Oyunun hangi oyunlarla benzerlik gösterdiğini düşününce akla ilk olarak son yılların popüler ismi Europa Universalis, sonraysa Total War serisi geliyor. Biraz eskilere gidersek, Rise of Nations'ı da belki bu kıyaslamaya dahil edebiliriz. İşte oyunun en büyük sorunu da burada karşımıza çıkıyor. Zikrettiğimiz bu 3 örnekten her biri farklı oyun deneyimleri sunuyorlar ve isimleri hafızalarımızda yer etmiş durumda. Bu oyunun, saydıklarımızdan herhangi birisinin karşısına rakip olarak çıkması çok zor.

Oyunun grafikleri ile ilgili kararsız kaldım açıkçası. Bir yandan dönemin görüntüsünü yansıtmak için hazırlanmış grafikler olduğunu söylemek mümkün. Öte taraftan; renk paletine alışmak zor, göz yoran bir yanı var. Çok da acımasız davranmak istemem, sonuçta bahsettiğimiz diğer örnekler gibi büyük bütçelerle ve büyük ekiplerle geliştirilen bir yapım değil; sadece 3 kişinin elinden çıkmış ve halen geliştirilen bir oyun MKW. Bu konuda da ellerinden gelen gayreti gösterip güncellemeler yapmaya devam ediyorlar. Güncellemelerle gelen grafik düzeltmeleri, GUI geliştirmeleri, oynanışa ilişkin yenilikler vs. bu yönde kullanıcıların görüş ve önerilerini dikkate aldıklarına işaret ediyor. Örneğin, oyunda yer alan milletler için tanımlanan ayrı renkler konusunda oyuncuların görüşlerini soruyor ve buna göre bir değişikliğe gidebileceklerini ifade ediyorlar güncelleme günlüğünde. Yani rahatsız olduğunuz veya geliştirilmesinin faydalı olacağını düşündüğünüz konularda fikirlerinizi yapımcılarla paylaşıp o yönde değişiklikler yapılmasına katkıda bulunmanız mümkün.

Özetle; eksiklikleri söz konusu ve bu haliyle ne yazık ki o "beklenen strateji oyunu" olduğunu söylemek mümkün değil. Yine de oyuna ilişkin bir umut ışığı var. Eğer yapımcılar halihazırda olduğu gibi oyuncuların işaret ettikleri eksiklikleri gidermeye devam eder, gerekli güncellemeleri yaparlarsa oyunun toparlanma ihtimali bulunuyor. Ortaçağ Avrupa Tarihi'ne ilgi duyanlar için bakılabilecek bir oyun, ama eksiklikleri olduğunu bilerek yaklaşmakta fayda var.

SON KARAR
Ortaçağ Avrupa Tarihi'ne ilgi duyanlar ve strateji oyunları için yanıp tutuşanlar bir şans verebilir, ama eksikleri olduğunu göz ardı etmeseniz iyi olur. Mevcut haliyle ıskalanmış bir fırsat gibi. Yapımcıların düzenli olarak geliştirmeye devam etmesi bu oyun için halen bir umut var dedirtiyor. O zamana kadar eldeki daha iyi örneklerle devam etmekte fayda var.
Medieval Kingdom Wars
Yakışıklı değil ama sempatik
6.5
Artılar
  • 14. Yüzyıl Avrupası'nı başarılı bir şekilde ele alması
  • Atmosferi destekleyen müzikler ve ses kullanımı
  • Oyuncu geri dönüşlerine göre güncellenmeye devam edilmesi
Eksiler
  • Grafikler göz yoruyor, alışması zor
  • Adım adım düzeltilmeye devam etse de halen can sıkan bug'lar var
  • Bu haliyle ancak kısıtlı bir kitleye hitap edebilir
  • Çok ciddi rakipleri var, baş etmesi kolay değil
İlgili içerikler
YORUMLAR
Parolamı Unuttum