Aman iyi ki Prey diye bir oyun yaptın Bethesda, başka hiç kimse o kelimeyi kullanamasın tamam mı? Hemen dava aç mesela, yasal uyarılar gönder, uzaktan yakından çağrışım yapmayan oyunların bile isimlerinin değişmesini sağla. E mi canım? Aferin.
Prey for the Gods 2015 yılından beri geliştirilen bir oyundu ve No Matter Studios geçtiğimiz sene Kickstarter yoluna giderek koydukları 300,000$ hedefini hayli hayli geçmişti. Bu tam da Shadow of the Colossus tarzında, ıssız bir dünyada tek başına kalmış bir kadını kontrol ettiğimiz ve dev tanrılarla savaştığımız oldukça çekici bir aksiyon oyunu olacaktı. Proje son derece ciddi biçimde geliştirilmeye devam ediyordu ve benim de takibimde olan oyunlardan birisiydi.
Sonra devreye Bethesda/Zenimax girdi, "Prey ismini kullanamazsınız arkadaş" diyerek yasal ihtarı çekiverdi. No Matter Studios da bunun üzerine hiç mahkeme ile falan uğraşmak istemeden sessiz sedasız biçimde uyarıya uydu ve oyunun ismini "Praey for the Gods" olarak değiştirdi. No Matter Studios bu değişikliğin sebebini şu cümlelerle açıklamış:
"Aslında bu duruma karşı mücadele edebilirdik ve uzun süre de bunun üzerinde kafa yorduk. Bu tür marka ihlali davaları gerçekten de uzun sürebiliyor ve karşı tarafın inadına bağlı olarak da son derece pahalıya patlayabilir. Kickstarter'dan elde ettiğimiz değerli fonu bu iş için harcamak veya ekstra para istemek zorunda kalmak istemedik. Aldığımız bağışları bu iş için kullanmak bizi çok rahatsız edecekti. Mahkemede bu davayı kazansak bile buna değmeyeceğini düşündük."
Firma ilk olarak oyunun ismini Præy for the Gods olarak değiştirmeyi düşünmüş ama æ sembolünün Google aramalarında sorun çıkaracağı kanısına vararak (bilmeyenler için, Alt-Gr + a tuşuna basarak çıkarabiliyorsunuz bu sembolü) ismi temelinde anlamsız bir kelime olan Praey ile değiştirmişler. Oyuna odaklanmak yerine bu sorunlarla uğraşmak stüdyonun bayağı bir canını sıkmış. Bir de hani olur da mahkemede davayı kaybetselermiş tam da şu anda bulundukları noktaya dönmüş olacaklarını ve bunun üzerine bir de milyonlar kaybedeceklerini düşününce bu kararı almaları zor olmamış. 3 kişiden oluşan bu ufak firma haklı olarak Bethesda gibi bir devi karşısına almak istememiş.
Neyse ki Bethesda ile yaptıkları anlaşmadan sonra logolarını değiştirmeleri istenmemiş. Oyunun logosunda e (ya da æ) harfi yerine dua etmek için diz çökmüş ve saçı, pelerini ve bacaklarıyla E harfi oluşturmuş bir kadın silüeti var. Yani en azından e harfini bu şekilde korumayı başarmışlar.
Açıkçası ben Bethesda'nın bu müdahalesini gerçekten de çok saçma buldum. Oyunun ismindeki Prey kelimesi bana hiçbir koşul altında Prey oyununu çağrıştırmadı; kaldı ki bu gayet de normal bir kelime ve içinde Prey kelimesi geçen bir çok oyun olabilir. Örneğin 2006 yılında çıkmış olan Prey isminde bir 2K Games oyunu var, Wings of Prey var, daha öncesinde Prey: An Alien Encounter var. Bu konuda en güzel yaklaşımı geçen ay CD Projekt - Cyberpunk haberimizde işlemiştik. CD Projekt, Cyberpunk kelimesinin isim hakkını almalarının sebebinin yalnızca kafa karıştıracak isim seçimlerine müdahale etmek olduğunu söylemişti. Zaten bence de olması gereken bu.
No Matter Studios bu açıklamayla birlikte yeni ismiyle Praey for the Gods'ın alfa versiyonundan ufak bir de video yayınlamış, onu da aşağıda seyredebilirsiniz.